3 take-aways vanop Digital Marketing Uncovered

  • 30 april 2018

Op 24 april dompelden we de cultuursector onder in de wereld van digitale en datagedreven marketing. We lieten enkele interessante cultuurhuizen vertellen hoe je op een vernieuwende manier doelgroepen kan definiëren en aanspreken, hoe je zinvolle digitale cultuurervaringen creëert en hoe je mensen digitaal betrekt bij de werking van jouw cultuurhuis. Wat we leerden in een notendop:

1. Service design in het ontwikkelen van digitale cultuurervaringen

Je kent dat wel, de persoon op het podium doet een hele werking uit de doeken en het enige wat je kan denken is “ja, leuk, maar daar hebben wij allemaal de tijd niet voor”. Daar gaan dan je grote ambities en ijverige notities. Niet volgens Stina Vanhoof van Knight Moves. Zij gaf in haar presentatie over service design een aantal tips aan cultuurmedewerkers over hoe je de cultuurervaring en -diensten kan verbeteren voor jouw publiek. Drie tips op een rijtje:

  • Neem 2 uur de tijd om de hele ‘customer journey’ in kaart te brengen. Welke weg leggen je bezoekers af en nog belangrijker: waar zitten de pijnpunten? Als je dat weet, kan je daar volop op anticiperen.
  • Breng al je stakeholders in kaart, zodat je het overzicht bewaart en een basis hebt voor potentiële samenwerkingen.
  • Heb je een idee? Werk het eerst kleinschalig uit en test dat meteen bij je gebruiker. Dat is het voordeel van in een cultuurinstelling te werken je staat enorm dichtbij je gebruiker.

 

Stina Vanhoof met de quote: Leer je verschillende gebruikers kennen, doe bevragingen, observaties, cocreatieworkshops, ... om zo de 'ideale' cultuurervaring vorm te geven

 

2. Doelgroepen: denk niet 'wie', maar 'waarom'

We categoriseren onze doelgroepen vaak op een voor ons logische manier: de oudjes, de kindjes, degenen die houden van mainstream en de alternatievelingen. Maar kan iemand die van keiharde rock houdt, dan niet genieten van een popconcert van Justin Bieber?

Gooi je doelgroepen eens over een andere boeg en analyseer waarom ze naar die specifieke activiteit gaan. Zo gooide cultuurhuis De Effenaar de oorspronkelijke doelgroepen overboord en werkt de organisatie nu met doelgroepen gebaseerd op muzieklijnen in de programmatie, een soort nichebelevingen voor hun publiek.  

In het UiTgezocht project gingen we aan de slag met persona’s gebaseerd op culturele waarden en normen van mensen (Culture Segments opgemaakt door Brits onderzoeksbureau MHM) om zo meer voeling te krijgen met verschillende soorten cultuurgebruikers. Volgens het team in Kortrijk schrijf je veel gerichter en persoonlijker wanneer je een bepaalde cultuurgebruiker voor ogen hebt. De woorden voor je mailings en andere communicatie zullen veel vlotter vloeien en je communicatie wordt persoonlijker.

 

Dries Van Robaeys met de quote: Sommige mensen gaan het misschien niet zo tof vinden dat ze in een segment geduwd worden, maar dat ligt aan hun segment.

 

3. Laat je inspireren!

Een beetje afkijken kan nooit kwaad. Collega Maike Somers ging op zoek naar inspirerende digitale marketing voorbeelden uit de culturele sector. Al deze praktijken steunen op twee principes, waar ook jij mee aan de slag kan:

  • Focus op het creatief proces en niet op je eindproduct. Toon bijvoorbeeld de repetities of het rumoer achter de schermen en geen fragment uit de afgewerkte voorstelling.

  • Vertrouw op de kracht van empathie. Stop gevoel in je communicatie, zodat de passie van zowel makers als bezoekers op de ontvangers afstroomt.

 

Maike Somers met de quote: We hebben geen keuze of we digitaal transformeren, wel hoe we het doen

Wil je graag nog meer weten? Hier vind je de presentaties van deze inspiratiedag.