Vrijetijdswijzer

Het gaat niet over ‘market share’, maar wel over ‘shared market’

In 't kort

Wat zijn de mogelijkheden van datagestuurde marketing? We testen hoe we de krachten kunnen bundelen van verschillende Kortrijkse cultuuraanbieders. Door aan hun publiek te vragen om lid te worden van één overkoepelende cultuurdatabase. De centrale vraag wordt: "Hoe kunnen we meer kruisbestuiving stimuleren, zodat vaste klanten van bepaalde huizen ook vaker deelnemen aan andere culturele activiteiten in Kortijk?" We bouwen verder op een onderzoek uit Newcastle dat reeds zeer veelbelovende resultaten gaf.

data driven marketing Cultuurconnect

Het projectteam...

Het project is een samenwerking tussen Cultuurconnect, de stad Kortrijk en Cultuurnet en het kadert binnen de projectoproep van Cultuurconnect. 

Kortrijk Cultuurconnect

De uitdagingen

In deze proof of concept gaan we de volgende dingen aftoetsen:

  • In welke segmenten kunnen we cultuurparticipanten opdelen? Zodat we hen gericht kunnen aanspreken, naargelang smaak en stijlvoorkeuren.
  • Staan mensen open voor cultuuractiviteiten waar ze normaal gezien niet (vaak) aan deelnemen? 
  • Welke e-mailings (tone of voice, emotie, acties, culturele activiteiten, ...) zorgen ervoor dat mensen nieuwe culturele activiteiten uitproberen?
  • Hoe creëren we een overkoepelende communicatietool en database voor Kortijk om mensen e-mailings op maat te sturen.
data driven marketing Cultuurconnect

De ambitie

Eind 2017 mag data driven marketing geen geheimen meer hebben voor de culturele sector. We hopen op het spoor te komen van efficiënte datagestuurde methodes om kruisbestuiving te stimuleren bij het publiek van verschillende lokale cultuuraanbieders. Zodat vaste klanten van bepaalde cultuuraanbieders hun weg vinden naar andere lokale en complementaire culturele activiteiten. We bekijken ook de mogelijkheden om deze ‘proof of concept’ in Kortrijk op te schalen naar andere steden, gemeenten en regio's.

data driven marketing Cultuurconnect

Hoe het allemaal begon

Merijn (UIT-pas manager van Stad Kortrijk) en Tom (Cultuurnet) pitchten samen hun idee, na onze projectoproep midden 2016.

 


Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van onze projecten? Schrijf je in op onze nieuwsbrief Connected.

 

Meer info bij
Ianthe De Boeck
Digital marketeer