4 trends voor 2017

  • 9 januari 2017

 

Wat zijn jouw goede voornemens voor het nieuwe jaar?


Om je op weg te helpen, gingen we op zoek naar wat er zit aan te komen in 2017. Op welke innovatieve trends kan jij als cultuurprofessional inpikken of voortbouwen? Deze 4 trends komen niet uit het niets, we hadden ze al een tijdje in ons vizier. Mis de boot niet en spring er gewoon mee op. Veel leesplezier!

 

Virtual reality en augmented reality cultuurconnect

We kunnen er niet meer aan ontsnappen, AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Reality) worden dagelijkse realiteit. Afgelopen jaar ontdekten veel mensen AR via ‘Pokémon GO’. Ook VR kwam binnen handbereik van het grote publiek, nu je met een smartphone en een Google Cardboard al een VR-ervaring kan beleven. De grote uitdaging is de inhoudelijke kwaliteit, hierin kan het culturele veld een grote rol spelen.

VR en AR reiken tot ver buiten de gaming industrie. Ook de manier waarop kunst gemaakt en beleefd wordt is in transformatie. Cultuurhuizen en artiesten zijn volop aan het experimenteren met de mogelijkheden van deze technologie.

Enerzijds voegt die een dimensie toe aan hoe je cultuur kan beleven. De eerste VR-producties van voorstellingen staan al op poten. Het materiaal is vaak gratis beschikbaar op het Internet, zoals bijvoorbeeld de voorstelling van Night Fall, het eerste Virtual Reality-ballet ter wereld. Of met Google Expeditions kunnen studenten cultureel erfgoed over de hele wereld virtueel bezoeken.

Anderzijds veranderen deze technologische mogelijkheden ook de manier waarop artiesten voorstellingen of kunst maken. In april 2016 lanceerde Google bijvoorbeeld de Tilt Brush, waarmee je met een VR-bril penseelstreken kan aanbrengen in een driedimensionale, virtuele omgeving.

Kom het zelf ontdekken en proeven. Tijdens DigIT Up op 24 februari organiseren we een introductie rond Virtual Reality waarbij de evoluties en toepassingsgebieden worden uitgelicht. Als uitsmijter volgt een korte live sessie waarbij we jullie onderdompelen in een 360 graden filmopname.

 

Storytelling bibliotheken en cultuurcentra

Mensen hebben nood aan krachtige verhalen, zoals het verhaal van Tijn die heel Nederland nagels deed lakken voor het goede doel vanuit het Glazen Huis. Het ongeneeslijk zieke jongetje van 6 zamelde met zijn oproep geld in voor kinderen die sterven aan longontsteking. Tot zijn grote verbazing haalde hij daarbij meer dan 2,5 miljoen euro op.

Content is koning. We evolueren gaandeweg naar een belevingsmaatschappij, waarbij de ‘ervaring’ het nieuwe goud is. Ook in cultuurcentra en bibliotheken, de uitgelezen plekken om te ‘beleven’, komen verhalen van het publiek meer en meer aan bod. Positioneer jezelf als curator van belevingen in het overweldigende landschap aan vrijetijd en informatie.

Cultuurgebruikers delen hun verhalen, foto’s en video’s gretig op sociale media. Zet ze mee in de kijker en regisseer die content via jouw eigen communicatie. Hoe mooier en interessanter de verhalen, hoe meer ze gedeeld worden. Handig meegenomen als je weet dat steeds meer mensen hun agenda bepalen via sociale media.

In het thema van 100 jaar bibliotheek Eindhoven bijvoorbeeld werden de inwoners uitgedaagd mee te fantaseren over hoe Eindhoven er in het jaar 2116 zou uitzien. Bezoekers konden hun ideeën en foto's indienen in de bib. 100 verhalen van bezoekers werden uitgekozen en tot 3D object geprint en tentoongesteld!

Ook Cultuurconnect onderzoekt de mogelijkheden van storytelling. Samen met de stad Antwerpen zoeken we een doeltreffende manier om tramreizigers in contact te brengen met stadsverhalen.

 

Meten is weten cultuurconnect

De (vrije)tijd van ’het publiek’ wordt steeds schaarser, daarom is een goede gids doorheen het informatie-aanbod geen overbodige luxe. Meten is weten! Door intelligent om te gaan met data, kom je heel wat te weten over je publiek, zodat je hen ook beter kan informeren. Analyseer zoveel mogelijk data. Van informatie over gereserveerde voorstellingen en uitgeleende boeken, gevolgde workshops, tot waar mensen doorklikken op jouw website, mailings en sociale media. Ook surveys en kwalitatieve interviews helpen je om je gebruiker beter te begrijpen.

In Kortrijk lanceren we in 2017 Vrijetijdswijzer, een proefproject over de mogelijkheden van datagestuurde marketing. Verschillende Kortrijkse cultuuraanbieders bundelen hun data en gaan na hoe ze hun publiek kunnen opdelen in cultuursegmenten, zodat ze hen een persoonlijk aanbod kunnen aanreiken, naargelang smaak en stijlvoorkeuren.

Bibliotheken hebben veel gegevens over wat hun bezoekers graag lezen. In het project Recommendation Engine gaan we op zoek naar intelligente manieren om aanbevelingen te doen aan bezoekers.

Tenslotte onderzoeken we samen met de bibliotheek van Oostende hoe ouderen omgaan met digitaal lezen in het project Ouderen en digitaal lezen.

 

opmars van live streaming Cultuurconnect.jpg

Online video, er is geen ontkomen aan! De trend zet zich verder in 2017. Van korte video’s op social media tot live streaming van video, het geeft je het gevoel helemaal mee te zijn ‘in the moment’. In real time dus. De impact van live video op social media ligt drie keer zo hoog dan normale posts. En je kan nu ook 360° video’s live streamen! Het is gemakkelijk om er zelf mee te experimenteren met je smartphone via de livestreaming van Facebook, Twitter & Periscope, Snapchat, YouTube en Instagram.

Facebook geeft meer aandacht aan live video dan andere berichten in je tijdlijn en zorgt voor interactie met je publiek. De video blijft ook bewaard na de livestream. Wij experimenteerden er alvast mee tijdens Grote Maak je Droom Live show voor de finale van de Digitale Week.  Deze video bijvoorbeeld, vat het verhaal van de Moments-app tijdens de Warmste Week samen. De app van VRT Innovatie ging live tijdens Music for Life en liet actievoerders hun ervaringen vastleggen en vragen stellen aan de redactie van Studio Brussel.

Ook cultuurhuizen gingen er al gretig mee aan de slag, zoals the Royal Opera House met live streaming op Youtube en Facebook Live. Een groot succes, zelfs al wordt het vaak zonder geluid bekeken! In het Live streaming project onderzoeken we samen met de Warande in Turnhout hoe we minder mobiele mensen via digitale technologie toch een unieke cultuurbeleving kunnen bezorgen.

Langer treuzelen is geen optie. Sommige projecten zullen meteen werken, andere zullen langere leercurves nodig hebben. Hoe sneller we van idee naar uitvoering kunnen gaan, hoe meer mogelijkheden we kunnen omarmen. Een cultuur van aanpassen en meegaan is van groot belang voor bibliotheken en cultuurcentra in de wereld van morgen.