Detail van een houten doos waarp 'fragile' staat.

Vlaamse IBL-ondersteuning vanaf 2018

In het kader van de overheveling van de persoonsgebonden bevoegdheden van de provinciebesturen, zal Cultuurconnect vanaf 1 januari 2018 de ondersteuning van...

Coder event voor meisjes waarop meisjes bezig zijn met het bouwen van robots

Dossier | Lokale besturen en de digitale transformatie

De digitale transformatie is veel meer dan een technologische vernieuwing, ze is onze samenleving grondig aan het veranderen.

Gwendolien Sabbe van Cultuurcentrum De Spil met VR bril

Digitale kunsten dagen het cultuurcentrum uit

Interview met Gwendolien Sabbe, programmator humor, circus en digitale kunsten (CC De Spil)

Microscoop waar iets groens onder ligt.

Ruimte voor innovatie en experiment

Voor overheden op alle niveaus is het belangrijk om experts, bedrijven, organisaties, individuele burgers aan te zetten tot experiment om samen de duurzame...

Alleleden van het expertenteam EBS in een productdemonstratie.

Kom jij het expertenteam voor het eengemaakt bibliotheeksysteem versterken?

Tijdens de gunningsfase van het eengemaakt bibliotheeksysteem werd het projectteam geflankeerd door experten, een 30-tal bibliotheekmedewerkers die feedback...

Cultuureducatie goes digital

Podiumvoorstellingen voor scholen verrijken met een digitale cultuureducatieve praktijk

 

In ‘t kort

Digitale tools intensief uittesten samen met een aantal scholen, gezelschappen en/of cultuureducatieve organisaties. Dàt is het proefproject dat cc Diksmuide opstart samen met het secundair onderwijs en cc Brasschaat met het lager onderwijs. Van trailers, augmented reality, digital storytelling tot live streaming en meer... Welke impact hebben deze methoden op kinderen,  jongeren en hun  cultuurbeleving en appreciatie van podiumvoorstellingen? 

Kinderen spelen op podium in een virtele stad

Het projectteam

Het “ABCD” van het projectteam:

  • Al wie de passie deelt, is voor ons deelgenoot van dit project. Van dichtbij of verder af, collega's en organisaties binnen onderwijs of cultuur inspireren ons of werken actief mee. Kinderen en jongeren, leerkrachten, scholen, kunstenaars, cultuureducatieve bemiddelaars, onderzoekers, cultuurhuizen, onderwijspartners, enz…
  • Brasschaat:  Jeroen Swyngedouw (CC), Pauline Rutten (stagiare KDG in CC)
  • Cultuurconnect: Ellen Vanmaele, Hannes Vanhaverbeke, Evi Gillard
  • Diksmuide: Caroline Van Steelandt (CC Het Kruispunt), Dominique Descheemaker (CC Het Kruispunt), Lisel Van Dijck (Bib Diksmuide)

Uitdagingen

  • Digitale middelen en methoden vinden die geschikt zijn om de sfeer en wereld die een voorstelling oproept te verlengen en te verdiepen - vooraf en/of nadien.
  • Impact meten van de gebruikte digitale cultuureducatieve praktijk.
  • Huidige leermiddelen en cultuurbeleving - die nog voornamelijk analoog zijn opgebouwd -, beter laten aansluiten bij de leefwereld van kinderen en jongeren die nauwelijks nog onderscheid maakt tussen digitaal en analoog.
  • Connecties leggen tussen leerkrachten, kinderen/jongeren en cultuurpartners/kunstenaars om samen een digitale cultuurpraktijk  te ontwikkelen en te integreren.
Enkele jongeren op een theaterpodium

Ambitie

We formuleren een antwoord op hoe we de beleving van podiumvoorstellingen voor scholen vooraf en nadien kunnen verdiepen met digitale cultuureducatieve methoden. Het project levert aan de sector: 

  • Inzicht in gebruik van tools en methoden voor een digitale cultuureducatieve praktijk (tips en tricks).
  • Leerpunten uit het concrete experiment: hoe ontwerp je digitale methoden? Wat is de impact bij leerlingen en leerkrachten? Welke digitale cultuureducatieve leermiddelen en -methoden zijn handig of nodig?
  • inzicht in welke mogelijke opschaling beantwoordt aan de behoeften van onderwijs- en cultuurpartners,  met aanbevelingen voor bestaande of nieuwe platforms in heel Vlaanderen.

Een eerste experiment in Diksmuide

In deze tijdlijn krijg je een korte samenvatting van de concrete digitale acties tijdens het eerste experiment in CC Diksmuide.  We kijken op dit moment uit naar een diepte-interview met enkele leerlingen en leerkrachten.   Een experiment is voor ons pas geslaagd als we met degenen voor wie het bedoeld is samen kunnen terugblikken op wat er beter of anders kon.