Het nieuwe jasje van de Bib

bib
5
18/10/18
Deel dit artikel:
Vrouw draagt nieuwe gele jas

Tussen nu en maart 2019 pronken de meeste openbare bibliotheken in Vlaanderen en Brussel met een gloednieuwe bibliotheekwebsite, met een strak design en geschikt voor mobiel gebruik. Het uitgelezen moment om ook het stof te blazen van de huisstijl van de Bib, dachten we bij Cultuurconnect. Samen met communicatiebureau Karakters gaven we de Bib-huisstijl een update naar een meer eigentijds karakter. En het resultaat mag er zijn.

Een voor allen, allen voor een

De Bib is een sterk merk in Vlaanderen. Mensen hebben vertrouwen in de bibliotheek als niet-commerciële, veilige plek in een snel veranderende wereld met een overload aan informatie en fake news. Een bibliotheek heeft een eigen identiteit, maar staat niet op zichzelf. Ze maakt deel uit van een netwerk van openbare bibliotheken. 

De nieuwe bibliotheekwebsites en de vernieuwde huisstijl onderstrepen zowel de eigenheid van elke bib, als die onderlinge verbondenheid. Het is fijn als bibliotheken dit ook op dezelfde manier benoemen in hun communicatie, zoals op de website, met de vermelding: ‘[Bibliotheek X] bouwt mee aan het netwerk van Vlaamse en Brusselse openbare bibliotheken’.

Herkenbaarheid troef

Daarom behouden we het intussen alom bekende Bib-logo, maar frissen we de kleuren op. Elke bibliotheek kiest voor haar nieuwe website een thema, met één hoofdkleur en twee ondersteunende kleuren waarin we klassieke en nieuwe kleuren combineren. Alle beschikbare kleuren zijn bruikbaar voor web en voor print. Ook de logo’s bieden we in diezelfde 8 thema’s aan. Zo kan je de kleuren van je website nog verder doortrekken in affiches, folders en flyers, zelf of met behulp van beschikbare sjablonen.
 

de acht themakleuren van de bib

Bibliotheken met een eigen huisstijl krijgen tips om die te verzoenen met de algemene Bib-huisstijl. Voor de overkoepelende bibliotheek.be-website, maar ook in kant-en-klaar instructie- en promotiemateriaal van Cultuurconnect voor bibliotheken, werken we met aparte themakleuren, afgestemd op de Cultuurconnect-huisstijl. 

Het leven van a tot z, altijd en overal

Twee baselines maken het bib-logo af. We behouden ‘Het leven van a tot z’. Je kan dit bij eender welke activiteit of actie van de bibliotheek gebruiken. De baseline ‘Altijd en overal’ voegen we als optie toe om mobiele toepassingen in de kijker te zetten en eenvoudig aan je gebruikers te laten weten welk digitaal aanbod ‘altijd en overal’ beschikbaar is voor hen, dankzij hun bibliotheek.
 

voorbeelden van de logo's met de baselines

Zeg het met beelden

Cultuurconnect stelt professioneel beeldmateriaal van fotograaf Christophe Vander Eecken ter beschikking via de mediabibliotheek van je bibliotheekwebsite en via de Cultuurconnect Servicedesk. Alle beeldmateriaal draait rond het thema ‘Lezen is een deel van het leven’ en kan je gebruiken voor de banners in je bibwebsite, maar ook voor promotiemateriaal voor je (digitale) diensten, je Facebook-banner en alle andere communicatie. Deze beelden mag je als openbare bibliotheek gewoon vrij gebruiken, mits je het auteursrecht respecteert.
 

Ga naar de huisstijlgids

De huisstijlgids en alle andere downloads vind je op de Cultuurconnect Servicedesk. Je kan er ook terecht voor vragen, feedback en opmerkingen.

Gebruik

De huisstijlgids is interessant om zelf te doorbladeren, maar vormt vooral een handig instrument voor de communicatiedienst, een communicatiebureau of een freelance grafisch ontwerper waarmee je samenwerkt voor het ontwerp van je promotiemateriaal en dergelijke. 

screenshot van de voorpagina van de huisstijlgids
Auteur

Liesbeth Thiers

Productmanager Bibliotheekwebsites