Bibliothecaris Annemie Arras: “In de open+ bib van Bree komen bezoekers wanneer ze willen”

02/07/20
Deel dit artikel:

Vorig jaar lanceerde Bibliotheek Bree als eerste in België open+, waarmee ze langer kunnen open blijven zonder personeel (10u-22u). Het innovatieproject past binnen de missie van Stad Bree om publieke ruimte optimaal beschikbaar te maken voor de bevolking. Bibliothecaris Annemie Arras vertelt bevlogen over het project. 
 

Voor vele bezoekers was het een hele klus om tijdens de openingsuren een bezoekje te brengen aan de bib. Bezoekers waren vaak gehaast, terwijl de bibliotheek voornamelijk een rustgevende omgeving wil zijn. Met open+ van Bibliotheca vonden we een goeie oplossing.
Annemie Arras, Bibliothecaris Bib Bree
""

Bibliotheek Bree ging het afgelopen jaar van 30 naar 84 openingsuren per week. De oplossing werd uitgedacht in Scandinavië en Duitsland met het open+ systeem, waar gebruikers via hun elektronische identiteitskaart naar de bib kunnen na sluitingstijd. De eerste resultaten zijn veelbelovend vertelt Annemie:

Bibliotheekbezoekers komen wanneer ze willen

“In een gewone bib bepaalt de bib wanneer de klant komt, met open+ bepalen klanten dit zelf. Een jaar geleden waren onze openingsuren een compromis, maar nu krijgen bezoekers meer vrijheid om de bibliotheek te bezoeken wanneer het hen uitkomt. De bibliotheek is 30 uren open met personeel en 54 uren zonder personeel met behulp van zelfscanbalies (Nedap/Bibliotheca), betaalautomaat (Tracs), beheersysteem op de publieke pc’s (Tracs). 

Ook de sportinfrastructuur wordt in Bree overdag gebruikt door scholen en ‘s avonds door het verenigingsleven. Het is de missie van Stad Bree om de gebouwen aan het publiek te geven. Ik zie nu ook dat andere bibliotheken in Vlaanderen en Brussel met een goeie infrastructuur die open+ in hun beleidsplannen opnamen.”

Automatisering mag geen reden zijn om te besparen op personeel 

“We hebben nog altijd gewoon onze openingsuren met personeel (2 voltijdse en 3 halftijdse medewerkers). Daarnaast stoppen we veel energie en tijd in losse projecten, de bib als belevingsruimte, expo’s, workshops, cursussen, samenwerking met onderwijs, senioren en mensen met een beperking.”

Klaar voor de uitrol naar een breed publiek

“In een eerste fase werkten we met een kleine groep van trouwe bibliotheekgebruikers. 10% van onze klanten maakten nu al gebruik van open+. Voor sommigen bleek dit al heel comfortabel. Zij maken zowel gebruik van de bib tijdens de openingsuren als na sluitingstijd. We hielden rekening met mogelijke overlast, maar dat bleek niet nodig. Ik zie dat het ook in grote Duitse en Scandinavische steden gewoon goed werkt, soms in combinatie met een vrijwilliger of personeel dat instaat voor de veiligheid. 

Dit voorjaar planden we een grote communicatiecampagne over de uitgebreide openingsuren, jammer genoeg gooide corona roet in het eten. Momenteel werkt Bibliotheca aan een oplossing om het aantal bezoekers te tellen, zodat we ook in coronatijden verder kunnen met open+.”

Optimaliseren van de openingsuren 

“Een bibliotheek moet mensen helpen met lezen en info geven, daarom vinden wij dit project belangrijk. We gaan er zeker mee verder! In het najaar doen we een evaluatie van de openingsuren. Wanneer hebben bezoekers een bibliotheek met dienstverlening nodig? Is dat bijvoorbeeld meteen om 15u wanneer de scholen sluiten? Wat is het meest geschikte moment om enkel van de basisdienstverlening (boeken uitlenen en terugbrengen) gebruik te maken?”