Digital Arts Uncovered: dit noteerden de deelnemers tijdens hun werkbezoek

  • 30 april 2018

Wat een geluksvogels waren we. 19 april werd de zonnigste dag van de week. Ideaal voor ons experimenteel uitstapje op de fiets richting drie pioniers in het digitale kunstenlandschap. Met een enthousiaste bende passeerden we eerst bij Gluon, fietsten daarna door naar de tentoonstelling #LAYERS van iMAL en eindigden bij CREW. Het werd een inspirerend werkbezoek, dat wegens succes een tweede editie krijgt op 16 mei. 

Hier zijn alvast 5 leerpunten die de deelnemers in hun notitieboekje schreven:

  1. Fablabs mogen voor de jongeren geen eenmalige gebeurtenis zijn. Goede contacten met onder andere scholen zijn daarom essentieel.

  2. Wetenschap en kunst hoeven niet los te staan van elkaar.

  3. Creativiteit bij jongeren kan je aanwakkeren door hen te laten observeren, voorbeelden te tonen en actief te brainstormen.

  4. Digitale kunst omarmt niet per se de digitale media, maar werpt een kritische blik op wat ze doen met het sociale en culturele leven.

  5. Virtual Reality, in combinatie met theater en live-enactments van het publiek, kan dienen als leeromgeving. 

De grote plussen van dit werkbezoek volgens de deelnemers? De contacten die je legt met de verschillende organisaties, de diversiteit van de activiteiten en de beperkte grootte van de groep, wat zorgt voor een optimale sfeer en interactie. En nog een handigheid: je leert fietsen in Brussel, wat toch ook een vak apart is. 

Heb jij ook zin gekregen om inspiratie op te doen? Schrijf je dan snel in voor de tweede editie op 16 mei.

Lees meer en schrijf je in

 

Collage van 6 beelden uit het werkbezoek. We zien de kunstwerken van iMAL, de VR-tentoonstelling bij CREW, de groep fietsers en uitleg bij Gluon.