Theaterspel Voor De Show is klaar voor ontwikkeling

8
24/04/19
Deel dit artikel:
Kinderen die klappen in hun handen

De spelopdrachten van het theaterspel Voor De Show zijn getest en goedgekeurd. Het enthousiasme in de klassen en van de leerkrachten was alvast groot, lees even mee.

Voor De Show wordt een applicatie met spelopdrachten rond podiumkunsten (theater, dans, muziektheater) voor kinderen van lagere scholen. Inspelend op de fygitale trend, worden spelopdrachten op het scherm gecombineerd met fysieke en creatieve opdrachten in de klas. Hiermee prikkelt jouw cultuurhuis leerlingen voor de voorstelling die ze binnenkort bijwonen. Met veel dank aan 30CC Leuven, CC Bolwerk Vilvoorde en CC Brasschaat om testklassen te vinden, die telkens een week later naar een voorstelling in hun cultuurcentrum kwamen.

Het cultuurcentrum als curator van het spel

We vertrekken vanuit de programmatie van jouw cultuurcentrum. Je zal naar hartenlust voorstellingen kunnen toevoegen. Via het Voor De Show-platform kan je gezelschappen uitnodigen om alle nodige informatie over de voorstelling toe te voegen: waar ze hun inspiratie haalden, het thema, etc. in de vorm van foto’s, video’s en tekst. Zo wordt het theaterspel aangepast aan elke voorstelling. Elke ingevoerde voorstelling is bovendien beschikbaar voor alle cultuurcentra. Dan volgt het ‘moment suprême’: met dit spel leerlingen warm maken om naar de voorstelling te gaan. Achteraf analyseer je hoe ze het spel gebruikten en welke opdrachten ze speelden, zodat we kunnen bijsturen waar nodig. 

Spelopdrachten op maat van leerlingen lager onderwijs

Samen met cultuureducatieve experts en Curious Cats (een studio voor serious games en gamification met expertise in het onderwijs) bedachten we spelopdrachten. Meer dan 10 klassen testten de opdrachten, terwijl wij achteraan in de klas observeerden: wat werkt er, wat niet en wat kan beter? Zo kregen de spelopdrachten hun definitieve vorm, aangepast aan de leeftijd van de leerlingen. Voor elke graad in het lager onderwijs ontwikkelden we spelopdrachten die passen in de 4 onderstaande categorieën, aangepast aan de leeftijd van de kinderen: 

  1. Etiquette: Hoe gedraag je je als publiek en hoe beter niet?
  2. Thema: Wat is het thema van de voorstelling? 
  3. Verbeelding: Naar welke vormelementen kan je kijken in de voorstelling?
  4. Inspiratie: Waar kan je inspiratie halen, en waar haalden de makers hun inspiratie voor deze voorstelling?
Kinderen steken hun vinger op in de klas om een vraag van het theaterspel te beantwoorden

Leerkrachten bereiden het theaterbezoek voor

De leerkracht is de coach van het spel en wordt bijgestaan door een animatiefiguur (het spookje) die het spel uitlegt en samen met de leerkracht in goede banen leidt. De duurtijd, inhoud en lesinstructies werden onderworpen aan het strenge oog van enkele leerkrachten. 

Uit vooronderzoek weten we dat leerkrachten momenteel gemiddeld 15 minuten besteden aan de voorbereiding in de klas voor een voorstelling, maar met het digitale theaterspel zouden leerkrachten graag een volledig lesuur vullen. Ze willen Voor De Show ook gebruiken voor meerdere voorstellingen per jaar. De leerkracht kan per lesuur één spelopdracht uitkiezen en hier een volledige les mee vullen (thema, inspiratie, etiquette of verbeelding). Dat zorgt ervoor dat klassen het spel meermaals kunnen spelen voor ze alle soorten spelopdrachten uitprobeerden. Speel je de ene keer de categorie ‘inspiratie’ dan speel je bij een volgende voorstelling een spelopdracht over bijvoorbeeld ‘thema’, etc. En in de volgende graad van het lager onderwijs heb je weer nieuwe spelopdrachten aangepast aan de leeftijden! 

Klaar voor ontwikkeling

In de komende maanden maken we de functionele analyse en technische beschrijving van de applicatie voor de gunning en ontwikkeling. Vervolgens krijgen potentiële ontwikkelaars het bestek. We hopen in de zomer van 2019 te beslissen welke partij die applicatie ontwikkelt. Zo kan je Voor De Show afnemen vanaf het cultuurseizoen van 2020-2021.

Auteur
Thumbnail

Steven Depuydt

Productmanager