Digitale transformatie begint bij goed luisteren naar het DNA van een organisatie

beleid
bib
cc/gc
8
12/03/20
Deel dit artikel:
Copyright: Dmitry Smirnov, Strelka Institute

“Organisaties zijn heel divers en verdienen allemaal een eigen aanpak in het vinden van een digitale strategie. Sterker nog, hoe divers ook, net daarin zit vaak de oplossing voor een unieke strategie. Digitale transformatie begint bij goed luisteren: naar medewerkers, naar het publiek, naar de gemeenschap en het DNA van een organisatie. Welke kennis en middelen zijn daar aanwezig om te groeien?” Met deze aanpak helpt Jasper Visser organisaties oplossingen te ontwikkelen voor een toekomstbestendig beleid. 

Om je te inspireren gingen we het gesprek aan met Jasper Visser. Tijdens de opleiding Digitaal Leiders in de Cultuursector begeleidt hij een bootcamp om leiders klaar te stomen voor een digitale aanpak. Jasper is een internationaal gelauwerd expert op het gebied van digitale transformatie in cultuur- en overheidsorganisaties. Hij helpt organisaties om hun publiek (terug) te vinden en strategieën te ontwikkelen in digitale tijden. Zijn persoonlijke drijfveer is community’s en mensen te inspireren met cultuur. Hij werkte in het verleden heel wat transformatieprojecten uit voor het Europees Parlement, de internationale federatie van bibliotheken, International Federation of Library Associations and Institutions, the National Arts Centre in Canada … 

Een missie, visie en strategie aangepast aan een digitaliserende samenleving

“Organisaties moeten voorkomen dat ze grote, alles veranderende trends zoals digitalisering, verstedelijking en globalisering 'erbij' gaan nemen. Ze blijven dezelfde dingen doen, maar nu met een snufje digitaal. Je laat beter alles los om opnieuw te bedenken wie je bent en waarvoor je staat in een veranderende samenleving. Om een voorbeeld te geven: je kan als theaterhuis een beetje digitaal toevoegen aan je strategie, dan maak je een podcast en stream je eens een voorstelling. Of je kan verder gaan en een strategie en missie bedenken die het theater een geheel eigen rol geeft in een wereld waar cultuurhuizen concurreren met on demand-aanbod en Netflix.” 

Een digitale strategie beschrijft de activiteiten, technologieën, middelen en processen die organisaties in staat stellen om de nieuwe missie en visie tot werkelijkheid te maken. Dit gaat van de website, de training van het personeel, het gebruik van sociale media, logistieke systemen tot de manier waarop digitale voorstellingen en cultuur vervlochten zijn in de rest van de organisatie. 

De laatste jaren merk ik dat ik steeds minder digitale strategieën maak. Wel maak ik in samenwerking met de teams van organisaties steeds vaker een algemene strategie voor deze digitale tijden. Rekening houdend met digitaal engagement, community-opbouw, online communicatie en al die andere digitale onderwerpen.

Met welke bagage ga je naar huis na de bootcamp? 

In de 3-daagse bootcamp werk je op organisatieniveau en op individueel niveau. Je probeert een antwoord te formuleren op de volgende moeilijke vragen: Wat betekent een cultuurhuis of bibliotheek in digitale tijden? En wat is mijn rol als leidinggevende? Het is een intensief programma waar we samen de kennis, houdingen en het gedrag van toekomstige culturele leiders van nabij bekijken. Na de bootcamp weten de deelnemers hopelijk welke rol ze gaan spelen in de toekomstige cultuursector en wat ze kunnen doen binnen en buiten hun organisatie.

“De ideale leider is nieuwsgierig, stelt zich open voor ideeën en heeft een enorme liefde voor cultuur. Op de eerste conferentie die ik bijwoonde als cultuurprofessional sprak iemand van het Royal Opera House in Londen heel inspirerend over hoe ze klassieke muziek tot bij een digitaal publiek brengen. Hun missie en visie is erop gericht klassieke muziek onderdeel te maken van een digitale cultuur. Niet door dj’s binnen te trekken in hun concertgebouw, maar door dj’s en producers aan de slag te zetten met klassieke muziek. Goede leiders zullen steeds opnieuw moeten zoeken naar de waarde van kunst, cultuur, erfgoed, cultuurparticipatie … En niet uitwijken voor een vernieuwend experiment.”

Copyright: IFLA

Opleiding Digitaal Leiderschap in de Cultuursector

Lijkt een opleidingstraject dat kennisuitwisseling, persoonlijke begeleiding, theorie en praktijk combineert iets voor jou? De opleiding bestaat uit vier masterclasses met professoren aan de Antwerp Management School en Universiteit Antwerpen en een bootcamp met Jasper Visser. 

Meer informatie en inschrijven

Auteur
Ianthe

Ianthe De Boeck

Communicatie- en marketingverantwoordelijke