Festival Digital: van een analoog naar een digitaal festival

beleid
bib
cc/gc
5
02/02/21
Deel dit artikel:

Van 11 tot 14 februari organiseert KOPERGIETERY Festival Digital, dit jaar volledig digitaal. Tijdens Festival Digital kan je proeven van performances en voorstellingen die technologie gebruiken in het artistieke proces.

Het belooft een cross-mediale, interactieve ervaring te worden voor jong en oud. Een geweldige kans om op prospectie te gaan voor jouw cultuurhuis. Wij spraken met Ilja Van Autreve, assistent art direction & Medialab coördinator bij de KOPERGIETERY.

Copyright: Cloud Dansing - Romain Tissot

Aan wat kunnen we ons verwachten?

Ilja: “In februari organiseren we ons tweejaarlijks festival waar we de raakpunten onderzoeken tussen podiumkunsten, technologie en media. We presenteren eigen werk, organiseren workshops voor jong en oud en nodigen (inter)nationale artiesten uit. Allemaal onder de noemer: wat kan de snel innoverende wereld voor de toekomst van de podiumkunsten betekenen?

Het wordt echter geen livestreamfestival. Als er één event zich leent voor een radicaal andere aanpak, dan is het Festival Digital. We bouwen de KOPERGIETERY na in 3D.
Ilja Van Autreve, assistent art direction & Medialab coördinator bij de KOPERGIETERY

Iedereen kan zich een avatar aanmeten en door onze ruimtes dwalen, een medebezoeker begroeten of een praatje slaan met de artiest. Zo wordt het toch een beetje een sociale beleving. We brengen een theatraal pakket aan huis en zenden ook een wandelmixtape uit via Urgent.fm. We zien deze moeilijke omstandigheden als een grote opportuniteit om de grenzen af te tasten. Zowel op vlak van technologie als op vlak van publieksbeleving. Het wordt een interessant experiment.”

Waar liggen de grote verschillen in aanpak?

Ilja: “Het grote vraagstuk was: hoe kunnen we de publieksbeleving nog steeds aantrekkelijk houden, ook al zitten we met z’n allen thuis? We deden een collectieve denkoefening met de artiesten, publiekswerkers en technici om toch dat ‘analoge’ of ‘live’ gevoel te benaderen.

Daarnaast moet je intern en organisatorisch wat hersengymnastiek beoefenen. Plots besef je dat je zaalplanning er helemaal anders uitziet, dat je goede afspraken moet maken met je technisch personeel: welke kennis bezitten we, waarbij moeten we externen inschakelen? Waar je in normale omstandigheden een uitkoopsom of artist fee voorziet en de mensen hartelijk kan ontvangen, krijgt de bezoeker nu een hyperlink toegestuurd. Dat is best wel spannend.”

Copyright: Concert lecture - Valery Vermeulen

Zie je voordelen in een volledig digitaal programma?

Ilja: “Los van het experimentele en het innoverende aspect, creëer je met een digitaal programma kansen om een nieuw publiek te bereiken. Doordat de beperking van tijd en ruimte wegvalt, mik je op mensen die je nooit eerder bereikte. Of je kan publiek bereiken via media die je daarvoor nooit gebruikte. Zo communiceren we gericht naar hogescholen en doen we een extra inspanning om ons internationaal netwerk aan te spreken.”

Hoe help je artiesten om een digitale versie van hun voorstelling te maken?

Ilja: “Door samen met de artiesten te kijken naar een digitaal verhaal met zoveel mogelijk respect voor hun werk, prikkel je de goesting zonder dat je hen iets oplegt. De artiesten maakten als het ware een soort technologische dramaturgie. Vervolgens keken we samen wat we zelf konden en waar we hulp bij nodig hadden. Maak je een luisterspel? Bel eens naar de lokale radio. Is het beeld belangrijk? Neem eens contact op met een televisiemaker of een beeldregisseur.”

We vinden het ontzettend belangrijk dat de artiest 100 procent achter de digitale voorstelling staat.
Ilja Van Autreve, assistent art direction & Medialab coördinator bij de KOPERGIETERY
Copyright: Forced Labor - Ugo Dehaes

Waarom moeten programmatoren zeker een ticket verzilveren?

Ilja: “Bij KOPERGIETERY zijn we er rotsvast van overtuigd dat het virtuele podium nog heel wat potentieel heeft. Het wordt een goede testcase. De hele sector kan leren uit dergelijke experimenten. Hoe meer we elkaar kunnen betrekken in die ervaringen, hoe meer inspiratiebronnen we kunnen delen voor de toekomst.”

Waar halen jullie de inkomsten?

Ilja: “Voor de virtuele en digitale voorstellingen vragen we een bescheiden ticketprijs van 5 euro. Voor de andere ervaringen, vallen we terug op onze standaardprijzen. We verwachten niet de financiële return die we bij een fysieke publieksbezetting ophalen. Ook financieel wordt dit een experiment.”

Naar het programma van Festival Digital