Digital Storytelling Uncovered | Workshopreeks

Datum:
Locatie: Gent of Leuven
Toevoegen aan persoonlijke kalender

Vertel jouw verhaal digitaal

Cultuurconnect slaat de handen in elkaar met I Like Media om cultuurcentra, gemeenschapscentra en bibliotheken te ondersteunen bij het vertellen van hun verhaal m.b.v. digital storytelling.

In deze workshopreeks maak je onder andere hands-on kennis met digitale tools en leer je hoe je een haalbare contentstrategie opstelt.  In een reeks van 5 contactmomenten binnen 6 maanden stoom jij jezelf en je organisatie helemaal klaar voor betere inhoud op je digitale kanalen. Zo ben je voor de zomer van 2018 helemaal "opgeladen" met nieuwe vaardigheden, frisse ideeën én een praktische planning die je in seizoen 2018-2019 helemaal kan toepassen.

Banner Digital Storytelling Uncovered, workshopreeks in Gent en Leuven van januari tem juni 21018: Vertel het digitale verhaal van jouw cultuurhuis.

Organisatie en inhoud van de workshopreeks

We organiseren 5 contactmomenten in 4 groepen van telkens maximaal 12 personen. Met je groep kan je de workshopreeks volgen op de locatie die voor jou makkelijkst bereikbaar is: Gent of Leuven. In deze workshopreeks bieden we maatwerk: de lesgevers spelen in op vragen en behoeften van de deelnemers en ook in de tussentijd heb je contact met andere deelnemers en de lesgevers voor inspiratie en vragen (in een besloten Facebookgroep).

Bovendien is het heel praktijkgericht: je leert hands-on tools gebruiken voor je digitale verhalen en je krijgt praktische tips & tricks bij het opmaken van een contentplanning. We reiken je voorbeelden aan, waarop je je kan inspireren voor jouw cultuurhuis. Wat je in de workshops leert, laten we je met kleine stappen uitproberen, zodat je hierop feedback kan vragen.

Kostprijs

Schrijf je in vóór 22 december 2017 en geniet van het voordeeltarief 195€.

Inbegrepen: 5 sessies (hele dagen), catering, slides en lesmateriaal, tussentijds contact met deelnemers en lesgevers via gesloten Facebookgroep.

Schrijf je in na 22 december, dan betaal je 275€.

Wens je intensievere individuele coaching of uitgebreider advies op maat voor je organisatie, dan kan dit bij de lesgevers à rato van 75 euro/uur.

Data per locatie

Gent (& Brussel)

dinsdag 9.1.2018: Kick-off

Let op! in Brussel (Cultuurconnect, Priemstraat 51, 1000 Brussel) - Google Maps

dinsdag 6.2.2018: Workshop 1

Bibliotheek De Krook (Miriam Makebaplein 1, 9000 Gent) - Google Maps

dinsdag 6.3.2018: Praktijkdag

Let op! in Brussel (Cultuurconnect, Priemstraat 51, 1000 Brussel) - Google Maps

dinsdag 13.3.2018: Workshop 2

De Centrale (Kraankindersstraat 2, 9000 Gent) - Google Maps

dinsdag 19.06.2018: Afsluitende sessie

De Centrale (Kraankindersstraat 2, 9000 Gent) - Google Maps

Leuven (& Brussel)

dinsdag 9.1.2018: Kick-off

Let op! in Brussel (Cultuurconnect, Priemstraat 51, 1000 Brussel) - Google Maps

dinsdag 27.2.2018: Workshop 1

Bib Tweebronnen (Rijschoolstraat 4, 3000 Leuven) - Google Maps

dinsdag 6.3.2018: Praktijkdag

Let op! in Brussel (Cultuurconnect, Priemstraat 51, 1000 Brussel) - Google Maps

dinsdag 27.3.2018: Workshop 2 

Bib Tweebronnen (Rijschoolstraat 4, 3000 Leuven) - Google Maps

dinsdag 26.06.2018: Afsluitende sessie

Bib Tweebronnen (Rijschoolstraat 4, 3000 Leuven) - Google Maps

Programma

1. Kick-off

keynote: Pieter Blomme (REC)

Pieter Blomme is coördinator van het postgraduaat digital storytelling @ KASK School of Arts in Gent. Hij organiseert workshops storytelling voor REC, talent netwerk voor digital storytellers. Hij doceert radio aan de vakgroep communicatiewetenschappen van de UGent. Hij is een van de makers van Relaas, een podcast en vertelavond waar mensen verhalen vertellen over dingen die ze zelf hebben meegemaakt. In zijn presentatie vertelt hij waarom storytelling wérkt, hoe het internet de manier veranderd heeft waarop we verhalen vertellen en hoe je als cultuurcentrum of bibliotheek met podcasts aan de slag kan.

2. Workshop 1

  • Contentstrategie

Van doelstelling naar content: maak een contentstrategie en een contentplan voor je organisatie. Welke inhoud zal zorgen voor overtuiging, likes, échte betrokkenheid? Theorie en praktijk (dmv concrete oefeningen) worden afgewisseld. Je leert een contentkalender samenstellen die vormelijk, inhoudelijk én strategisch helemaal juist zit.

  • Bloggen

Zelf content creëren begint op je eigen website. Meer dan dienstmedelingen en persberichten, kun je op je website in blogposts verhalen vertellen, tips geven, bezoekers, acteurs en medewerkers aan het woord laten. In deze praktische workshop leer je hoe je titels bedenkt die werken, hoe je je lezer boeit en vasthoudt en hoe je je tekst scanbaar maakt met de nodige multimedia.

3. Praktijkdag

Alle deelnemers kunnen 4 workshops kiezen uit een aanbod van 16 verschillende workshops. In elke workshop verkennen we een tool en doen we er een kleine oefening mee. 

4. Workshop 2

  • Verhalen vertellen op sociale media

In deze workshop leer je welke socialemediakanalen je kan inzetten per doelstelling, doelgroep en thema. Deze workshop zit boordevol praktische tips om het beste uit je digitale content te halen. Je leert je verhaal op verschillende manieren vertellen om de betrokkenheid via sociale media te maximaliseren.

  • Videoconcepten bedenken

Hoe ontstaan creatieve formats voor online video? Welk type video scoort en hoe kan je dit zelf realiseren? We duiken in Instagram, Snapchat, YouTube en Facebook en de verschillende manieren hoe video’s hierin gemaakt worden. We nemen enkele sterke voorbeelden van merken en organisaties onder de loep. Op basis daarvan komen we tot heel wat bruikbare tips om zelf creatieve videoconcepten te bedenken.

5. Afsluitende sessie

In juni, wanneer de drukte van de lancering van het nieuwe seizoen wat gaan liggen is, komen alle deelnemers nog een laatste keer samen om terug te blikken op wat ze geleerd hebben in de voorbije 6 maanden. 3, 2, 1 start: na de zomer ben je helemaal klaar om tijdens het nieuwe seizoen je verhalen online te delen met je publiek!

Schrijf je in