Als digitaal het antwoord is, wat was dan de vraag?

  • 23 mei 2017

[Leestijd: 9 minuten]

Al blijft Cultuurconnect investeren in de innovatie van bestaande diensten voor bibliotheken, toch wil het op termijn ook gelijkaardige en even relevante digitale diensten aanbieden aan andere lokale cultuurpartners. In 2017 lopen er zeventien zulke projecten. Lokaal licht er drie toe.

Bieblo: wie speelt, die vindt

Bibliotheken vinden het belangrijk een mooie en gevarieerde collectie kinderboeken in huis te hebben en ze willen uiteraard dat jonge lezers dat brede aanbod ook ontdekken. Digitaal kan dat natuurlijk in de onlinecatalogus, waar kinderen gericht een boek kunnen opsnorren.

‘Gericht’ is wel het sleutelwoord, want voor kinderen die nog niet goed weten wat ze willen lezen, welke boeken en auteurs hen aanspreken, is het moeilijker er iets in te vinden. Er was dus vraag naar een tweede zoekinstrument dat op basis van de persoonlijke interesses van een kind leessuggesties geeft, waar het meteen iets aan heeft.

Dat is Bieblo geworden, een unieke toepassing die kinderen spelenderwijs boeken doet vinden die aansluiten bij hun persoonlijke interesses en leeftijdscategorie. Bieblo is gemaakt om te spelen in het bibliotheekgebouw zelf, zoals nu al gebeurt in de nieuwe Gentse stadsbibliotheek De Krook.

 

Een kind test Bieblo uit tijdens de gebruikerstesten in de bib van Mariakerke

De manier van zoeken met Bieblo is dynamischer en intuïtiever dan zoeken in de onlinecatalogus. Het programma tast de interesses van de speler af. Op basis van deze informatie geeft Bieblo een resultaat van acht boeken die op dat moment beschikbaar zijn.

Bovendien kunnen de resultaten enigszins gestuurd worden door de bibliotheek die zo de rijkdom van de collectie via Bieblo op een indirecte manier in de verf kan zetten, zodat kinderen andere boeken ontdekken dan degene die ze al kennen of die al hun klasgenoten lezen.

Games als volwaardige cultuurvorm

Als lokaal cultuur- of ontmoetingscentrum is het vaak moeilijk jongeren te bereiken. Daarom slaan Cultuurconnect, het team lokaal cultuurbeleid van Deurne en Devillé Arcade de handen in elkaar voor een mobiele arcadehal waar gaming een plaats vindt in het bredere netwerk van cultuur- en ontmoetingscentra van de stad Antwerpen.

Deze games spitsen zich toe op samen spelen, op het creatieve en het artistieke aspect, op het snijvlak met kunst. De mobiele arcadehal bereikt een veel breder doelpubliek dan alleen jongeren: jong en oud, van gamer tot cultuurliefhebber. De grote kracht van zo’n concept voor een cultuurorganisatie is dat ze de moeilijke doelgroep jongeren bereikt, zonder daarom andere doelgroepen uit het oog te verliezen.

 

Kinderen die aan het gamen zijn
© Sien Verstraeten

Leren met digitale tools en methoden

Uit resultaten van onderzoeken als Digimeter en Apestaartjaren blijkt dat nieuwe media een steeds belangrijker plaats in het leven van jongeren innemen. Inspelen op de nieuwe media en op het creatieve aspect bij de totaalbeleving van cultuur biedt een enorm potentieel om de aandacht van jongeren te winnen en hen extra te betrekken bij bijvoorbeeld een schoolvoorstelling in een cultuurcentrum.

Om deze nieuwe mogelijkheden te verkennen zet Cultuurconnect in op een digitaal cultuurlab: een gedeelde experimentele ruimte bevolkt door kunst- en cultuureducatieve organisaties, digitaal jeugdwerk, avontuurlijke gezelschappen, productiehuizen en cultuur- en gemeenschapscentra, enthousiaste jeugdprogrammatoren en geëngageerde scholen en leerkrachten.

Samen met CC Brasschaat, CC Diksmuide en hun partners experimenteert Cultuurconnect en onderzoekt het welke digitale methoden nuttig zijn voor leerkrachten en leerlingen bij de omkadering van schoolvoorstellingen. We verwerven inzicht in hoe digitale tools ingezet kunnen worden, van livestream  over digital storytelling en augmented reality tot trailers. De documentatie hiervan delen we met de bredere sector om samen te bouwen aan een digitale cultuureducatieve praktijk

Dit artikel verscheen in het meinummer van Lokaal. Wil je het volledige artikel lezen? Dat kan:

pdf bestandLokaal: Als digitaal het antwoord is, wat was dan de vraag.pdf (651 kB)

 


Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws en inspiratie van Cultuurconnect. Uitschrijven is mogelijk op elk moment.