Bibliotheekportalen 3.0

De nieuwe bibliotheekwebsite: mobiel en alles-in-één

Circa 50% van het internetverkeer in België verloopt via smartphones en tablets. Hoog tijd dus om het gebruik van de bibliotheekwebsite op die mobiele toestellen te optimaliseren. Tegelijkertijd integreren we de catalogus, Mijn Bibliotheek en de bibliotheekwebsites in één platform. Hierdoor zal de digitale dienstverlening verbeteren.

Ambities

De functionaliteiten van Bibliotheekportalen 3.0 uitgelegd in een infographicWe gaan voor een vernieuwde, duurzame en toekomstgerichte oplossing, waarin de eindgebruiker (publiek en de bibliotheekmedewerker) en zijn gebruikerservaring nog meer centraal staan.  De totaaloplossing biedt een oplossing op maat van de lokale bibliotheek en is een belangrijke schakel waar innovaties in zullen landen.

Een belangrijke eerste stap is de keuze van een technische partner die dit websiteplatform op Vlaamse schaal kan realiseren. De aanbestedingsprocedure werd opgestart op 20 december 2016. Op 7 september 2017 besliste de Raad van Bestuur van Cultuurconnect om deze opdracht te gunnen aan Wunderkraut. Eind september start de ontwikkeling.

Projectteam

Bibliotheekportalen 3.0 project team

Rosemie Callewaert (iStoireServices), Peter De Keyser (Cultuurconnect), Kris De Winter (provincie Antwerpen), Liesbeth Thiers (Cultuurconnect) en Kim Verhegge (provincie West-Vlaanderen) leiden het project in goede banen. Werkgroepen voeren mee het vele werk uit.

Voor wie?

We doen het in eerste instantie voor de leden van de openbare bibliotheken in Vlaanderen maar eigenlijk ook voor alle inwoners van de gemeenten in Vlaanderen en Brussel of kortom: iedereen! We verliezen hierbij de medewerkers van de bibliotheek als dagdagelijkse gebruikers zeker niet uit het oog. 

Om zicht te houden op de tevredenheid en bruikbaarheid worden op geregelde tijdstippen geautomatiseerde testen en testen met eindgebruikers georganiseerd.

In cocreatie met wie?

Foto genomen tijdens een workshop

Bibliotheken, gemeenten, provincies en Cultuurconnect bepalen samen hoe de catalogi, Mijn Bibliotheek en bibliotheekwebsites er in de nabije toekomst uit zullen zien, hoe beheerders van de site ermee aan de slag zullen gaan, wie de technische partner wordt om dit te realiseren en wanneer de vernieuwing tot in de lokale bibliotheek komt.  

De deelnemers aan de klankbordgroep Bibliotheekportalen 3.0 krijgen informatie uit eerste hand, geven feedback vanuit de lokale praktijk en kunnen deelnemen aan de experten workshops. Overleg verloopt via een digitaal platform (basecamp) en fysiek in Brussel. Het volgend overleg is op 19 december in Brussel.

In de experten workshops gaan we in kleinere groepjes aan de slag rond een bepaald thema, bijvoorbeeld gebruikersscenario's of gebruikerstesten. Je levert in een interactieve workshop een actieve bijdrage aan het eindproduct. De volgende workshops zijn gepland op 10 oktober en 21 november.

Wil jij ook je stem laten horen? Geef een seintje aan liesbeth.thiers@cultuurconnect.be

Foto genomen tijdens een workshop

Planning en fasering

We starten met het bruikbaar maken van de catalogus (incl. Mijn Bibliotheek) op alle toestellen.  Daarna voegen we meerdere modules toe voor (deelbare) redactionele content en voorzien zo een alternatief voor de provinciale bibliotheekwebsites. De catalogus, Mijn Bibliotheek en bibliotheekwebsites zijn geïntegreerd in één website.

De planning is in grote lijnen als volgt:

  • 2016: onderzoek
  • 2017 - eerste jaarhelft
    • Aanbestedingsprocedure 
    • Prototype catalogus en Mijn Bibliotheek vernieuwing
  • 2017- tweede jaarhelft
    • Homepagina + Mailchimp templates (deadline 15 november)

    • Technische ontwikkeling mobiele catalogus en Mijn Bibliotheek

    • Concept & design vernieuwde bibliotheekwebsites

  • 2018
    • Eerste catalogus en Mijn Bibliotheek live (pilootbibs)

    • Uitrol

    • Nieuwe bibliotheekwebsites live

Nieuwsbrief bibliotheekwebsites

Ontvang alle nieuws en updates over wat er verandert in de bibliotheekwebsites. Uitschrijven kan altijd.Button met tekst: blijf op de hoogte.