Leestijd onderzoekt: WhatsApp versus Facebook als promotiekanaal

  • 13 oktober 2017

[Leesduur: 3 minuten]

Het project Leestijd is een online platform met verhalen van tramreizigers. De verhalen worden verzameld door reporters van StampMedia. Het zijn authentieke getuigenissen van Antwerpenaren die (vaak) de tram nemen. Dit experiment loopt van 3 oktober tot en met 30 december 2017. Dan kan je op Leestijd.be terecht voor alle tramverhalen.

Het project brengt tramreizigers aan het lezen, ze vullen er hun verloren tijd nuttig mee in en er wordt gestaag een digitale bibliotheek van mooie stadsverhalen aangelegd. Nu eens lees je er een ode aan de tram, dan weer een beschrijving van een bijzondere medereiziger. In een promotievideo geeft Antwerpenaar Axel Daeseleire je alvast een voorsmaakje.
 

Offline en online promotie

Naast deze video is het natuurlijk nodig om tramreizigers ook op andere manieren in te lichten over het bestaan van het project Leestijd. Offline slaan Stad Antwerpen en De Lijn de handen in elkaar om Leestijd in het straatbeeld te brengen via een klassieke marketingcampagne: stickers op de tram, affiches in de metro en op de Antwerpse boekobjecten. Dit zijn grote houten boeken, met daarop aan de ene kant een affiche van Leestijd en aan de andere kant een van de boekenbeurs.

Cultuurconnect neemt de online promotie voor haar rekening, en dat is best een uitdaging! Research leert ons dat Facebook een dalend succes kent bij jongeren, zo blijkt uit het onderzoek Apestaartjaren 2016, terwijl het gebruik van WhatsApp volgens het onderzoek Digimeter stijgt bij deze doelgroep. We besloten de sprong te wagen en naast Facebook, ook WhatsApp als promokanaal te gebruiken.

WhatsApp versus Facebook

Detailafbeelding van een smartphone met daarop enkele apps, zoals Facebook, WhatsApp, Youtube, wordpress...Wie neemt zoal de tram? Samen met alle partners bedachten we verschillende persona’s (= fictieve personages die een doelgroep representeren). Per doelgroep dachten we na over hoe we hen best kunnen bereiken. Verschillende rapporten tonen aan dat ouderen steeds meer aanwezig zijn op sociale media, vooral op Facebook. Maar tegelijk lezen we dat WhatsApp het grootste sociaal medium geworden is. Daarom onderzoeken we voor het proefproject Leestijd hoe een cultuurplatform gebruik kan maken van deze twee kanalen om zichzelf meer zichtbaar te maken.

Om te experimenteren met Facebook en WhatsApp als communicatiekanalen, slaan Cultuurconnect en We Like You de handen in elkaar. We stelden samen een contentkalender op voor beide kanalen en evalueren na afloop van Leestijd welke impact elke actie heeft gegenereerd. Zo willen we onder andere nagaan wat precies de invloed is van een Facebookadvertentie op het aantal bezoekers van je website.

Benieuwd naar de resultaten? We houden je graag op de hoogte van onze bevindingen via onze nieuwsbrief Connected en op de sociale media.