Waarom er geen app komt van Mijn Bibliotheek

  • 13 juli 2017

Tot voor kort liep er bij Cultuurconnect een experiment rond de ontwikkeling van een Mijn Bibliotheek-app. De focus van dit project lag op de belangrijkste en meest gebruikte functie van de Mijn Bibliotheek-website: verlengen.

Uit een aantal grondige testen met gebruikers en prototypes bleek dat het huidige proces van verlengen via de website in feite goed werkt en dat er dus geen behoefte is aan een aparte app om boeken te verlengen. Alles wat we hieruit leerden, nemen we mee naar het lopende project rond de ontwikkeling van de nieuwe, responsieve bibliotheekwebsites, aangezien die alles kunnen wat de app moest kunnen, en méér.

Protoype van de app

Samen met de k.ERF-bibliotheken (Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie) hebben we voor dit project gewerkt aan een prototype van een Mijn Bibliotheek-app. De hoofdtaak van de app was verlengen. In de app maakten we gebruik van enkele typische voordelen van een app, zoals  push-meldingen. Daarnaast probeerden we verlengen via de app te optimaliseren ten opzichte van verlengen via de website.

Meerwaarde van een app?

Bij de eerste gebruikerstesten onderzochten we of zo’n app een meerwaarde biedt, aangezien leden ook via de website kunnen verlengen. Mensen zijn gewoontedieren: Zouden gebruikers hun gedrag veranderen en de app gebruiken in plaats van de website?

Verlengen via de website blijft populairst

We gingen op zoek naar antwoorden door gebruikers te laten kiezen uit verschillende mogelijkheden om hun boeken te verlengen: via website, app, e-mail en Facebook chatbot. En we vonden ze: bij een diverse testgroep van veelgebruikers bleek dat het huidige proces van verlengen via de website goed werkt, hoewel er ook hier natuurlijk verbeteringen mogelijk zijn. En dat is goed nieuws voor de vernieuwde bibliotheekwebsites!

Goed nieuws voor de vernieuwde bibliotheekwebsites

Want om hiermee verder te gaan, begeven we ons eigenlijk op het terrein van de nieuwe bibliotheekwebsites, waarop leden gebruik maken van alle diensten van Mijn Bibliotheek (verlengen, reserveren …). Doordat de nieuwe websites bruikbaar zijn op alle toestellen, dus ook op je tablet en smartphone, zal de gebruiker zélf zijn favoriete toestel om te verlengen kunnen kiezen.

De functionaliteiten van Bibliotheekportalen 3.0 uitgelegd in een infographic

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws en inspiratie van Cultuurconnect. Uitschrijven kan op elk moment.