Breng jouw cultuurhuis tot leven met digital storytelling

  • 23 januari 2018

'Digital storytelling' is een veelgebruikt begrip. Maar wat houdt het juist in en hoe kan je eraan beginnen? In de eerste sessie van onze Digital Storytelling Uncovered workshopreeks ontdekten we de kracht van verhalen vertellen met video.

Digital storytelling is méér dan een verhaal vertellen via online media. Wanneer je het goed doet, brengt het je merk en organisatie tot leven. Een sterk verhaal toont waarvoor jouw organisatie staat. Maar hoe begin je eraan? Daarvoor maakten we - toepasselijk - deze video!

 

Verhalen vertellen wérkt

Er zijn verschillende verklaringen waarom storytelling zo goed werkt. Mensen verliezen hun aandacht minder snel bij verhalen. Het komt ook veel makkelijker binnen dan een onverwerkte brok informatie. Ook wetenschappelijke theorieën bevestigen de voordelen van verhalen.

Onze hersenen bestaan uit een linker- en rechterhersenhelft. In de linkerhersenhelft is logica het uitgangspunt en in de rechterhersenhelft spelen associaties en emoties de hoofdrol. Hersenscans tonen aan dat emotie ons meer motiveert tot actie ondernemen dan logica. Verhalen maken meer indruk, we onthouden ze sneller en vertellen ze makkelijker door. Hoog tijd dus om erin te vliegen. Wat is jouw verhaal?

Meer nieuws over digital storytelling

Iedereen storyteller: 10 tools voor digitale verhalen

iedereen storyteller 10 tools voor digitale storytelling