Digitale revolutie is culturele revolutie

beleid
cc/gc
11
25/09/19
Deel dit artikel:
Persoon met het tracking device kijkt naar een stuk uit de collectie van het design museum in gent.

Samen met enkele denkers uit de cultuur- en technologiesector kwamen we vorige week samen tijdens Future Of Culture in Gent om van gedachten te wisselen over de verhouding tussen technologie en de cultuursector. Dit evenement was een samenwerking tussen Digipolis, Ugent en Cultuurconnect. Dit is wat wij vooral onthouden van deze dag.

Waar digitalisering ons aanvankelijk de belofte gaf van een vrijheid van informatie, van communitybuilding, van een vlak speelveld waarin iedereen dezelfde kansen krijgt en van meer gelijkheid, zijn we in de praktijk terechtgekomen in een wereld van fake news, van filterbubbels, van oude hiërarchische systemen en nieuwe ongelijkheden. In een wereld waar alles “smart” is, is er ook nood aan smart cultural centers, slimme cultuurhuizen. Een slim cultuurhuis gaat het gesprek aan met zijn bezoekers, is open-ended en eerlijk, creëert vriendschappen, geeft vertrouwen, stelt vragen, vergroot de wereld en neemt verantwoordelijkheid. Zo maakt een slim cultuurhuis het verschil, door mensen slimmer te maken.

Als cultuur niet uitnodigt tot reflectie is het niet meer dan vermaak.
Jasper Visser (strategisch adviseur Vissch+Stamm)
Deelnemers FoC

Museum of Things for People: technologie voor een betere bezoekerservaring

Tijdens de Future Of Culture werden de resultaten van een onderzoeksproject gedeeld. Museum of Things for People (MOTFP) is een vooronderzoek, inhoudelijk getrokken door het Design Museum Gent, naar hoe IoT-technologie (Internet of Things) kan bijdragen tot een verbetering van de aangeboden diensten en een verrijking van de bezoekerservaring.

Ze ontwikkelden samen met lokale start-ups een systeem waarmee ze inzicht krijgen in de individuele bezoekerservaring, culturele voorkeuren en interesses. Op basis hiervan geeft het systeem de bezoeker tips voor gelijkaardige bezienswaardigheden, werken, boeken, plekken en evenementen. Uit het project hopen ze vooral te weten te komen welke publieke waarde deze technologie kan bieden in een culturele context, en of andere spelers uit de Vlaamse cultuursector interesse hebben in deze technologie. 

Eén van de grote struikelblokken hierbij is vandaag nog dat de culturele databanken niet gestroomlijnd zijn noch gelinkt worden. Om bezoekerservaringen verder te optimaliseren zijn linked open data noodzakelijk.

Wie benieuwd is, kan de proefopstelling gratis uittesten van 16 mei tot 16 oktober 2019 in Design Museum Gent. Lees meer.

Deelnemers van het panelgesprek op FoC.

Digitale revolutie is culturele revolutie

De kloof tussen technologie en cultuur lijkt vaak onoverbrugbaar, maar is het niet. Technologie ís cultuur. De cultuursector is een uitgelezen plek om antwoorden te zoeken op maatschappelijke vragen, zoals onze omgang met technologie. Cultuur laat toe daarbij niet vanuit een probleemstelling te vertrekken, maar vanuit een ‘goesting’ en ‘verbeelding’. Het is belangrijk dat we durven spelen en experimenteren met technologie. Dat was het onderwerp van een panelgesprek met Fredo De Smet (moderator en opiniemaker technologie en cultuur), Annelies De Smet (medeoprichter Dear Tech), Luc Delrue (departement CJM), Jasper Visser (strategisch adviseur Vissch+Stamm) en Sara Logghe (projectmanager Cultuurconnect).

Cultuurinstellingen zijn goed geplaatst om te spelen en experimenteren met technologie. Op lange termijn zorgt dit voor visieontwikkeling.
Jasper Visser

Het is bij uitstek een rol voor lokale cultuurspelers om burgers laagdrempelig wegwijs te maken in digitale technologieën, hun angsten hierover te bespreken en hen te helpen bij hun zoektocht naar antwoorden op grote en kleine maatschappelijke vraagstukken. Dit kan op verschillende manieren:

  1. Door de toepassing van technologie in de dienstverlening. Denk aan de virtuele rondleiding in een tentoonstelling in cc Strombeek, de open library in Bree of het nieuwe bibliotheeksysteem.
  2. Door gebruikers in contact te brengen met technologie. Denk aan de VR-lounge in Zottegem of de makerbib Bree.
  3. Door digitale content aan te bieden. Denk aan IMPACT, de programmatie van digitale kunsten of e-boeken in de bib.

Bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra zijn vaak zelf nog zoekende naar hun rol in een digitaliserende maatschappij. Bij Cultuurconnect engageren we ons om de cultuursector hierbij te inspireren en in contact te brengen met relevante partners en experten om zichzelf te versterken. 

Technologie is een middel om de vragen waarrond een cultuurhuis werkt te beantwoorden. De kunst is het digitale te omarmen in je werking, activiteiten en aanbod zonder het niet-digitale uit te sluiten.
Sara Logghe (Cultuurconnect)

Smart technologie maakt mensen slimmer, niet andersom

Jasper Visser hamerde erop dat technologie mensen moet helpen in plaats van leiden. We moeten technologie slim inzetten voor een betere maatschappij. Jasper is consultant in digitale transformatie en community’s in culturele en overheidsorganisaties. Hij begeleidt trajecten waarin cultuurhuizen experimenteren en spelen met technologie en ziet de voordelen hiervan in creativiteit en visievorming. Het is de verantwoordelijkheid van de cultuursector om burgers in contact te brengen met technologie en technologische vraagstukken door samen met hen te spelen en experimenteren rond dit thema.
 

Inspiratie: Artiesten die werken op het snijvlak tussen technologie en kunst

Beeld uit het werk van Dries Depoortere

Deze installatie van kunstenaar Dries Depoorter spoort automatisch mensen op die door het rood lopen. Hij maakt gebruik van live bewakingscamera’s en webcams over de hele wereld. In deze tentoonstelling tijdens Mirage Festival 2019 kunnen bezoekers mensen die door het rood lopen aangeven bij de politie door een druk op de knop. Dan wordt een automatische mail gestuurd naar het dichtstbijzijnde politiekantoor.

Beeld uit het werk van Jon Stam     Beeld uit het werk van Jon Stam

Het werk van Jon Stam van Commonplace Studio zweeft tussen kunst en praktisch design. Hij zoekt een oplossing voor  toenemende gebrek aan tactiliteit, de noodzaak aan conservatie en het kortstondige karakter van het digitale.  Zijn projecten, zoals An Imaginary Museum (een digitaal gehackte View-Master) en Bioscope (een digitale filmkijker), zorgen voor de exploratie en ontwikkeling van nieuwe digitale ervaringen, en het genereren van verbindingen tussen het nieuwe en oude, het stilstaande en bewegende, 2D- en 3D-informatie.

Beelden: © Design Museum Gent (hoofdafbeelding), Dries Depoorter, Jon Stam, Cultuurconnect

Auteur
Thumbnail

Maike Somers

Projectmanager