Podium Aan Huis zet mensen aan tot meer theaterbezoek 

beleid
cc/gc
9
25/06/20
Deel dit artikel:
Copyright: Needcompany - This door is too small

Het Podium Aan Huis streamingplatform zag in 25 maart 2020 het levenslicht uit solidariteit met artiesten, cultuurcentra en het publiek. Het publiek vindt er ondertussen meer dan 130 voorstellingen van 67 gezelschappen en lokte al meer dan 130.000 bezoekers. Het werd opgericht als een gratis en tijdelijk initiatief tijdens de coronacrisis en stopt op 31 augustus.

Het platform biedt inzichten in de kansen en uitdagingen van een virtueel aanbod voor cultuurhuizen. Hieronder op een rij wat wij hieruit leerden en wat we nog verder onderzoeken. We hebben alvast goed nieuws: Podium aan Huis motiveert kijkers om na de lockdown nog meer naar voorstellingen te gaan.

Podium Aan Huis laat mensen proeven van podiumkunsten

66% van de 444 bezoekers die de bevraging invulden, gaat op Podium Aan Huis op zoek naar nieuwe voorstellingen van gezelschappen die ze nog niet kennen. 50% bekijkt voorstellingen van de gezelschappen die ze al kennen. 38% herbekijkt voorstellingen die ze live al zag. 30% van de mensen kijkt alleen naar voor hen vertrouwde genres en 60% gaat ook doelbewust proeven van nieuwe genres. Zo geeft het streamingplatform mensen de kans om van podiumkunsten te proeven. 

Podiumkunstenliefhebbers verbreden en verdiepen hun interesses

Podium aan Huis zet 54% van de bezoekers aan om na de lockdown voorstellingen te boeken van gezelschappen die ze er hebben ontdekt. 37% zegt (nog) meer naar podiumkunst te gaan kijken na de quarantaine dankzij het platform.
 

Onze bevraging bereikte vooral een trouwe groep bezoekers, aangezien 80% van hen de captaties meestal volledig uitgekeken heeft. Ze gebruiken het platform vaak: 19% van de bevraagden kijkt 2 keer per week naar een voorstelling, 27% 1 keer per week, 22% keek om de 2 weken en 16% keek ongeveer 1 keer per maand.  Deze mensen gingen voor de lockdown al veel naar het theater, 29% ging meerdere keren per maand, 23 % ging 1 keer per maand en 32% ging om de 2 maanden. Ongeveer 9% gaat een paar keer per jaar naar een theater. 

Wat opvalt is het profiel van de mensen die de bevraging invulden: 12% werkt in de cultuursector, 16% werkt in het regulier onderwijs, 5% in het kunstonderwijs, 31 % is bediende te en 5% student.

Een dalende trend in het bezoekersaantal

In de week dat het platform online ging, bereikten we meer dan 6.000 bezoekers per dag. De persaandacht gaf het platform een enorme duw in rug. Daarna werd een dalende trend ingezet, in de eerste week van juni tellen we bijvoorbeeld meer dan 600 bezoekers per dag. Momenteel loopt een socialemediacampagne om het platform onder de aandacht te houden.

Zit er toekomstmuziek in een virtueel podiumaanbod?

Uit data, bevragingen en interviews met gezelschappen en cultuurcentra zien we enkele opportuniteiten. Via het experiment Virtueel Podium, ingediend door CC Casino (Houthalen-Helchteren), bekijken we de kansen van een virtueel podiumaanbod voor gezelschappen en cultuurcentra. Onderstaande pistes toetsen we af in het najaar van 2020:

  • Extra content aanbieden bij de programmatie van het cultuurcentrum 

Een belangrijke opportuniteit van online aanbod zit in het verbreden en verdiepen van de interesse in podiumkunst bij het bestaande publiek van de cultuurcentra. Uit de bevraging blijkt dat mensen hun interesse verbreden door online te proeven van de rijkdom van podiumkunsten. Verder is 78% van de bevraagde bezoekers bereid om te betalen voor virtuele voorstellingen en 79% zou het platform ook na de lockdown gebruiken.
 

45% van de bevraagden heeft interesse in meer online content, zoals livestreams op een dergelijk platform. Iets meer dan de helft wil meer content over de gezelschappen en de producties. 32% wil het werk van startende kunstenaars ontdekken en 23% wil graag ook andere kunstvormen zoals beeldende kunst online verder uitdiepen. Mensen houden van trailers, tips en reviews van recensenten en het publiek. 

De bevraagde cultuurcentra zien dit als een enorme opportuniteit. De rol van het cultuurcentrum als schakel tussen publiek en artiest wordt meegenomen in dit onderzoek naar een virtueel aanbod. Ook de bevraagde artiesten zijn positief over de mogelijkheden om meer mensen naar het theater te krijgen en hun ervaring te verdiepen. Ze zijn wel terughoudend over werken met captaties omdat deze oorspronkelijk niet gemaakt werden voor het publiek. We onderzoeken in de komende experimenten verder waar de kansen en gevaren van dit scenario liggen. 

  • Nieuwe digitale vormen van podiumkunst aanbieden

Een andere kans schuilt in artistieke content die gemaakt is om online te bekijken. Een interessant internationaal voorbeeld is het Nite Hotel van het Noord Nederlands Toneel. Dit theater bouwde een virtuele omgeving met een ‘foyer’, een ‘zaal’ voor livestreams en verschillende ‘kamers’ met digitale artistieke content. Livestreams lokten veel bezoekers, maar de grote meerderheid haakte na een aantal minuten af om rond te gaan kijken in de kamers met digitale artistieke content. Ook onze Vlaamse cultuurcentra vinden deze piste erg interessant. Gezelschappen hebben nog verschillende bedenkingen, waaronder de nood aan voldoende financiële en artistieke middelen om een kwalitatief digitaal aanbod te ontwikkelen. 

  • Nieuwe publieken bereiken

We onderzoeken verder of digitale content ook mensen die minder vertrouwd zijn met podiumkunsten kan enthousiasmeren. Bij artiesten leeft de vrees dat captaties mensen kunnen afschrikken. Captaties zijn oorspronkelijk niet gemaakt voor het publiek, maar zijn een product voor prospectie, archivering en technische bijsturing.

Onze bevraging geeft hier alvast een genuanceerd beeld over. 53% van de bezoekers vindt de online captaties een goede vervanging voor live voorstellingen. 38% vind dat niet en kijkt enkel door de verplichte lockdown. Opvallend is dat een minderheid (10%) de captaties net beter vindt omdat ze de acteurs en details van dichtbij kunnen bekijken. Nuance werd gegeven in de vele reacties in het open antwoordveld bij deze vraag, de liefde voor live voorstellingen is groot en online captaties zijn vooral een interessante aanvulling op het live aanbod. We nemen de mogelijkheden van captaties mee in het onderzoek en kijken naar de mogelijkheden van andere digitale content om mensen naar het cultuurhuis te krijgen. 

  • Specifieke doelgroepen in kaart brengen

Verder kan het zinvol zijn om voor specifieke doelgroepen een aanbod uit te werken. Denk aan mensen die niet in het cultuurcentrum geraken omdat ze niet meer mobiel zijn, een voorstelling is uitverkocht, in het buitenland wonen, ze met het openbaar vervoer niet meer thuis geraken … We kregen opvallend veel vragen van leerkrachten uit het regulier en kunstonderwijs om met de captaties aan de slag te gaan tijdens hun lessen.

Heb je zelf een digitale programmatie of ben je van plan deze op te starten? Laat het dan zeker even weten aan lucy.vereertbrugghen@cultuurconnect.be.
 

Auteur
Thumbnail

Lucy Vereertbrugghen

Projectmanager