De kracht van het maken

  • 10 mei 2017

[Leestijd: 10 minuten]

Een makerspace is een digitale, coöperatieve werkplaats waar mensen met behulp van open-sourcehardware kunnen experimenteren. Iedereen is uitvinder, iedereen is ontwikkelaar, iedere droom kan werkelijkheid worden. In de wereld van makerspaces bestaan er geen patenten. Makers werken samen via internet en technologie en leren daardoor van elk project en van elkaar.

Alles vertrekt vanuit de zogenaamde makersgedachte: kennis, processen en ontwerpen worden gedeeld op onlineplatformen, zodat iedereen ze kan gebruiken om objecten te vervaardigen, bijvoorbeeld in een makerspace, een vrij toegankelijke collectieve infrastructuur waar uiteenlopende tools ter beschikking staan.

Daarnaast worden er in veel makerspaces ook cursussen en workshops gegeven voor geïnteresseerden. Het hele concept van een makerspace draait om leren, zelf maken, verspreiden (delen) en presenteren.

 

Makerspace workshop

Een makerspace heeft om te beginnen educatieve waarde, burgers leren er belangrijke 21ste-eeuwse e-vaardigheden aan. Ze vertrekt vanuit empowerment-gedachte: burgers hebben online toegang tot expertise van anderen en delen hun eigen expertise.

Verder is een lokale makerspace ook vanuit cultureel oogpunt interessant om nieuwe mogelijkheden te verkennen voor de artistieke en culturele praktijk. Vanuit een economisch standpunt kunnen makerspaces dan weer ingezet worden om bijvoorbeeld jonge start-ups prototypes te laten uitwerken.

Cultuurconnect ondersteunt experimenten in negen Vlaamse gemeenten. De ideeën en interesses van de lokale cultuurpartners zijn afgestemd op hun specifieke lokale context. Dat levert telkens andere partnerschappen en dus negen heel uiteenlopende experimenten op.

Lokale partners brengen middelen samen

  • De bibliotheek van Bree onderzoekt enerzijds hoe makermateriaal het beste kan worden ingezet, bijvoorbeeld door robotjes uitleenbaar te maken voor scholen, en anderzijds hoe het fablab van een school opengesteld kan worden om burgers kennis te laten maken met nieuwe technologieën.
     
  • In Lebbeke loopt een project waarin de scholen en de bibliotheek enthousiast samenwerken aan een aanbod voor lokale scholen met een STEM-richting. Een bijkomend voordeel is dat leerlingen de bibliotheek zo op een andere, meer eigentijdse manier leren kennen.
     
  • In Geraardsbergen bleek dan weer vraag naar het bijspijkeren van bepaalde vaardigheden bij kinderen en adolescenten. Er loopt een gezamenlijk project met stadsfotografen, een privaat fablab en de jeugddienst. Ze werken onder andere rond digitale fotografie, videobewerking en webdesign.

 

Iemand zit achter een laptop met veel draden rond

Het hele spectrum van fablab tot mediaspace

  • In Kortrijk loopt het project Open Leercentrum dat in een experimentele omgeving onderzoekt hoe de bibliotheek kan bijdragen aan levenslang leren en empowerment van de inwoners van Kortrijk en Zuid-West-Vlaanderen. Voor dit project richt de bibliotheek een fysieke ruimte in als een eigentijds open leercentrum en medialab, waar digitale middelen zoals computers, hard- en software en 3D-printers worden aangeboden. 
     
  • Cultuurconnect en de regiobibliotheken van Route 42 (Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem, Lierde, Geraardsbergen en Herzele) onderzoeken wat 3D- en virtuelerealiteittoepassingen kunnen betekenen voor de bezoekers van de bibliotheken en voor de eigen dienstverlening. In de zes bibliotheken kan de bezoeker een virtuele wandeling door de bibliotheek maken via 3D-bril, touchscreen, telefoon, tablet of computer. De virtuele rondleiding is een manier om de bezoekers in contact te brengen met deze nieuwe technologie. 
     
  • In Londerzeel wordt onderzocht hoe het onhaalbare en onbetaalbare concept van een stads- of universiteits-fablab teruggebracht kan worden tot de essentie, door zich toe te leggen op het meest gebruikte, meest veelzijdige en meest laagdrempelige toestel ervan: de lasercutter. Met LonderLab wil de bibliotheek van Londerzeel leerkrachten samenbrengen met creatieve kunstenaars, technologische tovenaars en een brede waaier geïnteresseerden volgens het teach-theteacherprincipe.

 

Computer die verbonden is met bananen

 

Sociaal-artistieke projecten

  • Het cultuurcentrum en de bibliotheek van Evergem willen met Evergem verschiet! bijdragen aan levenslang leren en het empowerment van de inwoners. Onder leiding van een sociaal-artistieke partner wordt er een traject gestart met een weloverwogen doelgroep die achtereenvolgens vier digitale ateliers doorloopt omtrent verschillende thema’s, zoals beeldende kunst, film, architectuur, digitale kunst, mobiliteit, milieu. 
     
  • In Gent bestaan er veel organisaties die bezig zijn met makerspaces. Via een creatieve, inhoudelijke en vooral zeer buurtgerichte manier van werken wil het mobiele makerslab van De Krook de drempel voor de makerscultuur in de Gentse wijken verder verlagen. Het wil namelijk de motor zijn van sociaal-artistieke en technologisch geïnspireerde buurtprojecten. De wijkbibliotheek stimuleert hierbij met haar ruimtes en materialen de samenwerking tussen buurtorganisaties en een organisatie met expertise op het gebied van makersvaardigheden. Er wordt hierbij gezocht naar aansluiting met andere culturele thema’s en cultuurprojecten, zoals het Lichtfestival.
     
  • Puurs organiseert workshops om bepaalde doelgroepen kennis te doen maken met digitale en technologische middelen en met de manieren waarop ze die kunnen gebruiken bij creaties. Het accent ligt op het creatieproces, het samen ontwikkelen en niet zozeer op het specifiek aanleren van bepaalde technische vaardigheden. Op het einde van het proces worden de resultaten getoond en uitgevoerd op de Lichtjeswandeling.

Dit artikel verscheen in het meinummer van Lokaal. Wil je het volledige artikel lezen? Dat kan:

pdf bestandLokaal: De kracht van het maken.pdf (617 kB)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws en inspiratie van Cultuurconnect. Uitschrijven kan op elk moment.​