Micro-influencing en online prospectie voor een diverser publiek

cc/gc
6
05/11/19
Deel dit artikel:
uit de FAMILA concerten

Voor het experiment ‘Een divers publiek bereiken’ onderzochten we welke digitale kansen cultuurhuizen hebben om een diverser publiek te bereiken en te betrekken. Alles begint bij een aangepaste programmatie en communicatie. Zo voelt het cultuurhuis als een plek voor iedereen. Daarenboven kan je experimenteren met digitale innovatie, zoals micro-influencing en online prospectie.

Micro-influencing

Micro-influencers zijn lokale socialemediahelden op Facebook, YouTube of Instagram. Vaak posten ze enkel berichten in een bepaalde niche, zoals beauty, of rond een bepaalde subcultuur, zoals hiphop. In je communicatiestrategie kan je naast de “gewone” communicatiekanalen ook ruimte maken voor micro-influencing. Kom micro-influencers op het spoor door een rondvraag bij jongeren: wie volgen ze en naar wie kijken ze op in hun lokale community? Leg deze lokale helden in de watten, geef ze gratis toegang tot voorstellingen, vraag ze om een deel programmatie te cureren of om een dag je sociale media over te nemen. Laat je eventueel bijstaan door een marketingbureau, zoals deSingel deed voor het ambassadeursproject voor familieconcerten.

De micro-influencers van deSingel

Met FAMILA brengt deSingel klassieke concerten op kinder- en familiemaat. Enerzijds willen ze de ouders betrekken bij de beleving van klassieke muziek en hen laten kennismaken met deSingel en de andere disciplines. Anderzijds willen ze kinderen laten proeven van het oeuvre van vandaag, door formats te presenteren die hen via verhalen meenemen in de wereld van  klassieke muziek.

Om stedelijke gezinnen met kinderen tussen 4 en 12 jaar beter te bereiken, sloeg deSingel de handen in elkaar met marketingbureau Allyens, gespecialiseerd in inclusieve communicatie. Ze werken samen met micro-influencers voor een geloofwaardige peer-to-peer-communicatie. Katrijn De Wit van deSingel: “Ambassadeurs die actief zijn op  sociale media (gemiddeld 3000 volgers) communiceren over ons aanbod op een pure en oprechte manier naar hun eigen netwerk. De ambassadeurs zijn allemaal stedelijke profielen die de mix van de stad representeren. Ze houden hun community op de hoogte over hun aanwezigheid op concerten.” 

Doordat onze ambassadeurs oprechte en authentieke content delen met hun volgers, heeft hun boodschap impact.
Katrijn De Wit, deSingel

Je moet als cultuurhuis wel bereid zijn hierin te investeren: “Het is een constant blijven voeden, volgen, bijsturen, enthousiasmeren. Om zo'n project te laten groeien moet je er echt voldoende tijd in investeren. Die tijd is er helaas niet altijd, maar het brengt wel op.” Dat willen ze bij deSingel dan ook blijven doen. “We zijn recent aan de tweede jaargang begonnen. Wat de communicatie en betrokkenheid op sociale media betreft zijn wij alvast zeer tevreden. De komende periode willen we inzetten op het intensiveren van onze contacten en het versterken van de band die we opgebouwd hebben.”

kinderen op mengpaneel

Online prospectie

Daarnaast onderzochten we ook de mogelijkheden van online prospectie: talent spotten op het web en sociale media. Het contact tussen migranten en hun thuislanden wordt versterkt door het voortdurend stijgende gebruik van sociale media. Dit heeft ook impact op de culturele creativiteit. Al sinds de jaren negentig publiceren bijvoorbeeld Afrikaanse auteurs verhalen en gedichten online om hun werk te verspreiden, censuur te ontlopen en het monopolie van uitgevers te breken. 

In Vlaanderen zoeken de programmatoren van Nuff Said bijvoorbeeld op Youtube en andere platformen naar nieuw talent. Ze bekijken uren video’s van muziekgroepen en comedytalent om nieuwe gezichten en opkomend talent te detecteren. Toch benadrukken ze bij Nuff Said dat live prospecteren een must blijft om een beter beeld te hebben van het aanbod, om nieuwe mensen te leren kennen, een divers netwerk uit te bouwen en inspiratie op te doen voor eigen voorstellingen.

5 basisvoorwaarden om een divers publiek te bereiken

1. Maak bewust ruimte vrij in de programmatie om flexibel en last minute te kunnen programmeren. 
Hou daarbij rekening met mogelijke financiële risico’s. Combineer online en offline prospectie. Als je programmatie de buurt weerspiegelt, zie je dat in de zaal. 

2. Werk samen met partners. 
Zoals lokale creatievelingen, professionele kunstenbureaus opgericht door mensen van diverse origine of gemeentelijke partners, zoals de integratiedienst of het OCMW. 

3. Ga het debat niet uit de weg. 
Hou de discussie rond diversiteit, dekolonisatie en artistieke kwaliteit levend om personeel en publiek te sensibiliseren.

4. Maak je ruimte(s) beschikbaar voor ‘doeners’ uit de buurt. 
Bijvoorbeeld lokale vrijwilligersorganisaties, vzw’s, clubs, en kunstenaars op zoek naar een ruimte, aanbieders van lessen Nederlands voor anderstaligen. 

5. Voer een aangepaste, heldere communicatie in helder Nederlands. 
Communiceer via uiteenlopende (digitale) kanalen en experimenteer met micro-influencers.

Het blijft een uitdaging om een divers publiek te bereiken en te betrekken bij de werking van je cultuurhuis. Het is een kwestie van lokaal maatwerk. Wat werkt voor het ene cultuurhuis, werkt niet per se voor het andere. Omwille van al die verschillende contexten kan Cultuurconnect geen kant-en-klare digitale dienst ontwikkelen voor àlle cultuurhuizen om een divers publiek te bereiken. 

Foto's: deSingel

Auteur
Thumbnail

Lucy Vereertbrugghen

Projectmanager