De afhaalbib: een goed idee?

bib
8
14/10/20
Deel dit artikel:

Ongeveer een half jaar na de start van de coronacrisis en de lockdown vertellen 6 bibliotheken over hun ervaring met een afhaaldienst, waarbij leners hun pakketten bestelden en contactloos afhaalden op afspraak. Hoe haalbaar was dit? Zetten ze deze dienstverlening verder? Wat waren de reacties van het publiek? De bibliotheken van Maasmechelen, Merelbeke, Sint-Pieters-Leeuw, Assenede, Koekelberg en Grimbergen aan het woord over hun corona-afhaaldienst.

Toch wijzigde er een en ander permanent in onze bib. De afhaaldienst leidde tot nieuwe, gerichte aankopen, zoals meer dvd’s voor volwassenen, meer taalcursussen voor jeugd én volwassenen, meer voorleesverhalen, meer informatieve jeugdboeken met focus op taal en wiskunde. Klassiekers werden herontdekt, het aantal uit te lenen items per persoon werd opgetrokken van 10 naar 15 en we schakelden over van cash naar overschrijvingen. Ook de klantenbinding is intenser geworden. Onze uitleencijfers zijn beduidend hoger dan vorige zomer.

💬 Nathalie Cools van bib Koekelberg

Leners maakten dankbaar gebruik van de afhaaldienst van veel bibliotheken tijdens de coronalockdown. Het was voor veel bibliotheekmedewerkers een intensieve, maar interessante ervaring. Toen de bibliotheken de deuren heropenden, nam de interesse van het publiek voor deze dienstverlening af. Hieronder zie je een representatieve grafiek van het aantal reserveringen in bibliotheek Genk in de periode van augustus 2019 tot juli 2020:

""

Vernieuwingen in Wise en de bibliotheekcatalogus voor reserveringen

Begin 2021 komen er enkele verbeteringen in Wise en de publiekscatalogus (bibliotheekwebsite) op vlak van gebruiksvriendelijkheid, zowel voor de bibmedewerker als het publiek:

  • Een lener kan zelf een groepsreservering plaatsen op alle uitgaven van een werk en krijgt de eerstvolgende uitgave die beschikbaar is.
  • Wise geeft een melding, bundelt in een overzicht alle titels die je uit het rek moeten halen en biedt de mogelijkheid die in pakketjes per gebruiker te sorteren. 
  • Leners die snel na mekaar meerdere aanwezige titels reserveren, krijgen 1 mail als alles klaarligt.
  • De werkwijze voor magazijnaanvragen wordt vereenvoudigd.
  • Niet-leden kunnen materialen laten klaarleggen in een bib waarvan ze geen lid zijn.

We onderzochten onder andere ook de optie om een winkelmandje te introduceren voor het publiek op de bibwebsite. Deze aanpassing wordt niet doorgevoerd, aangezien maar 15% van de actieve Mijn Bibliotheek-gebruikers meer dan 2 items per keer reserveert. 85% reserveert 1 à 2 items per maand. Dat geldt zowel voor bibs waar je aanwezige werken kan reserveren als voor bibs die dat niet toestaan. Dit alles kadert in het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten.

Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief Bibliotheekwebsites