Livestreaming onderzocht: in de toekomst willen cultuurhuizen livestreams blijven aanbieden

beleid
cc/gc
19/05/21
Deel dit artikel:

Voor cultuurhuizen, artiesten en het thuispubliek bleken livestreams een goede oplossing tijdens de voorbije lockdowns. In de toekomst willen cultuurhuizen graag livestreams blijven aanbieden. Het liefst tonen ze artistieke content speciaal gemaakt voor het digitale medium, livestreams over specifieke onderwerpen en podiumvoorstellingen die niet in België spelen.

Het zal je niet verbazen ... 65% van het publiek had een voorkeur voor de live beleving. Dit bleek ook de voorkeur van gebruikers van ons theaterplatform tijdens de eerste lockdown. Toch zou 50% ook graag streams blijven bekijken als de voorstelling uitverkocht is of zich te ver van huis afspeelt. We onderzoeken het verder in het experiment Virtueel Podium

Over het onderzoek 

Onze collega's van Product en Research & Development peilden naar de interesse in livestreaming voor een thuispubliek. 166 mensen vulden een survey in over hun livestreamervaring van thuis uit met Van Corsari tot Appermont, Moenieworrienie, Geel Hesje en Lais. We stelden onze livestreams naar zorginstellingen open voor een thuispubliek (Van Corsari tot Appermont en Monieworrienie). Met 17 van de thuiskijkers deden we een diepte-interview. Voor de livestreams naar zorginstellingen en een thuispubliek gebruikten we een op maat gemaakt en gebruiksvriendelijk livestreamplatform: CULTUURstream. 12 medewerkers uit zorginstellingen gaven hun mening over hun livestreamervaring via een survey. 4 boekingsagenten/artiesten en 4 medewerkers in cultuurcentra namen deel aan een diepte-interview, aangevuld door een survey ingevuld door 15 medewerkers uit cultuurcentra. 

De resultaten van dit onderzoek worden gebruikt ter optimalisatie van onze livestreamdienst en in het experiment virtueel podium.
 

Hoe wil het publiek deelnemen aan online voorstellingen?

De meeste mensen kopen hun theatertickets vaak tot net voor de voorstelling begint. Mensen vinden het moeilijk om dit lang op voorhand vast te leggen. Voornamelijk woonzorgcentra en kinderziekenhuizen vinden het handig als er opnames van de voorstelling zijn, zodat zij zelf kunnen kiezen wanneer de stream plaatsvindt. Ook het thuispubliek krijgt graag de mogelijkheid om uitgesteld te kijken.

Het publiek, de cultuurhuizen en artiesten vinden het een goed idee om de voorstelling te bundelen op een platform. Artiesten verwachten een correcte vergoeding en een goede afscherming van de voorstelling, zodat deze enkel beschikbaar is voor mensen die ervoor betalen.

Mensen willen graag een aanbod afgestemd op hun voorkeuren. Ze maken hun keuze aan de hand van een korte beschrijving, wat beeldmateriaal en eventueel een trailer. Een link naar de livestream in hun mailbox vinden ze ook prima. 

Hoe hoog is de nood aan interactie?

Mensen willen graag digitaal applaus geven, maar 69% van het testpubliek had verder geen nood aan interactie. Een chat heeft enkel een meerwaarde als deze ook echt gestimuleerd wordt. Bijvoorbeeld door de artiesten die na de voorstelling vragen beantwoorden uit de chat. 60% van het publiek in zorginstellingen vindt een nagesprek wél een grote meerwaarde. Op deze manier voelen zij zich meer betrokken bij de voorstelling. 

Welke voorstellingen zijn geschikt om te livestreamen?

In de eerste plaats staan de respondenten open voor theater, vervolgens voor muziek en comedy. Ze willen graag voorstellingen kunnen bekijken die hun lokaal cultuurhuis niet aanbiedt in de zaal. Voor het thuispubliek en zorginstellingen is het niet van groot belang of het gaat om recente of oude voorstellingen. Bij artiesten en boekingsagenten zijn hier wel uitgesproken meningen over: de ene toont liever uitsluitend recent werk gemaakt voor het digitale medium, de andere toont liever enkel oude voorstellingen die niet meer toeren. Bij de helft van de artiesten leeft de vrees dat hun publiek niet meer naar de zaal komt als ze de keuze krijgen tussen livestream en live. Ze focussen liever op een minder mobiel publiek, zoals in onze livestreamingdienst naar zorginstellingen. Cultuurhuizen geloven daarentegen niet dat livestreams de live ervaring zullen vervangen.
 

Ik ga ervan uit dat mensen die zich nog kunnen verplaatsen, liever naar de zaal komen. Een livestream blijft toch een andere ervaring dan ‘the real thing’.
An Cattoor, Stafmedewerker CC Scharpoord, Knokke Heist

Wat willen mensen betalen voor livestreams?

De betalingsbereidheid schommelt gemiddeld tussen 6 euro en 15 euro en wordt beïnvloed door wat mensen de eerste keer betaalden voor de voorstelling van een bepaalde artiest of cultuurinstelling. Hoewel artiesten en cultuurhuizen soms meer werk hebben aan de opname van een livestream, vinden ze het beter om een lagere prijs te vragen voor een livestream dan voor de live ervaring. 

CC ‘t Vondel bijvoorbeeld werkt met verschillende ticketprijzen voor de livestreams om geen doelgroepen uit te sluiten. De meeste mensen kiezen voor de 2 hoogste prijsklassen, met extra steun voor het cultuurcentrum en de artiesten in tijden van lockdown. 

Wie maakt de livestreams?


 

“Een kwalitatieve livestream organiseren is duur. Als we productiekosten en livestreams delen onder verschillende cultuurhuizen, wordt het wel weer interessant.”
Sanne Clerinx, artistiek medewerker, 30CC, Leuven

Cultuurhuizen zien voordelen in het aanbieden van elkaars livestreams. 95% van het testpubliek vindt het minder belangrijk waar de voorstelling opgenomen wordt. Cultuurhuizen en artiesten krijgen graag ondersteuning in het maken van hun livestreams. Cultuurconnect doet dit momenteel al voor zorginstellingen en het onderzoeksteam bekijkt de mogelijkheden van een livestreamplatform naar een breed publiek.