[Interview] Technologie geeft je alles op maat, maar hoe krijg je nog levenskunst mee?

beleid
bib
cc/gc
10
15/04/19
Deel dit artikel:

Er zijn van die gesprekken waarbij vragen resulteren in bedachtzame antwoorden die tot  nadenken stemmen en nieuwe vragen oproepen. Zo’n gesprek hadden we met Annelies Desmet, mede-oprichter van Dear Tech, een collectief dat mensen wil doen nadenken over hun relatie met technologie. Over cultuur, levenskunst en technologie.

“Technologie inzetten om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken is een ontnuchterend proces”, zegt Annelies Desmet. “Het is fantastisch om technologie daarvoor te gebruiken en niet enkel om bijvoorbeeld een app te ontwikkelen waarmee je sneller pizza’s bestelt. Maar je mag het niet kritiekloos doen vanuit een vorm van technologisch chauvinisme, alsof we alles altijd zomaar kunnen oplossen. Je mag niet verwachten dat je kan blijven consumeren, en dan hopen dat technologie op magische wijze een situatie schept waarbij je niet meer vervuilt of mensonwaardig produceert.” Het is die ontnuchtering die mee de basis vormde voor de oprichting van Dear Tech.

Een fotoreeks van 3 foto's van Annelies waarin ze in lachen uitbreekt Copyright: Zoë Van Kuyk

Een manifest als buffer tegen techno-optimisme

Het fundament van Dear Tech is neergeschreven in een manifest. “Je kan technologie niet gebruiken als een antwoord op alle problemen, zo werkt het niet. De concrete invulling is een fragiele evenwichtsoefening: hoe kan je probleemoplossend zijn zonder het grotere verhaal uit het oog te verliezen?” Het manifest is een toetssteen voor het collectief. Het helpt om niet verleid te worden tot techno-optimisme. “Om, uit naïviteit of onwetendheid, geen technologische oplossing te ontwikkelen die nog ergere problemen veroorzaakt.”

De cultuursector als digitale dwarsligger

Op de vraag wat technologie voor de cultuursector kan betekenen volgt een bedachtzame stilte. “De cultuursector kan optreden als digitale dwarsligger, dat zou sterk zijn. Je ziet veel bedrijven spartelen om ‘digitaal te transformeren’ en daardoor de focus verliezen op hun kernactiviteit. De cultuursector is goed geplaatst om mee na te denken over hoe we technologie beter kunnen inzetten op onze sterktes en waar we naartoe willen als mensheid.” Volgens Annelies gaat het over levenskunst. “Onze maatschappij draait mee met de klok van de efficiëntie. Je krijgt alles op maat van wat je verwacht, maar hoe krijg je nog levenskunst mee? Hoe kom je nog in aanraking met iets wat je niet bestelde of op voorhand bedacht, iets wat je overkomt, zonder dat dit tot iets moet leiden? Goed en bewust ontworpen technologie kan ervoor zorgen dat je ruimte krijgt om volop de kaart te trekken van de levenskunst. Het ‘goeie leven’, alles waar cultuur wel over gaat en technologie niet. Dat is het doel van digitale transformatie.” 

Meer uitgesproken curatorschap

Digitale transformatie en globalisering zorgen ervoor dat we heel wat keuzes moeten maken. “Of het nu gaat over reizen, lifestyle of shampoo: die keuzes werken soms verlammend. Dat geldt ook voor cultuur. Curatorschap is hierin noodzakelijk én waardevol. Dat is iets anders dan voor totale personalisatie gaan. Waarom volgen wij bloggers of mensen op Instagram? Omdat zij ons inspireren. Die rol kunnen ook cultuurhuizen innemen, als vertrouwenswaardige curatoren die de weg wijzen in het gigantische aanbod. Eén van de voordelen van nieuwe media is dat je de persoon achter de keuzes kan tonen.” 

Creatief en kritisch aan de slag met technologie

Cultuurhuizen kunnen mensen bewust maken van de impact van technologie op hun leven. “Onze samenleving functioneert volgens een commerciële logica die is binnengedrongen in onze werkomgeving, huishouden, de manier waarop we communiceren met vrienden, … De cultuursector kan een plek zijn waar je niet gereduceerd wordt tot consument of product. Dé plek om stil te staan bij onze relatie met technologie, een vrijplaats om op een andere manier te denken en te handelen.”

Voor Cultuurconnect is een duidelijke rol weggelegd: de dagelijkse werking openbreken en een plek creëren waar cultuurprofessionals kunnen experimenteren. Net zoals de cultuurhuizen dat kunnen doen voor hun lokale gemeenschap. Walk your talk. Een beetje zoals een therapeut die in therapie gaat. Of zoals Annelies zegt: “Blijf vooral luidop denken. Door luidop te denken ga je de confrontatie aan met andere zienswijzen en evolueer je in je denken.” 

 

Wie is Annelies Desmet?

  • Achtergrond: Van TEW, edelsmidkunst en taxidermie naar de technologiesector en filosofie. Mede-oprichter van Dear Tech
  • Job: Technology Manager bij June Energy
  • Passie: Techniekfilosofie
  • Podcast: Dear Tech
  • Leestips: Islands in the Cyberstream van Joseph Weizenbaum & Onlife. Hoe de digitale wereld je leven bepaalt van Katleen Gabriëls
Auteur
Thumbnail

Maike Somers

Projectmanager