Zo experimenteren deze 3 cultuurhuizen met livestreaming

  • 16 maart 2017

Livestreaming, hoe begin je daaraan? Een pasklaar antwoord op deze vraag bestaat niet. Het brede spectrum aan streamingtechnologie kan immers om zoveel redenen en op evenveel manieren ingezet worden om cultuurbeleving tot bij de mensen te brengen.

Als je beslist om hierin te investeren als cultuurhuis, dan werk je best samen met partners om zowel kosten als expertise te delen. Verder is een flinke portie lef nodig om je drempelvrees te overwinnen.

Om je te inspireren brengen we het verhaal van 3 cultuurhuizen die aan de slag gingen met livestreaming.

Livestream van een locatieproject: CC De Steiger (Boom)

Livestreaming Boom Herbert Flack openluchtvertelling

Cultuurcentrum De Steiger organiseerde in augustus 2016 voor het derde jaar op rij een openluchtvertelling in de Dekenij. Deze keer was Herbert Flack uitgenodigd om te vertellen over zijn jeugdjaren in thuisstad Boom. De bewoners van het woonzorgcentrum Den Beuk verlaten het pand nog maar nauwelijks, en al zeker niet voor culturele activiteiten, maar deze openluchtvertelling sprak velen onder hen toch aan. De een was jarenlang goede klant in de hemdenwinkel van Herbert zijn ouders, de ander had Herbert goed gekend als kind, kortom, de herkenbaarheid van het verhaal was groot voor het doelpubliek in Den Beuk.

Cultuurcentrum De Steiger nam deze gelegenheid te baat om te experimenteren met livestreaming: vanuit de tuin van de Dekenij werd de openluchtvertelling gestreamd naar woonzorgcentrum Den Beuk. Hiervoor maakten ze gebruik van de bestaande infrastructuur, een gloednieuwe glasvezelverbinding en een tijdelijke kabel - want in de tuin ligt geen glasvezelkabel. Ze kregen ook logistieke en fincanciële sponsoring van de medewerkers van WVE & Co. 

"Ze zaten dan wel niet mee in de tuin, maar de cultuurbeleving stond deze avond toch centraal! Zowel de bewoners van het woonzorgcentrum als de toeschouwers in de tuin hadden een ongelofelijk fijne avond. Dankzij de point-to-pointverbinding zat er geen vertraging op de beelden en was er een leuke interactie tussen acteur Herbert Flack en de bewoners in het wzc." Marie Verhoogen - Cultuurfunctionaris

Systematisch en betalend voorstellingen streamen: Parktheater (Eindhoven)

livestreaming eindhoven vitalis

Ook in het Nederlandse Eindhoven zet het Parktheater structureel in op de doelgroep van rusthuisbewoners.

"Na samenwerking met 4hetleven.nl – waar vrijwilligers ouderen die moeilijker te been zijn of alleen zijn, meenemen naar het theater - werd duidelijk dat dit slechts een deel van het probleem oplost. Er is nog steeds een groep ouderen die zelfs niet met hulp naar het theater wil of kan komen. Het aantal rolstoelplaatsen is beperkt, maar ouderen willen ook niet altijd afhankelijk zijn, en vinden de omgeving buitenshuis niet altijd 'veilig'." Irene Arts - Hoofd Kaartverkoop

Parktheater Eindhoven werkt samen met verschillende partners: Studio 040 (regionale omroep) registreert bij Parktheater Eindhoven live de voorstellingen, die telkens in minstens vijf vestigingen van de Zorggroep Vitalis vertoond worden. Jaarlijks streamen ze 4 à 5 voorstellingen.

Heel belangrijk op zo’n avonden is de ontmoeting, het sociaal contact, het doorbreken van de eenzaamheid. Daarom wordt ook de buurt uitgenodigd om de gestreamde voorstelling te komen volgen in een woonzorgcentrum van Vitalis. Zowel de bewoners van de woonzorgcentra als de buurtbewoners betalen €7,5 voor een ticket.  

Livestreaming binnen een voorstelling: KOPERGIETERY (Gent)

Kopergietery experimenteert met livestream As the crow flies

Het Medialab van KOPERGIETERY experimenteerde als ondersteunend partner van het Schotse kunstproject ‘Livescore’ met de mogelijkheden van digitale technologie binnen de creatie van een podiumvoorstelling. Uit dit project ontstond onder andere de voorstelling ‘As the crow flies’. Een sterk, maar ingewikkeld, staaltje livestreaming.

‘As the crow flies’ maakte op verschillende manieren gebruik van livestreaming. Op het podium in Schotland stond de maker van het stuk, Greg Sinclair, vergezeld door twee beeldschermen. Tijdens de voorstelling zag je op die schermen via livestream acteurs op twee verschillende locaties. Eén van die locaties was de KOPERGIETERY in Gent, waar twee jonge acteurs, Esra Verboven en Ferre Vuye, mee acteerden in de voorstelling vanop een afstand. Ze waren dus wel deel van de voorstelling, maar hiervoor hoefden ze niet fysiek aanwezig te zijn.

Wat het nog spannender maakte: de voorstelling zelf werd ook nog eens gelivestreamd over de hele wereld, voor publiek dat er die avond niet live bij kon zijn in Schotland. Het publiek dat de voorstelling in de woonkamer bekeek via livestreaming kon kiezen tussen verschillende schermen: het podium in de theaterzaal, de twee externe locaties, een beeld van het live aanwezige publiek of een combinatie van voorgaande.

En wat vond het publiek daarvan?

"Het leek alsof je zelf live op de scène stond, terwijl je gewoon in de keuken staat en naar een scherm kijkt."

"De sensatie dat een livestream ineens tot leven komt en de acteur zo uit het scherm zou kunnen stappen en mee de afwas doet."

"En altijd spannend omdat je steeds denkt: damn, als de internetverbinding uitvalt is er gewoon geen voorstelling..."

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuws en inspiratie van Cultuurconnect. Uitschrijven kan op elk moment.