Detail van een houten doos waarp 'fragile' staat.

Vlaamse IBL-ondersteuning vanaf 2018

In het kader van de overheveling van de persoonsgebonden bevoegdheden van de provinciebesturen, zal Cultuurconnect vanaf 1 januari 2018 de ondersteuning van...

Coder event voor meisjes waarop meisjes bezig zijn met het bouwen van robots

Dossier | Lokale besturen en de digitale transformatie

De digitale transformatie is veel meer dan een technologische vernieuwing, ze is onze samenleving grondig aan het veranderen.

Gwendolien Sabbe van Cultuurcentrum De Spil met VR bril

Digitale kunsten dagen het cultuurcentrum uit

Interview met Gwendolien Sabbe, programmator humor, circus en digitale kunsten (CC De Spil)

Microscoop waar iets groens onder ligt.

Ruimte voor innovatie en experiment

Voor overheden op alle niveaus is het belangrijk om experts, bedrijven, organisaties, individuele burgers aan te zetten tot experiment om samen de duurzame...

Alleleden van het expertenteam EBS in een productdemonstratie.

Kom jij het expertenteam voor het eengemaakt bibliotheeksysteem versterken?

Tijdens de gunningsfase van het eengemaakt bibliotheeksysteem werd het projectteam geflankeerd door experten, een 30-tal bibliotheekmedewerkers die feedback...

Jaaroverzicht: onze 10 beste artikels van 2017

• 25 januari 2018

Bij het begin van een nieuw jaar blikken we graag even terug op 2017. Uit de vele inspirerende artikels, interviews en take-aways selecteerden we twee keer een top 5:

TOP 5 - Meest gelezen artikels

5. De nieuwe bibliotheekwebsite: 8 bepalende keuzes

Een ingezoomd beeld van een cursor die wijst naar de url-balk bovenaan een webbrowser.Strategische uitgangspunten waarmee we rekening houden bij de ontwikkeling van de nieuwe bibliotheekwebsite. In 2018 gaan 3 pilootbibliotheken aan de slag met een werkend prototype van de nieuwe bibliotheekwebsite. Hoe die eruit zal zien en wat hun bevindingen zijn, verneem je in de loop van het komende jaar! Wil je alle info als eerste ontvangen? Schrijf je dan zeker in op de nieuwsbrief van de bibliotheekwebsites.

4. 4 take-aways vanop Dig It Up 2017

Dig It Up deelnemers met VR bril in de hand leren lachend over VR van een pionier.Op 24 februari 2017 zakten meer dan 150 cultuurprofessionals af naar DigIT Up, de inspiratiedag digitale cultuur. Deze 4 concrete tips over storytelling, livestreaming, artistieke games en programmeren van digitale kunst konden jullie alvast smaken. Ook dit jaar vindt Dig It Up plaats in Antwerpen, deze keer hebben we er zelfs een inspiratietweedaagse van gemaakt: één dag over digitale kunst en cultuur en één dag over lokaal cultuurbeleid.

3. Naar een gemeenschappelijk e-boekenplatform voor Vlaamse bibliotheken

E-boek en twee handen die de e-reader vasthouden, op de achtergrond ligt een echt boek.Bij Cultuurconnect lopen momenteel verschillende projecten rond e-boeken in de bib. Op basis van al de resultaten van deze projecten zal Cultuurconnect een aanbesteding doen bij een commerciële leverancier voor een gemeenschappelijk e-boekenplatform voor de Vlaamse openbare bibliotheken. Jan Braeckman (Cultuurconnect) riep in 2017 de Vlaamse uitgevers en importeurs op om hierover in dialoog te gaan met hun auteurs en met Cultuurconnect: “We hopen dat uitgevers en auteurs er het voordeel van inzien om het publiek ook via de digitale dienstverlening van de bibliotheek hun werk te laten leren kennen.”

2. Bibliotheek De Krook, digitaal aangedreven door Cultuurconnect

de krook bibliotheekgebouwBezocht je de bibliotheekwebsite van Bibliotheek De Krook, gebruikte je hun app of zocht je leesinspiratie op de schermen in de bib? De informatie in al deze toepassingen wordt niet handmatig ingevoerd, maar komt via API's van Cultuurconnect uit de catalogus of Mijn Bibliotheek. Ook jouw bib kan hier gebruik van maken!

1. Iedereen storyteller: 10 tools voor digitale verhalen

iedereen storyteller 10 tools voor digitale storytellingDigital storytelling is een eenvoudige en toegankelijke manier om via digitale tools online een verhaal te vertellen, zonder dat je daar uitgebreide technische kennis en vaardigheden voor moet hebben. In 2017 lijstten we voor jou 10 gratis webtools en apps op. Ondertussen staan er weer heel wat andere interessante tools op onze radar, die we in een later artikel ook graag met jullie delen.

TOP 5 - Niet te missen

5. 8 tips om goede e-mails naar je doelpubliek te sturen

Vrouw maakt lesvoorbereiding met computer en een notitieblok erbij. Ze is aan het typen.Mensen schrijven zich in voor je nieuwsbrief en kiezen ervoor om op de hoogte te blijven over jouw organisatie. Nieuwsbrieven vanuit de culturele sector worden veel en graag gelezen. Met deze 8 tips kan je er wat meer aandacht aan besteden.

4. Games in het cultuurhuis: een perfecte match?

arcadehal game waarop 2 mensen aan het spelen zijnEen interview met Devillé Arcade, de ontwerpers van de mobiele arcadehal. Ze vinden het allebei belangrijk om meer artistieke games ook een platform te geven en streven ernaar games te maken die boeiend zijn voor spelers van alle leeftijden, van beginners tot doorgewinterde gamers. Ze vertellen je waarom een arcadehal als deze een plek in een cultuurcentrum of bibliotheek verdient.

3. Livestreamen van je cultuurhuis naar een woonzorgcentrum

In tekst: Livestreamen van je cultuurhuis naar een woonzorgcentrum - 10 tips.

In 2017 hebben Cultuurconnect en de Warande 3 experimenten opgezet waarbij telkens een voorstelling vanuit de Warande tot bij de rusthuisbewoners gebracht werd. Wil je graag ook eens experimenteren met livestreaming? Dan vind je hier alvast 10 handige basistips.

2. Lieve leners,

Boek dat openligt en waarvan de middelste bladzijden tot een hartje zijn omgevormd. Sfeerverlichting op de achtergrond.We schreven dit artikel als reactie op de brief over e-boeken van Bert Van Raemdonck aan de Vlaamse openbare bibliotheken.

1. 10 geboden van de makersbeweging

De 10 geboden van de maakbeweging: een makerspace in elke gemeente. tekst + 10 iconen die staan voor de 10 geboden.Welke rol kan en wil jij spelen in de makersbeweging, in jouw eigen lokale/regionale context? Je hoeft niet per se dure toestellen aan te schaffen, je kunt gerust starten met een kleinschalig traject dat focust op lokale doelgroepen en de ontwikkeling van digitale skills. Overwin je drempelvrees met deze 10 geboden!