5 digitale tools voor jouw cultuureducatieve praktijk

  • 18 oktober 2017

[Leestijd: 6 minuten]

Cultuurconnect organiseerde de voorbije maanden 3 sessies digitale cultuureducatie, onder begeleiding van Jan Staes (docent kunsteducatie aan de Fontys Hogeschool voor de kunsten in Tilburg). Naast het bij elkaar brengen van theoretische kaders binnen kunsteducatie, onderwijs en technologische vaardigheden, zoomden we in op inspirerende voorbeelden en digitale tools.

Via het T-PACK model maakt Jan Staes duidelijk dat begeleiders en actoren in kunst- en cultuureducatie nood hebben aan technologische kennis en vaardigheden, naast hun pedagogische en inhoudelijke kwaliteiten.

Je bereikt dit best door middel van zeer concrete doe-workshops. Technologische kennis heb je niet alleen nodig om er zelf mee aan de slag te gaan, maar vooral om kinderen en jongeren te laten exploreren, creëren en reflecteren in de mix van kunst-en-cultuureducatie en het digitale.

Met veel experimenteer-goesting gingen de deelnemers op zoek naar een match tussen bestaande digitale tools en hun concrete cultuureducatieve praktijk. 

5 toepassingen en tools

1. Verrijk je analoge materialen en ruimtes met augmented reality

Een stagiaire van CC Brasschaat maakte een boekje dat kinderen na de voorstelling van Radio Oorwoud mee naar huis kregen. Via de aurasma-app konden ouders en kinderen liedjes herbeluisteren van zodra ze met hun smartphone of tablet pagina’s uit het boekje ‘scanden’. Omdat nog niet iedereen vertrouwd is met dit soort apps, organiseerde het cultuurcentrum na de voorstelling 2 parallelle workshops: de kinderen over de voorstelling en de ouders over het gebruik van aurasma.

Iemand test een VR-bril uit tijdens de sessie.Augmented Reality (AR) is een technologie die de realiteit en de virtuele wereld met elkaar verbindt. Het zorgt voor een virtuele toevoeging of verrijking in je reële en directe omgeving via je smartphone of tablet.

Zo kent iedereen ondertussen QR-codes, maar er zijn ook andere tools. Aurasma is een app waar je gemakkelijk zelf mee aan de slag kan gaan. Je bepaalt welke analoge materialen (affiche, brochure, afbeelding, flyer, zaaltekst) je wil verrijken met digitale informatie (tekst, foto, video). Er is een gratis versie. Dan moet je publiek een account aanmaken en vriend worden van je CC, wat een drempel kan zijn. Je kan natuurlijk altijd overstappen op de betalende versie.

2. Go tutorial: laat jongeren instructiefilmpjes maken

Youtube staat vol met allerhande ‘tutorials’. Waarom zouden we er niet meer maken over theater of over muziek? Of nog beter: laat jongeren zelf tutorials of promofilmpjes maken bij voorstellingen, werking en programmering? Dit kan kaderen in een klasopdracht en je kan het eindresultaat als cultuurhuis aanbieden aan scholen als suggestie voor naverwerking in de klas. Belangrijk daarbij is dat je leerkrachten op weg helpt om ook de vormgeving en het gebruik van de tool te bespreken met hun leerlingen en niet enkel te focussen op taal of ‘is het de goede samenvatting?’.

Tijdens de sessie oefenden Dries Janssen (Musica) en Filip Olaerts & Eva Steel (C-mine) met ExpleeExplain everything is een alternatief.

3.  E-books gemaakt door jongeren over schoolvoorstellingen

In plaats van een zoveelste schrijfopdracht of presentatie, kunnen jongeren als naverwerking een e-book maken, bijvoorbeeld via bookcreator.  Dit kan je meegeven als suggestie aan leerkrachten, maar je kan ook toestemming vragen om de e-boeken van de jongeren te ontsluiten via je eigen website of een aparte site. Maak bijvoorbeeld een Wordpress-website (gratis) om deze e-boeken te bundelen. Zo verzamel je een mooi online portfolio van de jongeren die naar de schoolvoorstellingen in jouw cultuurcentrum kwamen.

4. Virtual reality en mixed reality in live podiumkunsten: experimenteer met 360°-camera’s

Theater is vooral tweedimensionaal, als je in de zaal zit en naar het podium kijkt. Laat jongeren reflecteren en experimenteren: wat gebeurt er met je positie als toeschouwer als je met een 360°-bril ineens midden op het toneel of tussen muzikanten kan zitten?

Het Sydney Opera House heeft al heel wat ervaring met virtual reality en live concerten. Ook CREW werkt volop met mixed reality: een combinatie van live theater en virtual reality.

Jan Staes legt iets uit aan een deelnemer op een smartphone.Onhaalbaar en onbetaalbaar? Toch niet. Er is steeds meer betaalbare apparatuur op de markt om jongeren hiermee te laten experimenteren en op die manier te laten reflecteren over theater, het live-gebeuren en virtual reality. Een full HD 360° camera vind je al voor pakweg 300€, bijvoorbeeld de Rico Theta-camera.  VR-brillen (voor smartphone) vind je in alle prijscategorieën. Kartonnen VR-brillen kan je zelfs voor enkele euro's laten bedrukken met je logo.

5.  Pimp je digitale brochures met extra’s als video en audio

Cultuurcentrum Brasschaat deed de test met hun bestaande seizoens- en schoolbrochures, die verspreiden ze elk jaar zowel gedrukt als via de website (pdf). Er zijn intussen een aantal webtools, zoals JOOMAG,  waar je de pdf van je brochure, flyer of affiche in laadt om heel hands-on toevoegingen te doen: een trailer, youtube of vimeo filmpje, muziek via mixcloud of soundcloud… 

Op die manier kan je de schoolbrochure zowel op papier als digitaal bezorgen aan de leerkrachten. Dit komt de herkenbaarheid ten goede en de digitale versie biedt een duidelijke meerwaarde door de toegevoegde film- en/of geluidsfragmenten. Bekijk bijvoorbeeld de schoolbrochure van CC Brasschaat.

Ook interesse in workshops om te experimenteren met digitale tools voor cultuureducatie? Bekijk het flipboard met meer informatie en tools of stuur dan vrijblijvend een mailtje naar Hannes Vanhaverbeke met je naam, je nummer, je organisatie en eventuele vragen, tips of opmerkingen! 

De foto's van deze sessies vind je op onze Facebookpagina.