Games in het cultuurhuis: een perfecte match?

  • 15 februari 2017

Een interview met de ontwerpers van de mobiele arcadehal

Voor ons arcadehalproject wordt nauw samengewerkt met Devillé Arcade, een bedrijfje dat bestaat uit Hannes en Thomas Devillé. Zij ontwikkelen niet alleen games, maar ook de kasten eromheen zijn van hun hand. Combineer Thomas’ handigheid als schrijnwerker met Hannes’ ervaring als game designer, gooi er een stevige portie passie voor games bovenop en het resultaat stelt niet teleur: een prachtige arcadehal met handgemaakte, houten arcadekasten en kunstige games. Cultuurconnect vroeg de broers naar hun visie en hun motivatie.

Hannes en Thomas Devillé arcade games

De game is een medium waar veel meer inzit dan mensen over het algemeen vermoeden. - Hannes en Thomas Devillé

De mobiele arcadehal met alle spellen is vanaf 25 februari te ontdekken en - vooral - uit te testen door iedere cultuurliefhebber. Wij zien natuurlijk enkel het eindresultaat, maar hoe lang is de weg van idee tot arcadegame eigenlijk?

Het begint inderdaad met een idee op papier. Dan babbelen we daar samen over tot Hannes een rudimentair prototype van de game ontwerpt. Maar tegelijk met het maken van deze demo moet er ook al nagedacht worden over de hardware. Met een kast in karton bijvoorbeeld, kan zo al eens uitgetest worden of de feeling goed zit.

Voor dit project deden we samen met Cultuurconnect wat extra tests, bijvoorbeeld met jongeren van de Spectrumschool in Deurne uit de richtingen elektronica en houtbewerking en met anderstalige nieuwkomers. Die tests verliepen vlot en we zagen dat het goed was: bij games waarbij samenwerking en communicatie vereist zijn, overstijgt de intuïtiviteit van de game de barrière die taal kan zijn. Hoe een spel gespeeld wordt hangt dus meer af van het karakter van de tester dan de taal die hij spreekt.

Wat we ook wel eens doen is ons kartonnen prototype op een tafel zetten op een bijeenkomst van game developers om de reacties te zien. Zijn de reacties op deze eerste testen positief en raken de testers getriggerd om verder te spelen, dan kan de uitwerking beginnen. Enerzijds van de game zelf, maar anderzijds ook die van de arcadekast.

Na deze testfase verfijnen we de gameplay, dat betekent dat we die visueel uitwerken en audio toevoegen. Samen brainstormen we over het design van het omhulsel. Meestal tekent Hannes de kast eerst in een 3D-tekenprogramma, waarop Thomas uitzoekt of en hoe dit technisch uitvoerbaar is. Ons creatieve ei kunnen we ook kwijt in de afwerking van de fysieke arcadekast. Die draagt immers heel vaak herkenbare grafische elementen van de game zelf, wat game en omhulsel een geheel maakt.

Voor ons is zo’n game natuurlijk nooit af, maar op een bepaald moment moet je toch beslissen om te stoppen met finetunen en dan gaat je game de wijde wereld in.

Arcade games Cultuurconnect

Wat motiveert jullie om elke dag zo intensief bezig te zijn met alle aspecten van game development?

We zijn sowieso graag creatief bezig en creativiteit heb je nodig bij elke fase van game development. We vinden het allebei belangrijk om te breken met de bekende, populaire games door deze meer artistieke games ook een platform te geven. De Belgische game scene had op dat vlak een schop onder haar kont nodig en we zijn tot op vandaag fier dat we daar mee in sturen. Wat wij samen doen is ook wat we echt graag doen. Het helpt wel dat er veel interesse voor is en dat er een markt voor is. En niet alleen bij de hardcore gamers.

Door rond te trekken van cultuurcentrum naar cultuurcentrum komt inderdaad een heel ander publiek dan enkel echte gamers in aanraking met jullie spellen. Waarom verdient een arcadehal als deze een plek in een cultuurcentrum of bibliotheek?

Jammer genoeg bestaan er nog steeds veel clichés over games, dat ze gewelddadig of asociaal zouden zijn... Zulke games maken wij niet. Voor de games die wij ontwikkelen moet je samen spelen met andere mensen om je doel te bereiken. Wij zien gamen dan ook vooral als een sociaal gebeuren. Gamen is helemaal niet asociaal, je deelt de ervaring met iedereen.

We maken onze games echt wel toegankelijk, door niet met een controller te werken, maar bijvoorbeeld met een stick en twee knoppen. Dat verlaagt de drempel om te spelen een pak, waardoor je een veel breder publiek aantrekt: niet alleen gamers, maar zeker ook cultuurliefhebbers.

Wij streven ernaar games te maken die boeiend zijn voor spelers van alle leeftijden, van beginners tot doorgewinterde gamers. Die laatsten zullen natuurlijk wel iets sneller door het spel gaan, maar er is altijd iets te beleven voor spelers van elk niveau. Het geeft ons veel voldoening te zien hoe mensen die eigenlijk nooit spelen volledig opgaan in een spel van ons.

Games worden door een groot deel van de mensen niet gezien als iets artistieks, of toch zeker niet op hetzelfde niveau als literatuur, film of theater. Nochtans is de game een heel rijk medium waarmee je veel kanten op kan. Het heeft een goed verhaal, het beoogt interactie, je kan alles zelf mee vormgeven, er zit muziek in …

Het is wel een beetje onze missie om komaf te maken met dit beeld dat velen hebben over games, onder andere door onze artistieke, creatieve, coöperatieve games een platform te geven en naar de mensen te brengen.

Arcade games Cultuurconnect

De games uit de arcadehal op een rijtje:

  • Co-op Runner stelt je communicatieskills op de proef.

  • Voor de game Doom Buttons beschik je dan weer best over een flinke portie teamspirit en goede reflexen.

  • Uniek aan de Spelfabriek is hoe de grens tussen de digitale en de niet-digitale wereld wordt overschreden.

  • Artistic Arcade is een internationale game die zich ver buiten de verwachtingen en vooroordelen bevindt die we hebben omtrent videogames.

  • In de Belgian Arcade ten slotte vind je verschillende games die ontworpen zijn door Belgische ontwikkelaars.

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws en inspiratie van Cultuurconnect. Uitschrijven kan op elk moment.