Met volle goesting naar theater, door dit digitale theaterspel voor lager onderwijs

  • 1 februari 2018

Hoe kan je als cultuurhuis  leerlingen lager onderwijs warm maken voor een voorstelling die ze bij jou komen kijken? Met het digitale theaterspel Voor De Show  geef je leerkrachten een krachtige tool om leerlingen te enthousiasmeren voor en inhoudelijk voor te bereiden op hun uitstap naar het cultuur- of gemeenschapscentrum. Dit spel speelt in op de leefwereld van de kinderen en is aanpasbaar aan elke voorstelling.

De traditionele lesmappen bevatten heel wat informatie en didactische tips, maar toch merkte  CC Brasschaat dat dit niet volstond voor leerkrachten om vooraf de tijd te nemen om met hun klas te werken rond de voorstelling. Uit een rondvraag bij Brasschaatse leerkrachten bleek inderdaad dat 78% soms een voorbereiding doet in de klas, maar gemiddeld duurt dit slechts 15 minuten.

Verder leerden we dat leerkrachten die de voorstelling nog niet gezien hebben zich vooraf minder zeker voelen over wat ze kunnen vertellen of doen. Ná de voorstelling lukt het beter. De suggesties uit de lesmappen gebruiken ze op dit moment graag om met hun leerlingen de geziene voorstelling te verwerken.

Met het digitale theaterspel Voor De Show ontwierpen Cultuurconnect en Curious Cats een prototype van een theaterspel voor digibord. Hiermee hopen we leerkrachten te overtuigen om vóór de voorstelling hun leerlingen op een leuke en zinvolle manier voor te bereiden op hun theaterbeleving.

Win-win-win

Dit theaterspel biedt voordelen voor iedereen. Het gezelschap of cultuurhuis vult het format in naar eigen believen, afhankelijk van de voorstelling die speelt en van de informatie die het daarover wil aanreiken. Van tekentaal tot theateretiquette, alles kan je erin verwerken.

Het resultaat is een digitaal theaterspel dat inspeelt op de leefwereld van kinderen, voor wie digitaal en fysiek vandaag hand in hand gaan. De spelvorm en de interactiviteit maken kinderen enthousiast om de voorstelling bij te wonen.

De leerkracht krijgt een kant-en-klare voorbereiding in handen voor het digibord, waardoor de workload voor hem of haar echt wel beperkt wordt. Leerlingen leren spelenderwijs bij en oefenen ondertussen verschillende vaardigheden. Iedereen tevreden!

Het spel

De leerlingen spelen samen met hun leerkracht op het digibord in de klas. Samen gaan ze virtueel op 360°-wandeling in het theatergebouw. Doorheen het spel krijgen ze opdrachten om alleen of in groep uit te voeren. Digitaal en fysiek lopen door elkaar, niet alles speelt zich af op het scherm.

De opdrachten gaan over theater en theatercodes, maar ook over specifieke elementen uit de komende voorstelling. De leerkracht kiest uit verschillende modules en stelt de gewenste combinatie van informatie en opdrachten samen. Hij of zij heeft daarbij een goed zicht op de tijdsbesteding per module en heeft bovendien weinig voorbereidingstijd nodig om het spel te kunnen begeleiden in de klas.
 

Met dank aan Freinetschool het Toverbos, GIBO Driehoek, Mater Dei Centrum en Basisschool Wonderwijs voor de enthousiaste medewerking!