Cultuureducatie goes digital

Podiumvoorstellingen voor scholen verrijken met een digitale cultuureducatieve praktijk

 

In ‘t kort

Digitale tools intensief uittesten samen met een aantal scholen, gezelschappen en/of cultuureducatieve organisaties. Dàt is het proefproject dat cc Diksmuide opstart samen met het secundair onderwijs en cc Brasschaat met het lager onderwijs. Van trailers, augmented reality, digital storytelling tot live streaming en meer... Welke impact hebben deze methoden op kinderen en jongeren? Is de cultuurbeleving intenser of de appreciatie van podiumvoorstellingen groter? We peilen naar de verwachtingen en behoeften van leerlingen en leerkrachten. Eind 2017 hebben we zicht op succesvolle formules en de rol die cultuurpartners kunnen opnemen. En komen we tot een aantal aanbevelingen voor partners in heel Vlaanderen.
 

kinderen op podium


Het projectteam

Het “ABCD” van het projectteam:

  • Al wie de passie deelt, is voor ons deelgenoot van dit project. Van dichtbij of verder af, collega's en organisaties binnen onderwijs of cultuur inspireren ons of werken actief mee. Kinderen en jongeren, leerkrachten, scholen, kunstenaars, cultuureducatieve bemiddelaars, onderzoekers, cultuurhuizen, onderwijspartners, enz…
  • Brasschaat:  Jeroen Swyngedouw (CC), Pauline Rutten (stagiare KDG in CC)
  • Cultuurconnect: Ellen Vanmaele, Hannes Vanhaverbeke, Evi Gillard
  • Diksmuide: Caroline Van Steelandt (CC Het Kruispunt), Dominique Descheemaker (CC Het Kruispunt), Lisel Van Dijck (Bib Diksmuide)

projectteam digitale cultuureducatieOp de foto: Team Diksmuide & Cultuurconnect. Neem jij ook plaats? Kijk met ons mee door de ogen van kinderen en jongeren die podiumvoorstellingen meepikken via de school.


Uitdagingen

  • Digitale middelen en methoden vinden die geschikt zijn om de sfeer en wereld die een voorstelling oproept te verlengen en te verdiepen - vooraf en/of nadien.
  • Impact meten van de gebruikte digitale cultuureducatieve praktijk.
  • Huidige leermiddelen en cultuurbeleving - die nog voornamelijk analoog zijn opgebouwd -, beter laten aansluiten bij de leefwereld van kinderen en jongeren die nauwelijks nog onderscheid maakt tussen digitaal en analoog.
  • Connecties leggen tussen leerkrachten, kinderen/jongeren en cultuurpartners/kunstenaars om samen een digitale cultuurpraktijk  te ontwikkelen en te integreren.
     
close-up


Ambitie

Het project ondersteunt en inspireert kinderen en jongeren, leerkrachten en cultuurprofessionals om creatief en mediawijs om te gaan met digitale cultuurbeleving, reflectie en creatie. We formuleren een antwoord op hoe we de beleving van podiumvoorstellingen voor scholen vooraf en nadien kunnen verrijken en verdiepen met digitale cultuureducatieve methoden. We verwerven inzicht in welke mogelijke opschaling beantwoordt aan de behoeften van onderwijs- en cultuurpartners. Het project levert aan de sector: 

  • Inzicht in gebruik van tools en methoden voor een digitale cultuureducatieve praktijk (leidraad, tips en tricks).
  • Leerpunten uit het concrete experiment: hoe ontwerp je digitale methoden? Wat is de impact bij leerlingen en leerkrachten? Welke digitale cultuureducatieve leermiddelen en -methoden zijn handig of nodig?
  • Aanbevelingen voor partners en voor bestaande of nieuwe platforms in heel Vlaanderen.
     
ambitiescultuureducatie


Hoe het allemaal begon

Caroline Vansteelandt (CC Diksmuide) en Jeroen Swyngedouw (CC Brasschaat) pitchten hun idee bij Cultuurconnect midden 2016. Na een intensieve masterclass werd hun project geselecteerd door de jury. 

 


Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van onze projecten? Schrijf je in op onze nieuwsbrief Connected.

 

Meer info bij
Evi Gillard
Projectleider Veldanalyse
02 213 10 20
0472 22 97 54