Jouw bibliotheekleners in 9 persona's

18/01/21
Deel dit artikel:

Wil jij in 2021 nog klantgerichter werken? Dan delen we graag onze persona's van bibliotheekgebruikers met jou. Vanuit de ervaring van bibliotheken en leners-cijfers, creëerden we 9 fictieve personen voor onze experimenten en diensten.
 

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van een fictieve ijkpersoon. Ze geeft een gezicht en naam aan je doelgroep en beschrijft de interesses, het gedrag en de intrinsieke doelen van je leners. Met een persona maak je onderbouwde beslissingen voor je marketingstrategie, een nieuwe website, campagne, programma, workshops … Buiten basisinformatie als leeftijd en opleidingsniveau, kan je je persona's ook aanvullen met wensen, voorkeuren, gedragingen en behoeften.

Meestal (lees in pre-coronatijden) krijgen ze een zichtbare plek in vergaderruimtes, zodat ze meegenomen worden in je vergaderingen, programma-opmaak, marketingcampagnes … Het zijn er een heleboel, maar niet elke persona is van toepassing voor elke bib. Het is belangrijk dat je zelf oordeelt of de persona's bij je doelgroepen en projecten passen en of je nog dingen wilt aanpassen. Je kan ook zelf jouw eigen persona's ontwikkelen op basis van gegevens die jouw bib heeft. 

Aan jou de keuze wie mee aan de vergadertafel schuift: