De bibliotheek in een digitale samenleving

  • 7 juni 2017

[Leestijd: 5 minuten ]

De digitalisering en technologisering hebben invloed op alle vlakken van dienstverlening in de samenleving, en zeker ook op de bibliotheken. We evolueren naar een minder tastbare, digitale collectie, waarvan veel onderdelen ook virtueel heel eenvoudig toegankelijk zijn. Dat heeft belangrijke gevolgen voor het basisproces van bibliotheken: verzamelen, ontsluiten, ter beschikking stellen.

Meer dan louter een verzamelplaats van informatie is een bibliotheek een ‘safe place’ in onze digitale samenleving. Door zowel fysieke als virtuele nabijheid te creëren werkt een bibliotheek voor de mensen als een baken: een niet-commerciële, veilige plek waar ze weer even aandacht kunnen hebben voor iets zonder overprikkeld te worden, weg van de druk van altijd bereikbaar (moeten) zijn.

De collectie onderscheidt zich van andere, niet door het aanbod zelf, maar doordat de bibliotheek dat aanbod gebruikt om verbanden te leggen, overzicht te bieden en betekenis te geven. Een bibliotheek stelt met andere woorden niet meer alleen haar collectie ter beschikking, ze biedt ook context: wat kunnen mensen met die informatie doen, hoe gaan ze ermee om?

 

Kennisuitwisseling tussen twee figuren, waarbij kennis wordt voorgesteld als tandwieletjes

Mediawijsheid, zelfredzaamheid, empowerment en kritisch burgerschap, het zijn zaken die bibliotheken bij uitstek kunnen nastreven in een gemeenschap door hun collectie in te zetten. In deze tijden van digitaliteit en fake news wordt de behoefte aan maatschappelijke spelers die deze rol opnemen alleen maar groter. Veel bibliotheken spelen hierop in, dat is onder andere te zien aan het stijgende aantal mediacoaches en andere educatieve medewerkers in de sector.

Kortrijk geeft het goede voorbeeld wat betreft inzetten op het versterken van digitale intelligentie. Met de campagne ‘@llemaal Digitaal’ laat de bibliotheek van Kortrijk inwoners van alle leeftijden kennismaken met de mogelijkheden van de digitale wereld, met de focus op leesbevordering, cultuureducatie en e-dienstverlening. 

Bibliotheken verlenen digitale diensten

De verwachtingen van het publiek in de bibliotheek veranderen mee met de digitale transformatie, ook wat betreft de basisdienstverlening. Vanuit de woonkamer in de collectie grasduinen, covers bekijken, samenvattingen lezen, kijken welk boek aanwezig is, het met één klik klaar laten leggen om het de dag nadien tussendoor even op te pikken en met een scan uit te lenen.

 

Man werkt op zijn laptop in de zetel thuis.

 

Cultuurconnect.be werkt nauw samen met bibliotheken aan een eengemaakt bibliotheeksysteem, een gezamenlijk websiteplatform (catalogus, Mijn Bibliotheek en bibliotheekwebsites in één), een eengemaakte helpdesk, vernieuwing van de catalografie, een verbeterd aanbod van de digitale collecties en nog zoveel meer.

Dit artikel verscheen in het meinummer van Lokaal. Wil je het volledige artikel lezen? Dat kan:

pdf bestandDe bibliotheek in een digitale samenleving.pdf (550 kB)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws en inspiratie van Cultuurconnect. Uitschrijven is mogelijk op elk moment.