DigIT Up 2017

Datum:
Locatie: Zuiderpershuis en Plein Publiek, Antwerpen.
Toevoegen aan persoonlijke kalender

Wat is DigIT Up?

DigIT Up is een inspiratiedag die je de kans geeft om een creatieve digitale actie inhoudelijk uit te spitten. Samen met experten, pioniers en collega's broed je op een idee om digitale kunst- en cultuurbeleving in jouw werking of programmatie op te nemen. Een injectie in je werking of in de aanloop naar # DigiWeek17? Jij bepaalt zelf hoe ver je wilt gaan.

Hieronder vind je een inhoudelijk en sfeerverslag van deze editie. Da's ook inspiratie!

 

De aftermovie
 

 


Presentaties en reacties van deelnemers

De deelnemers doken in 8 parallelsessies: Artistieke games, Minecraft, Livestream, Virtual Reality, Coderen, Digitale kunst, Urban Culture & Digital Storytelling. De meeste sessies waren in 3 delen opgebouwd:

  • Do-IT: de tool is aanwezig in de sessie en je leert hem gebruiken.

  • See-IT: een ervaringsdeskundige vertelt je over hoe hij/zij de tool concreet heeft ingezet in zijn werking of programmatie.

  • Dig-IT: via een aangepaste werkvorm denk je na over hoe jij deze tool kan gebruiken in jouw werking .We helpen je op weg om een beknopt actieplan in elkaar te boksen.

Zo gingen de deelnemers enthousiast naar huis met een rugzak vol inspiratie en een concreet idee waarmee ze verder aan de slag gaan in hun eigen context. 
 

Digitale Kunst, meisje met koptelefoon kijkt in spiegel met draden rond haar hoofd

 

Artistieke games

"In onze bib is er veel interesse voor games. Deze games bieden de educatieve waarde die ik zocht, maar de kasten zien er ook super uit! Zo kunnen we games ook in de bib op een aantrekkelijke manier aanbieden."  (Marco Reali, Bib Genk)

Games blijven in het culturele veld vaak onontgonnen terrein en weinig cultuurwerkers wagen zich aan een vertaalslag naar hun eigen context. Nochtans tonen de hype rond Pokemon Go, het succes van artistieke indiegames en de revival van gameconsoles dat games een steeds groter publiek bekoren. Cultuurconnect, CC Deurne en Devillé Arcade zijn overtuigd van het potentieel van games als kunst- en cultuurvorm, omkadering voor het bestaande aanbod en als hefboom voor publieksparticipatie, ook en vooral voor kinderen en jongeren. Tijdens deze sessie ontdekten de deelnemers samen met Christophe Kenis (CC Deurne), Hannes Devillé (Devillé Arcade) en Hannes Vanhaverbeke (Cultuurconnect) de mogelijkheden, experts, pioniers en formats die interessant en haalbaar zijn voor jouw publiek. Met de zegen van komiek en gamer in hart en nieren, William Boeva:

 

embed:

(c) ATV

Presentatie: pdf bestandDigIT_Up_20170224_inspiratiesessie_Artistieke Games.pdf (3.98 MB)

 

Minecraft

"Zelf ken ik Minecraft via mijn kleinzoon. Vroeger werkte ik in de bib, nu ben ik met pensioen, maar zet me nog steeds in als vrijwilliger, onder andere bij de computerlessen voor senioren. Een idee dat we binnenkort willen uitproberen in de bib: de kleinkinderen betrekken bij deze computerlessen, zodat ze van elkaar kunnen leren." (Nadia, bib Stabroek)

Minecraft is het op één na best verkochte videospel allertijden. Alleen Tetris doet beter. Enkele Antwerpse bibliotheken ondervonden aan den lijve hoe populair de game is bij jongeren. Ze organiseerden workshops Minecraft die in een mum van tijd volzet waren. Maar waar te beginnen bij de enorme mogelijkheden die deze virtuele lego te bieden heeft? En hoe leg je verbinding met bijvoorbeeld de collectie in jouw bib? Younes Baghor van Belgium Minecraft Family maakte ons wegwijs in het spel. Daarna zoomden we in op enkele succesverhalen van bibliotheken en cultuurorganisaties.

Presentatie:

pdf bestandDigIT_UP_20170224_inspiratiesessie_Minecraft-1-1.pdf (3.11 MB)

pdf bestandDigIT_UP_20170224_inspiratiesessie_Minecraft-1-2.pdf (6.46 MB)

pdf bestandDigIT_UP_20170224_inspiratiesessie_Minecraft-2.pdf (6.86 MB)

 

Praktijkvoorbeeld:

 

 

Livestream

"Door live streaming vandaag uit te testen, het praktisch te doen en te ervaren merk ik al hoe eenvoudig het kan zijn om het zelf in ons cc al eens uit te proberen. We gaan dat dus gewoon doen: een concert of comedy optreden live streamen via onze FB." (Jana Tricot, cc Berchem)
 

Nieuwe tools (facebook-live, Twitter,...) maken livestreaming steeds toegankelijker voor het publiek. Dat doet cultuurhuizen en makers nadenken over hoe zij live streaming kunnen gebruiken voor publieksverbreding, interactie met publieken op diverse locaties of nieuwe creatie-vormen. Naast inhoudelijke vragen, heeft deze techniek ook technische en financiële implicaties. Wat zijn de voordelen van de goedkopere ‘tools’ voor live streaming en wanneer kies je voor een professionele uitrusting?  In deze sessie leerden de deelnemers hoe facebook-live en/of periscope precies werkt en zoomden we in op de eerste ervaring van het experiment dat Cultuurconnect (An Vanlierde) samen met de Warande op zet: livestreamen naar één of meerdere woonzorgcentra.

Presentatie: pdf bestandDigIT_Up_20170224_inspiratiesessie_Livestream.pdf (3.59 MB)

Praktijkvoorbeeld: pdf bestandDigIT_Up_20170224_inspiratiesessie_Livestream-Praktijkvoorbeeld-De Warande.pdf (4.71 MB)

 

Virtual Reality

"Virtual Reality zal in de toekomst meer en meer een sociaal gebeuren worden en geïntegreerd worden in de echte wereld, als Augmented Reality of Mixed Reality." (Kees Duyves, kunstenaar-uitvinder bij PIPS:lab)
 

Begonnen in het halfduister van de Amsterdamse underground-uitgaansscène is PiPS:lab in 15 jaar tijd uitgegroeid tot een begrip in de theater-, pop- en kunstwereld. PIPS:lab maakt interactieve voorstellingen en interactieve kunstinstallaties met een flinke dosis humor. PIPS:lab is een laboratorium en bekend om het pionierswerk op het gebied van Kunst & Technologie. De sessie startte met een introductie rond Virtual Reality waarbij de evoluties en toepassingsgebieden worden uitgelicht. Daarna stapten de deelnemers in de Anyways installatie, een 360° virtual reality scenario dat simultaan werd ondergaan door 6 deelnemers. Als uitsmijter kregen de deelnemers een korte live sessie waarbij ze in een 360 graden filmopname stappen. Een aanrader!

Presentatie: kun je via deze link downloaden en bekijken

Coderen

"Met Scratch kan je op een makkelijke manier iets laten bewegen. Is ook super om bijvoorbeeld een workshop mee te organiseren in de bib. Ik zou er zelf bij Comeet oude foto’s en personages mee tot leven wekken of een verhaal gebruiken om met oude foto’s een digitaal toneeltje op te voeren." (Sebastiaan De Coninck, COMEET Cultuuroverleg Meetjesland)
 

Ontdekken hoe leuk coderen kan zijn. Dat deden de deelnemers aan deze sessie. Ze kwamen terecht in een ‘mini-dojo’. Net als de kinderen en jongeren van de jeugdwerkorganisatie CoderDojo, leerden ze op een speelse manier programmeren en animaties en spelletjes te ontwikkelen. Daarnaast onderzochten we hoe je zelf aan de slag kan met coderen om zo de eigen cultuur-educatieve werking nog rijker te maken voor kinderen en jongeren. Tijdens de sessie maakten de deelnemers kennis met enkele experten zoals Bettina Steylaerts van CoderDojo en Cindy Smits van CoderDojo & Digitale Wolven.  Line Ostyn van De Ambrassade en Goele Van Weyenberghe van CC De Borre maakten samen met hen de vertaalslag naar wat coderen voor jouw organisatie kan betekenen.

Presentatie: pdf bestandDigIT_Up_20170224_inspiratiesessie_Coderen-Coderdojo Belgium.pdf (2.23 MB)

Praktijkvoorbeeld: pdf bestandDigIT_Up_20170224_inspiratiesessie_Coderen-CC De Borre.pdf (7.23 MB)

 

 

Digitale kunst

"Aan de slag gaan met digitale kunst is voor ons wel een uitdaging, gezien ons oudere publiek in cc Ekeren. Samen met cc Merksem zetten wij wel in op beeldende kunst. Ik doe hier heel wat inspiratie op om onze ‘Artists Talks’ mee te stofferen: via deze sessies brengen we kunstenaars in contact met het publiek en koppelen het aan een expo in ons cc. Ik zou op zoek willen naar een lokale kunstenaar die met digital arts bezig is en die ik een plekje kan geven tijdens onze Artists Talks…" (Floor Wyns, 252 cc Ekeren)
 

Van cutting edge muzikanten tot crossover mediakunstenaars en experimentalisten. De digitale kunstscene bekoort zowel jongeren als het brede publiek. In deze sessie leerden de deelnemers enkele protagonisten van de digitale cultuur kennen. Ze leerden hoe zij programmeren en er een educatieve/ artistieke werking rond opbouwen. Jonathan Thonon (IMPACT),  Marine Bisiaux (BAM), Bram Lattré en Thomas Godyn ('t Bedrijf) en Lucy Vereertbrugghen  (Cultuurconnect) namen de rol als gids op doorheen het digitale artistieke landschap en wat dit voor jouw publiek kan betekenen.

Meer info over IMPACT  en 't Bedrijf.

Programmabrochure IMPACT: pdf bestandIMPACT_brochure.pdf (5.52 MB)

Over BAM:

 

Overzicht festivals met focus op digitale kunst: xlsx bestanddFestivals Digital Art.xlsx (14 kB)

Rapport van IETM vind je hier.

 

Urban Culture 

De Urban Bib @ Permeke Bibliotheek is een interactieve installatie rond urban culture zoals hiphop, poetry slam, graffiti en parkour. Je vindt er boeken, tijdschriften, graphic novels, films, muziek en meer over de (inter)nationale urban scene, met extra aandacht voor de Antwerpse urban scene. Je kan er ook eigen content uploaden en zo zelf bijdragen tot de collectie. De DJ-Booth, een onderdeel van de Urban Bib, is een plek waar jongeren tracks kunnen spelen, opnemen en opslaan. De tracks maken nadien deel uit van de installatie. Tijdens deze sessie ontdekten de deelnemers hoe gemakkelijk het is om zelf urban sounds te maken met een smartphone of tablet. Muzikale voorkennis was niet vereist!  Martijn Gys verving Malikka Bouaissa (Stad Antwerpen) en nam de nieuwsgierigen samen met Dries Decru (Stad Antwerpen) mee op deze verkenningstocht.

Presentatie:

 

 

Digital storytelling

"Wij werken aan een toolkit voor kinderen van de 3de graad basisonderwijs en willen klassen begeleiden om zelf verhalen te ontwerpen en vorm te geven. We willen dit laten uitmonden in een expo-moment. Met storymap kan je multimediale verhalen vertellen op een kaart. Kan interessant zijn voor onze toolkit." (Jurgen Van Lerberghe, Bib Kortrijk)
 

Verhalen vertellen: hoe doen we dat in het digitale tijdperk? Storylab gidste de deelnemers door het web aan tools voor digital storytelling. De Zendelingen  (Filip Tielens) en Cultuurconnect (Evi Gillard) toonden vervolgens een tweetal praktijkvoorbeelden. Hoe verfrist digital storytelling je communicatie? Hoe kan je digital storytelling inzetten voor cultuureducatie of voor specifieke doelgroepen? Daarna kregen de deelnemers de tijd om een toepassing of activiteit met digital storytelling te bedenken voor hun werking.

Presentatie: pdf bestandDigIT_Up_20170224_inspiratiesessie_Digital Storytelling.pdf (2.75 MB)

Tools: pdf bestandDigIT_Up_20170224_inspiratiesessie_Digital Storytelling-Stampmedia.pdf (763 kB)

 

Praktisch

DigIT Up vond plaats op 24 februari in het Zuiderpershuis en Plein Publiek  in Antwerpen. 

 

Partners van #digitup17

DigIT Up! is een samenwerking tussen De Ambrassade, Het Jeugdfilmfestival, Cultuurconnect, Stad Antwerpen, Creative Europe Desk Vlaanderen en Vitamine C. Na de succesvolle eerste editie sloegen de partners opnieuw de handen in elkaar. Tijdens DigIT Up willen we cultuurwerkers uit cultuur- en gemeenschapscentra, cultuur- en kunsteducatieve organisaties,  kunstenhuizen, lokale besturen en bibliotheken inspireren om de digitale mogelijkheden  te leren kennen en ermee aan de slag te gaan in de eigen werking.