Detail van een houten doos waarp 'fragile' staat.

Vlaamse IBL-ondersteuning vanaf 2018

In het kader van de overheveling van de persoonsgebonden bevoegdheden van de provinciebesturen, zal Cultuurconnect vanaf 1 januari 2018 de ondersteuning van...

Coder event voor meisjes waarop meisjes bezig zijn met het bouwen van robots

Dossier | Lokale besturen en de digitale transformatie

De digitale transformatie is veel meer dan een technologische vernieuwing, ze is onze samenleving grondig aan het veranderen.

Gwendolien Sabbe van Cultuurcentrum De Spil met VR bril

Digitale kunsten dagen het cultuurcentrum uit

Interview met Gwendolien Sabbe, programmator humor, circus en digitale kunsten (CC De Spil)

Microscoop waar iets groens onder ligt.

Ruimte voor innovatie en experiment

Voor overheden op alle niveaus is het belangrijk om experts, bedrijven, organisaties, individuele burgers aan te zetten tot experiment om samen de duurzame...

Alleleden van het expertenteam EBS in een productdemonstratie.

Kom jij het expertenteam voor het eengemaakt bibliotheeksysteem versterken?

Tijdens de gunningsfase van het eengemaakt bibliotheeksysteem werd het projectteam geflankeerd door experten, een 30-tal bibliotheekmedewerkers die feedback...

Waarom er geen app komt van Mijn Bibliotheek

  • 13 juli 2017

[Leestijd: 3 minuten]

Tot voor kort liep er bij Cultuurconnect een experiment rond de ontwikkeling van een Mijn Bibliotheek-app. De focus van dit project lag op de belangrijkste en meest gebruikte functie van de Mijn Bibliotheek-website: verlengen.

Uit een aantal grondige testen met gebruikers en prototypes bleek dat het huidige proces van verlengen via de website in feite goed werkt en dat er dus geen behoefte is aan een aparte app om boeken te verlengen. Alles wat we hieruit leerden, nemen we mee naar het lopende project rond de ontwikkeling van de nieuwe, responsieve bibliotheekwebsites, aangezien die alles kunnen wat de app moest kunnen, en méér.

Protoype van de app

Samen met de k.ERF-bibliotheken (Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie) hebben we voor dit project gewerkt aan een prototype van een Mijn Bibliotheek-app. De hoofdtaak van de app was verlengen. In de app maakten we gebruik van enkele typische voordelen van een app, zoals  push-meldingen. Daarnaast probeerden we verlengen via de app te optimaliseren ten opzichte van verlengen via de website.

Meerwaarde van een app?

Bij de eerste gebruikerstesten onderzochten we of zo’n app een meerwaarde biedt, aangezien leden ook via de website kunnen verlengen. Mensen zijn gewoontedieren: Zouden gebruikers hun gedrag veranderen en de app gebruiken in plaats van de website?

Verlengen via de website blijft populairst

We gingen op zoek naar antwoorden door gebruikers te laten kiezen uit verschillende mogelijkheden om hun boeken te verlengen: via website, app, e-mail en Facebook chatbot. En we vonden ze: bij een diverse testgroep van veelgebruikers bleek dat het huidige proces van verlengen via de website goed werkt, hoewel er ook hier natuurlijk verbeteringen mogelijk zijn. En dat is goed nieuws voor de vernieuwde bibliotheekwebsites!

Goed nieuws voor de vernieuwde bibliotheekwebsites

Want om hiermee verder te gaan, begeven we ons eigenlijk op het terrein van de nieuwe bibliotheekwebsites, waarop leden gebruik maken van alle diensten van Mijn Bibliotheek (verlengen, reserveren …). Doordat de nieuwe websites bruikbaar zijn op alle toestellen, dus ook op je tablet en smartphone, zal de gebruiker zélf zijn favoriete toestel om te verlengen kunnen kiezen.

De functionaliteiten van Bibliotheekportalen 3.0 uitgelegd in een infographic

Nieuwsbrief bibliotheekwebsites

Ontvang alle nieuws en updates over wat er verandert in de bibliotheekwebsites. Uitschrijven kan altijd.Button met tekst: blijf op de hoogte.