Cultuurconnect onderzoekt 2 pistes voor een virtueel podiumaanbod

22/04/21
Deel dit artikel:

Gezocht! 12 ‘sparring partners’ die nauw betrokken willen worden bij de experimenten.

Werk je in een cultuur- of gemeenschapscentrum en wil je de doelen en visie van onze experimenten mee scherpstellen? Dan nodigen we je graag uit om je kandidaat te stellen voor onze klankbordgroep. We starten op met een visiedag op 11 mei, begeleid door Jo Caudron van Scopernia (expert in digitale transformatie). 4 mei laten we je weten of je geselecteerd bent. Deze klankbordgroep komt 2 tot 3 keer per jaar samen over ontwikkelingen in de experimenten en kan ook via e-mail gecontacteerd worden om snelle ideeën aan af te toetsen. 

Stel je kandidaat (en blokkeer 11 mei in je agenda) 

1. Art@home

Art@Home is een onderzoeksproject dat cultuur- en gemeenschapscentra de kans wil geven om een digitaal artistiek aanbod te brengen naar hun publiek. Zo willen we een nieuw aanbod mogelijk maken met online te bekijken artistiek werk. Het gaat niet om livestreaming of captaties van de fysieke voorstellingen maar om digitaal artistieke content (eventueel rond bestaande voorstellingen) die ontwikkeld wordt voor het digitale medium

Het platform wil jouw cultuurhuis helpen bij het prospecteren en programmeren van dit aanbod. De mogelijkheden voor interactiviteit en gamification worden onderzocht. Mensen kunnen er op een laagdrempelige manier verschillende kunstvormen leren kennen: zoals herwerkingen voor het scherm van podiumkunstproducties, videokunst, cross-over kunst, podcasts.... Gevestigde waarden en publieke figuren gaan er hand in hand met minder bekende artiesten en startende professionele makers. Deze digitale content wil bruggen bouwen naar jouw cultuurhuis. Je kan een digitaal programma aanbieden op het platform en/of je digitale en fysieke programmatie integreren in een hybride programmamodel. 

Cultuurhuizen kunnen zelf een selectie maken van het digitale werk dat ze willen aanbieden aan hun publiek. Cultuurhuizen kunnen ook samen met artiesten content maken voor het platform (matchfunding). Het platform zorgt ervoor dat cultuurhuizen meegenieten van elkaars digitale cultuuraanbod. 

Deze belangrijke aandachtspunten vanuit cultuurhuizen nemen we mee:

  • Het platform onderzoekt de interactiemogelijkheden voor programmatoren, artiesten en publiek.
  • We streven naar een businessmodel waar zowel cultuurcentra, artiesten en publiek zich in kunnen vinden. 
     

2. Platform met prikkelende streams 

Cultuurprofessionals zien ook graten in een gecentraliseerd streamingplatform met kwalitatieve livestreams, opnames en bewerkingen van podiumvoorstellingen. Deze streams hebben een minimum aan regie nodig en zijn gefilmd met meerdere camerastandpunten. Zo een platform creëert kansen om een nieuw publiek te bereiken met podiumvoorstellingen. Podium Aan Huis en Podium19 zijn tijdelijke initiatieven, terwijl hier ook kansen liggen in post-coronatijden. 

De rol van cultuurhuizen is van groot belang op een streamingplatform. Zij moeten de mogelijkheid krijgen om voorstellingen te cureren en af te schermen. Deze vragen worden onderzocht:

  • Hoe kunnen cultuurhuizen streams aanbieden en hun eigenheid behouden? 
  • Welke kansen biedt het aan (oudere) voorstellingen, die niet meer toeren? 
  • Welke kansen biedt het aan internationale gezelschappen?
  • Welke kansen biedt het voor korte producties gemaakt voor het digitale?

Stel je kandidaat voor de klankbordgroep