Met doordachte communicatie meer publiek bereiken

  • 4 september 2018

Eeuwige twijfelaars, mensen met drempelvrees, “druk druk druk” bezette professionals … Vaak hebben ze wel interesse om deel te nemen aan een culturele activiteit, maar hoe overtuig je hen? Daar zijn niet per se grote budgetten en spectaculaire acties voor nodig, met enkele eenvoudige, creatieve ingrepen in je communicatie trek je hen al over de streep.

Bereik meer publiek, in 10 simpele do’s en don’ts uit het experiment UiTgezocht van Cultuurconnect over het aanbieden van cultuurtips op maat. 

like duim vanop Facebook TO DO

  1. Welke van jouw activiteiten zijn geschikt voor mensen die nog nooit naar theater, jazz of moderne dans zijn gegaan? Zet deze in de verf als “de perfecte activiteit voor first timers”.
  2. Door sfeerbeelden en video's te delen, weten mensen wat ze kunnen verwachten. Een verrassende video is dan ook vaak het laatste duwtje in de rug.
  3. De meeste mensen vermijden het liefst risico's. Benadruk bekende namen en bied recensies en getuigenissen aan. Een inhoudelijk extraatje zoals een nagesprek, Q&A of een introductie stelt bezoekers zonder voorkennis gerust.
  4. Gun je publiek een kijkje achter de schermen: set, kostuums, repetities ... Organiseer bijvoorbeeld een livestream of een (gratis) rondleiding achter de schermen. Of post wat foto’s op je sociale media. Interessant voor je bestaande publiek, maar ook nieuwe mensen maken zo op een originele manier kennis met jouw organisatie. 
  5. Mensen beslissen graag snel of een voorstelling hen aanspreekt. Start in je communicatie dus met de essentie, zodat ze de kans krijgen om af te haken wanneer ze niet geïnteresseerd zijn. Maak een duidelijke ‘call to action’ (button of vetgedrukt) waarin je vertelt wat je van hen verlangt (koop een ticket).

like Facebook omgekeerd NOT TO DO

  1. Voor veel mensen is het een drempel om alléén te gaan naar iets wat hen eigenlijk wel interesseert. Geef ze niet het gevoel dat ze iemand moeten meebrengen, maar leg op een subtiele manier uit dat cultuur verenigt. 
  2. Denk niet dat gebruikers al enige voorkennis hebben. Jij zegt: "Na de laatste dansvoorstelling in de trilogie van Lisbeth Gruwez", zij lezen: "Als je er de vorige keer niet was, is dit niets voor jou".
  3. Verkoop niet, vertel gewoon. Te veel bijvoeglijke naamwoorden en superlatieven doen gauw denken aan wanhopige verkopers. Uitroeptekens komen opdringerig over. 
  4. Geef niet enkel voordelen aan bezoekers die op voorhand reserveren. Mensen hebben het druk druk druk, en vergeten daardoor wel eens tijdig tickets te kopen. Geef deze druk bezette bezoekers ook wat lastminute-voordelen.
  5. Laat je publiek niet alleen onverdeeld positieve recensies en getuigenissen lezen, maar ook kritische, meer genuanceerde beoordelingen. Deze zijn vaak geloofwaardiger.

Communicatie hoeft niet veel te kosten of arbeidsintensief te zijn. De truc is steeds te denken vanuit de gebruiker: wat heeft hij eraan als hij een ticket koopt voor deze voorstelling? Leg de klemtoon op de ‘What’s in it for me’ en minder op de feitelijke informatie. Daarmee kom je al een heel eind. En dan nu: aan de slag. We zijn benieuwd naar jouw bevindingen.

Smaakt het naar meer? In deze whitepaper geven we tips over hoe je rekening kan houden met verschillende soorten publiek in jouw communicatie.

pdf bestandWhitepaper - Creatief aan de slag met cultuurgebruikers.pdf (1.7 MB)