Detail van een houten doos waarp 'fragile' staat.

Vlaamse IBL-ondersteuning vanaf 2018

In het kader van de overheveling van de persoonsgebonden bevoegdheden van de provinciebesturen, zal Cultuurconnect vanaf 1 januari 2018 de ondersteuning van...

Coder event voor meisjes waarop meisjes bezig zijn met het bouwen van robots

Dossier | Lokale besturen en de digitale transformatie

De digitale transformatie is veel meer dan een technologische vernieuwing, ze is onze samenleving grondig aan het veranderen.

Gwendolien Sabbe van Cultuurcentrum De Spil met VR bril

Digitale kunsten dagen het cultuurcentrum uit

Interview met Gwendolien Sabbe, programmator humor, circus en digitale kunsten (CC De Spil)

Microscoop waar iets groens onder ligt.

Ruimte voor innovatie en experiment

Voor overheden op alle niveaus is het belangrijk om experts, bedrijven, organisaties, individuele burgers aan te zetten tot experiment om samen de duurzame...

Alleleden van het expertenteam EBS in een productdemonstratie.

Kom jij het expertenteam voor het eengemaakt bibliotheeksysteem versterken?

Tijdens de gunningsfase van het eengemaakt bibliotheeksysteem werd het projectteam geflankeerd door experten, een 30-tal bibliotheekmedewerkers die feedback...

Uitgezocht, datagestuurde marketing

Het gaat niet over ‘market share’, maar wel over ‘shared market’

In 't kort

Wat zijn de mogelijkheden van datagestuurde marketing? We testen hoe we de krachten kunnen bundelen van verschillende Kortrijkse vrijetijdsaanbieders. Door aan hun publiek te vragen om lid te worden van één overkoepelende database. De centrale vraag wordt: "Hoe kunnen we meer kruisbestuiving stimuleren, zodat vaste klanten van bepaalde huizen ook vaker deelnemen aan andere vrijetijdsactiviteiten in Kortrijk?" We bouwen verder op een onderzoek uit Newcastle dat reeds zeer veelbelovende resultaten gaf.

foto van een computer die data-analyses uitvoert

Het projectteam...

Het project is een samenwerking tussen Cultuurconnect, Stad Kortrijk, Cultuurnet en Peppered. In de testgroep zitten we samen met 5 culturele organisaties: Theater Antigone, Bib Kortrijk, Schouwburg Kotrijk, Kunstencentrum Buda en Vormingplus.

luchtfoto van Kortrijk

De uitdagingen

In deze proof of concept zetten we deze onderzoeksdoelen voorop:

  • Potentieel van collectieve datamarketing ontdekken.
  • Door middel van gesegmenteerde communicatie met behulp van de MHM Segments op een persoonlijke manier leren communiceren. Testgroep benaderen op basis van zelfverklaarde aspiraties en voorkeuren.
  • Mogelijkheden aftasten ter ontwikkeling van nieuwe programmatorische producten, of kaderactiviteiten.
  • Zijn de vaste klanten van het éne vrijetijdsaanbieder enthousiast te maken over aanvullende, activiteiten van de andere vrijetijdsaanbieders in Kortrijk

  • Kan segmentatie en profilering helpen om de participatiegraad in Kortrijk als centrumstad te verhogen en te verbreden? (-> een rijkere cultuurbeleving stimuleren)
  • Mensen in kwetsbare positie betrekken en de effecten meten van gepersonaliseerde communicatie naar deze groep toe.

     

foto van brievenbussen

De ambitie

Eind 2017 mag data driven marketing geen geheimen meer hebben voor de culturele sector. We hopen op het spoor te komen van efficiënte datagestuurde methodes om kruisbestuiving te stimuleren bij het publiek van verschillende lokale vrijetijdsaanbieders. Zodat vaste klanten van bepaalde vrijetijdsaanbieders hun weg vinden naar complementaire vrijetijdsactiviteiten. We bekijken ook de mogelijkheden om deze ‘proof of concept’ in Kortrijk op te schalen naar andere steden, gemeenten en regio's.

sateliet die boven de aarde zweeft