3 inzichten in digitale cultuurbeleving

beleid
bib
cc/gc
10
16/01/20
Deel dit artikel:

De digitale disruptie heeft de cultuursector niet doen daveren op haar grondvesten, zoals bij de videotheken, de muziekindustrie en de mediasector. Met de fysieke ervaring als 'product' hebben cultuurhuizen de kans om hun eigen digitale transformatie vorm te geven.

Op het snijvlak van technologie en creativiteit ontstaan veel mogelijkheden. De impact van technologie op de samenleving daagt de cultuursector uit haar rol op te nemen als vragensteller en betekenisgever, als kompas en verstoorder, als versterker en verzachter. Cultuur als het algoritme achter de samenleving. 
 

1. Analoog en digitaal

Volgens de Digimeter 2018 kan 45% van de Vlamingen de smartphone niet missen. We zijn ‘fygitale’ wezens geworden. Een deel van ons leven speelt zich online af, daar verwachten we dan ook een hoog gebruiksgemak. In de analoge wereld, op fysieke plekken, hechten we belang aan een betekenisvolle, authentieke dienstverlening en persoonlijk contact. Een plek moet de moeite waard zijn om naartoe te gaan. Dat hebben cultuurhuizen goed begrepen. Om nieuwe vormen van beleving te creëren, profileren ze zich als labo voor experiment. Ze breken buiten de eigen muren en voegen functies toe via technologie.

Muntpunt zette bijvoorbeeld een medialab op met heel wat tools voor bibliotheekleden om dingen te ontwikkelen en ontwerpen. Met ABtv breekt het Brusselse concertgebouw uit zijn eigen muren om mensen over de hele wereld te laten meegenieten van unieke concerten. Concertgebouw Effenaar in Nederland gaat een stap verder met een ‘smart venue’ voor innovatieve en hightech experimenten op het gebied van virtual en augmented reality. Samen met artiesten, scholen en kleine bedrijfjes uit de regio experimenteren ze met nieuwe manieren van muziekbeleving.

2. Maatwerk dat schuurt

Communicatie en marketing gebeuren steeds meer op maat, op basis van persoonlijke voorkeuren. Alles moet ‘on demand’: op het moment dat mensen het willen en er tijd voor hebben. Is er nog plaats voor onvoorspelbaarheid in een door algoritmes gepolijste wereld? Ligt hier misschien een rol voor de cultuursector: bewust wrijving creëren? Door te onderzoeken naar welke activiteiten je publiek komt, kan je hen meer van hetzelfde aanraden, óf net iets helemaal anders.

Vorig seizoen schreef de Warande een nieuwe strategie uit voor hun digitale marketing, met veel ruimte voor maatwerk en een sterk inzicht in de klantreis. Geen abonnementen meer, maar een vroegboekkorting, acties voor trouwe klanten, mailings op maat ... Momenteel onderzoeken we ook bij Cultuurconnect hoe we de sector kunnen helpen met een softwaresysteem dat communicatie op maat mogelijk maakt.

3. Focus in tijden van overvloed

Het is een bijna een economische wetmatigheid: wat schaars dreigt te worden, stijgt in waarde. Unieke ervaringen zijn het nieuwe goud in tijden van informatie-overvloed. Hier is een grote rol weggelegd voor een belevenis uitgekleed tot op de essentie en voor de kracht van aandacht. Mensen ervaren curatorschap als noodzakelijk én waardevol. Waarom volgen wij bloggers of influencers op Instagram? Omdat zij ons inspireren. Die rol kunnen cultuurhuizen opnemen, als betrouwbare curatoren die de weg wijzen in het gigantische aanbod. 

Zo bestaan er heel wat festivals en programma’s die je publiek helemaal onderdompelen in een beleving. STORMOPKOMST is bijvoorbeeld een multidisciplinair kunstenfestival voor kinderen en volwassenen dat investeert in sterk curatorschap. Ze leggen een focus op de kunstvormen en disciplines die weinig aan bod komen in de kinderkunstenorganisaties en de reguliere kinderprogrammering van de cultuurcentra: beeldende kunst, mediakunst, muziek, architectuur en interdisciplinaire kunstvormen. 

Auteur
Thumbnail

Maike Somers

Projectmanager