Bijdragen aan een rijk leesklimaat

Bibliotheken

Bibliotheken promoten sinds jaar en dag leesplezier door het brede en laagdrempelige aanbod van boeken en literaire bronnen. Met daarnaast een divers en kwalitatief aanbod van leesbevorderende activiteiten. 

We willen dit al bestaande aanbod verder uitbreiden en zo aan een rijker leesklimaat bouwen. Zowel met acties die snel resultaat boeken als door initiatieven die duurzame winst brengen op lange termijn. Met de nodige aandacht voor diverse doelgroepen.

Terug naar de innovatieagenda.

Kinderen die lezen in de bib

Leesniveau in Vlaanderen

Het leesniveau in Vlaanderen daalt. Dat blijkt uit het laatste rapport van het PIRLS onderzoek dat in 2023 verscheen. Als we vergelijken met de resultaten uit 2016, dan zien we het volgende:

  • Het leesniveau bij 10-jarigen daalt van de 8e naar de 32e plaats in de ranglijst.
  • Van alle deelnemende landen is dit de grootste achteruitgang.
  • Uitgedrukt in leerjaren lopen onze leerlingen twee jaar achter op de toplanden.
  • 1 op 5 van de 15-jarigen vindt lezen tijdsverlies. Dat is de laagste score opgetekend binnen het onderzoek.

Als bibliotheeksector kunnen we het tij helpen keren.

Het plan

  1. Een liefde voor taal en lezen start van jongs af aan. Het belang van voorlezen wordt in wetenschappelijk onderzoek alom onderschreven. Voorlezen of luisteren naar verhalen kan ook digitaal. Daarom willen we inzetten op een groter digitaal aanbod voor jonge kinderen, met bijkomende focus op meertaligheid want uit wetenschappelijk onderzoek blijft eveneens dat een rijke thuistaal het leesplezier in alle talen bevordert. Concreet willen we Fundels onbeperkt kunnen aanbieden én de meertaligheid van het aanbod fors opdrijven. 
  2. Audio-ondersteuning en een digitaal aanbod kunnen kinderen met leesmoeilijkheden motiveren om toch zelf te blijven lezen. We willen een piloot opstarten met een aanbod van audioboeken gecombineerd met e-boeken, met een specifieke focus op kinderen met leesmoeilijkheden.
  3. Binnen onze bestaande diensten willen we scholen ook extra ondersteunen om het digitale aanbod van de bib te gebruiken binnen klascontext. We willen een aantrekkelijk spel ontwikkelen om met digitale kranten en tijdschriften aan de slag te gaan in de lagere school. Het aanbod makkelijk lezen in het e-boekenplatform willen we uitbreiden en tot slot willen we ook een vervolgproject opzetten rond digitaal e-boeken lezen in de klas

We koppelen deze projecten aan landelijke campagnes die de zichtbaarheid van het (digitale) aanbod van de bib mee helpen verhogen.