Dit was Dig It Up 2020

beleid
bib
cc/gc
10
05/03/20
Deel dit artikel:

20.02.2020 vond de vijfde en laatste editie van het inspiratiefestival over digitale cultuurbeleving plaats. Meer dan 200 deelnemers genoten van enkele inspirerende sprekers en praktische tips om mee aan de slag te gaan. 

Besparingen dwingen Cultuurconnect om de eventwerking terug te schroeven. Met pijn in het hart nemen we afscheid van onze collega’s Diana en Maike en daarmee ook van de Uncovered-inspiratiesessies en het Dig It Up-inspiratiefestival. Onze prioriteit blijft duidelijk: samen met de cultuurhuizen gaan we even vastberaden voor vernieuwing in de cultuursector en in onze dienstverlening. Online blijven we je graag inspireren met fijne praktijken rond digitale innovatie. We eindigden met een knal tijdens het Dig It Up inspiratiefestival.

Technologie vanuit morele verbeelding

Tijdens Dig It Up hoorden we een luide roep van digitaal activist Aral Balkan om technologie te ontwerpen die in het teken staat van de mensen die ze gebruiken en niet van de geldbuidels van de Zuckerbergs van deze wereld. Businessfilosoof Jochanan Eynikel voegde eraan toe dat de mens het voordeel van de verbeelding heeft tegenover technologie. Jochanan pleit ervoor dat overheden en sectoren technologie ontwerpen vanuit de morele verbeelding van de mens en daarbij rekening houden met betrokken partijen, impact op de mens en de waarde die innovatie uitdraagt. Schrijfster en columniste Dalilla Hermans bracht een gedreven pleidooi voor het belang van representatie in de strijd tegen racisme. 
 

Digitale creativiteit stimuleren vanuit het beleid

Digitale innovatie in de cultuursector kan heel wat logistieke processen vergemakkelijken en zorgt ervoor dat er bij cultuurprofessionals tijd vrijkomt voor de kern van de zaak: cultuurbelevingen creëren. Daarnaast brengt technologie ook heel wat nieuwe cultuurvormen in de woonkamer, op de werkplek en in de vrije tijd van mensen (elektronische muziek, audiovisuele cultuur, gaming …).

“Het gaat erom intelligent om te gaan met de dingen die er zijn. Zo komt er weer meer tijd en ruimte vrij voor de culturele kerntaak om mensen te inspireren. Maar we zetten ook in op digitale cultuurbeleving. Zo laat de bibliotheek bijvoorbeeld Mechelse influencers aan het woord over hun lievelingsboeken. Dat heeft zijn impact op de gebruikscijfers.” - Steven Defoor, algemeen coördinator Kunst en Cultuur Mechelen.

“Het communicatieteam van Cultuurcentrum Brugge experimenteert momenteel volop met digitale contentcreatie om cultuurvoorstellingen binnen te trekken in de woonkamers van Bruggenaars. Een team van jonge gemotiveerde werkkrachten gaat er projectmatig te werk. Tijdens festivals en voorstellingen maken ze inventief en origineel foto- en videomateriaal voor hun digitale kanalen. Zo versterken die de fysieke beleving en vinden nieuwe doelgroepen de weg naar het cultuurcentrum.” Peter Devisch, coördinator van de werkgroep Digitale Strategie van Stad Brugge.

Opleiding Digitaal Leiderschap in de Cultuursector

Wil jouw organisatie graag het voortouw nemen en een digitale strategie uittekenen voor jouw cultuurhuis? Dan helpen we je graag op weg met onze Opleiding Digitaal Leiderschap in de Cultuursector.  

Schrijf je in

Micro-influencers versterken jouw verhaal 

Voor cultuurhuizen schuilen er heel wat digitale kansen in de communicatie met je publiek. Taha Riani Achhab van het communicatie-agentschap Allyens pleit voor een concreet plan van aanpak als antwoord op een overkill aan prikkels op sociale media. Allyens is gespecialiseerd in creatieve en inclusieve communicatie in een steeds diversere samenleving. Organisaties vragen zich met de handen in het haar af hoe hiermee om te gaan. Taha wil vooral de nadruk leggen op de gelijkenissen. In je communicatiestrategie kan je naast de “gewone” communicatiekanalen ook ruimte maken voor een ‘influencer’ campagne. 
 

Werken met micro-influencers zorgt voor geëngageerde verhalen: je creëert een duurzame samenwerking met een persoon die op lange termijn ambassadeur wordt voor je organisatie of event.

Taha Riani Achhab, managing partner bij Allyens

Micro-influencers (met 5 à 10.000 volgers) zijn authentieker en hebben doorgaans een sterkere band met hun volgers dan de zogenaamde Mega- en Macro-influencers (the famous people). Micro-influencers bevinden zich in een bepaalde niche, hebben weinig tot geen samenwerkingen met andere merken en geen grote budgettaire verwachtingen, maar zijn vooral enthousiast en gepassioneerd met iets bezig. De voordelen voor jouw organisatie? Je bereikt gemakkelijker de juiste doelgroep, het is kosteneffectief, divers en inclusief. 

Een sterke influencer campagne bestaat uit enkele belangrijke bouwstenen: definieer een boodschap, doelstellingen, creëer een hashtag en een influencer-persona. Vergeet vooral niet om een heldere briefing op te stellen en afspraken te maken met je influencer. 

Dig It Up 2020, inspiratiefestival rond digitale cultuur en innovatie.

Digitale tools voor jongeren

Sara Logghe (R&D projectleider Cultuurconnect) had het in haar presentatie over tools om jongeren beter te bereiken. Voor De Show, een theaterspel voor lager onderwijs enthousiasmeert leerlingen voor de komende voorstelling. Tijdens een virtuele wandeling door je cultuurhuis voeren de leerlingen opdrachten uit rond theatercodes en de specifieke voorstelling die ze gaan bekijken. Vanaf april kan jouw cultuurcentrum intekenen zodat je helemaal speelklaar bent in september.
Cultuurconnect onderzoekt momenteel ook hoe het cultuurcentrum cultuurtips kan geven aan jongeren. Onder de werknaam ‘Culture Matcher’ wordt momenteel getest hoe je jongeren suggesties op maat geeft uit het aanbod van het cultuurcentrum. Het principe is vergelijkbaar met Tinder voor je cultuuraanbod: de jongere krijgt trailers van 5 voorstellingen die ze een hartje of kruisje geven. Op basis daarvan krijgen ze 3 suggesties op maat. 

Publiq zette het online platform BILL op om 16- tot 26-jarigen meer cultuur te laten ontdekken. De jongeren zelf, de “BILL rangers”, cureren en selecteren interessante content, met als resultaat een jongerenagenda op de BILL website

Het stadslabo JES ontwikkelde tal van digitale tools voor kinderen en jongeren:

  • Lomap is een fotografie-app, waarmee vooral kinderen en jongeren op een leuke en intuïtieve manier, door het toevoegen van kleurcodes en icoontjes, aangeven wat ze leuk vinden in hun stad of in hun buurt.
  • BXL Open View is een multimediakanaal dat via video, foto, audio, games … verhalen van jongeren centraal plaatst in de stad.
  • Negen kinderen maakten samen een videogame Sint-Gillis Droombeelden waarin hun superheld een droombeeld van enkele straten in het centrum van Sint-Gillis kan activeren.
  • Squeeze is een serious game voor jongeren over online identiteit om hun online gedrag en gebruik,van sociale media bespreekbaar te maken.

Podcast en foto's

Doorblader het fotoalbum en geniet na met de beelden van © Caroline Lessire.

De vliegende redactie van Artforum/Urban Woorden bracht verslag uit via een podcast die je hier kan beluisteren. Sarah Bekambo en Mahad Salad Abdi spraken met Aral Balkan (Cyberrechtenactivist en developer bij Ind.ie), Elize Gazen (Bibliotheek Leuven) en Lies (Fablab Factory). 

Dig It Up 2020 - Aral Balkan geeft interview