Uitgezocht, datagestuurde marketing

Het gaat niet over ‘market share’, maar wel over ‘shared market’

In 't kort

Wat zijn de mogelijkheden van datagestuurde marketing? We testen hoe we de krachten kunnen bundelen van verschillende Kortrijkse vrijetijdsaanbieders. Door aan hun publiek te vragen om lid te worden van één overkoepelende database. De centrale vraag wordt: "Hoe kunnen we meer kruisbestuiving stimuleren, zodat vaste klanten van bepaalde huizen ook vaker deelnemen aan andere vrijetijdsactiviteiten in Kortrijk?" We bouwen verder op een onderzoek uit Newcastle dat reeds zeer veelbelovende resultaten gaf.

foto van een computer die data-analyses uitvoert

Het projectteam...

Het project is een samenwerking tussen Cultuurconnect, Stad Kortrijk, Cultuurnet en Peppered. In de testgroep zitten we samen met 5 culturele organisaties: Theater Antigone, Bib Kortrijk, Schouwburg Kotrijk, Kunstencentrum Buda en Vormingplus.

luchtfoto van Kortrijk

De uitdagingen

In deze proof of concept zetten we deze onderzoeksdoelen voorop:

  • Potentieel van collectieve datamarketing ontdekken.
  • Door middel van gesegmenteerde communicatie met behulp van de MHM Segments op een persoonlijke manier leren communiceren. Testgroep benaderen op basis van zelfverklaarde aspiraties en voorkeuren.
  • Mogelijkheden aftasten ter ontwikkeling van nieuwe programmatorische producten, of kaderactiviteiten.
  • Zijn de vaste klanten van het éne vrijetijdsaanbieder enthousiast te maken over aanvullende, activiteiten van de andere vrijetijdsaanbieders in Kortrijk

  • Kan segmentatie en profilering helpen om de participatiegraad in Kortrijk als centrumstad te verhogen en te verbreden? (-> een rijkere cultuurbeleving stimuleren)
  • Mensen in kwetsbare positie betrekken en de effecten meten van gepersonaliseerde communicatie naar deze groep toe.

     

foto van brievenbussen

De ambitie

Eind 2017 mag data driven marketing geen geheimen meer hebben voor de culturele sector. We hopen op het spoor te komen van efficiënte datagestuurde methodes om kruisbestuiving te stimuleren bij het publiek van verschillende lokale vrijetijdsaanbieders. Zodat vaste klanten van bepaalde vrijetijdsaanbieders hun weg vinden naar complementaire vrijetijdsactiviteiten. We bekijken ook de mogelijkheden om deze ‘proof of concept’ in Kortrijk op te schalen naar andere steden, gemeenten en regio's.

sateliet die boven de aarde zweeft

Hoe het allemaal begon

Merijn (UIT-pas manager van Stad Kortrijk) en Tom (Cultuurnet) pitchten samen hun idee, na onze projectoproep midden 2016.

 

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws en inspiratie van Cultuurconnect. Uitschrijven kan op elk moment.

Meer info bij
Ianthe De Boeck
Digital marketeer