Arcadegames

In 't kort

Het team lokaal cultuurbeleid Deurne, Devillé Arcade en Cultuurconnect timmeren samen aan een interessant artistiek gameconcept gericht op jongeren, en testen het uit in cultuurcentra en bibliotheken.

Arcadegames Deurne Cultuurconnect DSC04176C.jpg


Het projectteam

Wellicht het enige projectteam dat een hattrick scoort als het op ‘gehannes’ aankomt: Hannes & Thomas Devillé (Devillé Arcade), Christophe Kenis (projectleider Deurne), Hannes Cannie, Lucy Vereertbrugghen & Hannes Vanhaverbeke (Cultuurconnect).
 

De uitdagingen

Het lokaal cultuurbeleid in Deurne wil jongeren centraal plaatsen en hen actief aanspreken bij een aantal urban-projecten. De scholen, de bib en het cultuurcentrum willen jongeren betrekken bij vooronderzoek en co-creatie. We buigen ons over de volgende vragen:

  • Kunnen we een kwalitatief aanbod ontwikkelen voor cultuurorganisaties op het snijvlak tussen kunst en games?
  • Hoe kan je met games aan de slag in een cultuurorganisatie?
  • Bereik je meer jongeren met dit nieuw cultureel aanbod rond games?
  • En wat kunnen andere cultuurhuizen leren uit dit game-aanbod en de ervaringen uit dit experiment?


Arcadegames Deurne Cultuurconnect DSC01943B.jpg


De ambitie

We ontwikkelen een moderne invulling van een arcadehal, die tussen de krokusvakantie en de paasvakantie van 2017 halt houdt op vier verschillende locaties van het lokaal cultuurbeleid in Deurne.

We beogen niet alleen een geslaagd lokaal project, maar onderzoeken ook of hier draagvlak voor bestaat bij andere lokale culturele actoren in Vlaanderen. In juni willen we zicht hebben op verwachtingen van andere collega’s, op welke manier ze dit aanbod kunnen inbedden in een bredere jongerenwerking, en hoe we drempels kunnen overwinnen. Kortom, is het zinvol en haalbaar om dit format te hertalen naar andere contexten?

Daarnaast willen we ook andere inspirerende fomats waarin games centraal staan delen met lokale cultuurwerkers. Zo hopen we ‘pioniers’ en geïnteresseerden op weg te helpen naar een relevant en kwalitatief aanvullend cultureel aanbod.

Arcadegames Deurne Cultuurconnect DSC04143C.jpg


Hoe het allemaal begon

Christophe Kenis (projectleider Deurne) startte enkele jaren geleden met gamenamiddagen in het cultuurcentrum van Wilrijk. Zijn ambitie: de ‘moeilijke’ doelgroep jongeren bereiken en ‘gaming’ een plaats laten veroveren binnen het bredere netwerk van cultuur- en ontmoetingscentra van de stad Antwerpen. Christophe pitchte zijn idee, na onze projectoproep midden 2016.

 

 

Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van onze projecten? Schrijf je in op onze nieuwsbrief Connected.