Creatieve digitale experimenten in de cultuursector

beleid
bib
cc/gc
10
15/06/20
Deel dit artikel:

De coronacrisis brengt vanuit verschillende sectoren een stroom aan creatieve oplossingen op gang. Niet in het minst vanuit de cultuursector. Deze periode van lege zalen zorgt voor zelfbevraging, verbeelding en heel wat experimenten rond digitale cultuur. Nu een heropening stilaan in zicht is en cultuurhuizen hun nieuwe seizoen digitaal voorstellen, werpen we een blik op het innovatieve cultuuraanbod van de laatste maanden.
 

Meer dan ooit beseffen we dat de podiumkunsten bestaan bij gratie van een groep mensen die tijdelijk één geheel vormt: een publiek. Naar het theater gaan is in essentie samenkomen, en de vanzelfsprekendheid van die collectieve ervaring is weggevallen.
Agnes Quackels & Barbara Van Lindt (Kaaitheater)

Cultuurorganisaties experimenteren met een online programma, maar het blijft moeilijk om de fysieke ervaring te evenaren. Nieuwe vormen van cultuuraanbod worden onder de loep genomen en er wordt momenteel nagedacht over een hybride aanbod. Vaak voert de programmatie een autonoom artistiek beleid en komen educatie en communicatie later aan zet. Nu wordt dat samenspel steeds belangrijker, zodat er bij de programmatie al kan worden nagedacht over contentcreatie. 

Digitale artistieke producties

Onder het motto ‘never waste a good crisis’ bedenken sommige artiesten nieuwe digitale voorstellingen in plaats van hun geplande voorstellingen. Zij zoeken naar nieuwe vormen, wetende dat de aandachtsspanne online korter is en dat de fysieke ervaring kwalitatief moeilijk te evenaren is. Een greep uit de creatieve uitspattingen:

  • De allereerste WhatsApp-voorstelling Whatchapp #1 van Skagen zal je vast niet zijn ontgaan. Meer dan 6.000 kaartjes werden verkocht via 34 cultuurcentra. Samen met 235 mensen volg je voyeuristisch de gesprekken tussen Emmi en Leo die verliefd worden. Vervolgens kan je dat samen becommentariëren in virtuele foyers in Facebookgroepen.
  • Het Nieuwstedelijk speelde hoe dan ook: 9 gratis minivoorstellingen, met 9 gloednieuwe theaterteksten, 9 donderdagen op rij om 9 uur 's avonds.
  • Eefje De Visser lanceert een concertfilm Bitterzoet als antwoord op haar geannuleerde tour. Vrijdag 3 juli komt de concertfilm uit, tenminste als ze aan 1.500 verkochte kaarten geraakt om de investering rond te krijgen.
  • Opera Ballet Vlaanderen lanceerde een reeks videoperformances. Zij engageren choreografen en regisseurs uit binnen- en buitenland om met hun zangers, dansers en musici aan de slag te gaan. Om de paar weken presenteerden ze een miniatuurkunstwerk, dat de brug slaat tussen zang, dans en muziek. 

Digitale creatieve content

Het interdisciplinair samenwerken tussen programmatie, communicatie en educatie wordt steeds belangrijker. Cultuurmedewerkers laten hun artiesten op creatieve manieren aan het woord en bedenken aangepaste digitale formats. Het publiek blijft niet onberoerd:

  • Met een radio- en televisiekanaal Despilcanapé brengt cultuurcentrum De Spil capriolen, troostradio, wedstrijden, luisterspelen en zo veel meer tot bij het publiek.
  • De Bib van Kortrijk heeft enkele formats op Youtube zoals ‘De bib vertelt’ waarin kinderboeken digitaal worden voorgelezen en ‘De Muziektip’ met wekelijkse tips over online optredens.
  • Het literaire evenement Fluisterzinnen van Bibliotheek Halle en CC 't Vondel vond plaats in een alternatieve versie: een gratis videopodcast met dezelfde gasten als het live event.

Online voorstellingen

Heel wat voorstellingen werden online beschikbaar gemaakt en er wordt ook getest met (betalende) livestreams en de interactieve mogelijkheden.

  • Veel festivals creëren interactieve livestreams om zo toch inkomsten te generen voor dit jaar en hun toekomst veilig te stellen. Zo was er Bel Jazz Fest, een samenwerking tussen 11 gevestigde festivals, dat 24 concerten uitzendt vanuit Flagey. Bezoekers konden online van podium wisselen en chatten met andere kijkers. 
  • Door de coronamaatregelen gaan de maandelijkse evenementen van 30CC online door, zoals ‘Tussen de soep en de feiten’ waarbij schrijvers, onderzoekers en artiesten een actualiteitslezing geven. Voor de soep moet je in deze tijden dus zelf zorgen. 
  • CC 't Vondel in Halle maakte een livestream met 4 drones in de watertoren van Lembeek voor het soloconcert van Buurman. Tickets gingen vanaf 10 euro de deur uit, maar mensen kregen ook de kans om duurdere tickets te kopen om CC ‘t Vondel te steunen. 
  • De Munt voorziet haar publiek van een virtueel einde van hun seizoen door captaties van opera’s online te zetten.
  • Via Podium Aan Huis kunnen cultuurliefhebbers van online theatervoorstellingen blijven genieten. De programmatoren van Gemeenschapscentrum ‘t Blikveld pikken er leuke voorstellingen uit en delen ze op hun website. De medewerkers van Leietheater Deinze maken wekelijks een persoonlijke video met online theatertips op Instagram en Facebook. 

Experiment Virtueel Podium

Aan creativiteit en goesting is er duidelijk geen gebrek. Wij onderzoeken ondertussen verder welke kansen en meerwaarde een digitale programmatie kan bieden aan cultuur- en gemeenschapscentra in post-coronatijden in het experiment Virtueel Podium

Opleiding Digitaal Leiderschap in de cultuursector

In onze opleiding Digitaal Leiderschap denken enkele knappe koppen uit de cultuursector in het najaar van 2020 uitgebreid na over nieuwe verdienmodellen en digitale innovatieve cultuurpraktijken. Benieuwd welke cultuurhuizen dit traject volgen? Ontdek de selectie deelnemers.

Auteur

Ianthe De Boeck

Communicatie- en marketingverantwoordelijke