Bouwt jouw cultuurhuis mee aan een tool om jongeren beter te bereiken?

cc/gc
4
03/12/19
Deel dit artikel:

Hoe bereik je als cultuurhuis jongeren op een digitale manier? Om je aanbod zichtbaar te maken bij jongeren kan een digitale toepassing als Culturele Matchmaker - gekozen en goedgekeurd door jongeren - een handig hulpmiddel zijn. We zijn nu vooral benieuwd naar de feedback van jouw cultuurhuis!

Deelnemen aan culturele activiteiten vormt voor sommige jongeren een drempel, omdat ze het aanbod niet kennen en soms vooroordelen hebben. Daarom zochten we naar een alternatieve, digitale manier om jongeren te bereiken die niet te overtuigen zijn via de “klassieke” communicatiekanalen van het cultuur- of gemeenschapscentrum.

Na interviews met cultuurcentra met expertise in jongerenwerking, diepte-interviews met jongeren en een bevraging bij alle cultuur- en gemeenschapscentra kwamen we tot 3 ideeën voor apps om jongeren te bereiken. 11 jongeren van verschillende leeftijden en uit verschillende steden testten deze 3 ideeën, gaven luidop feedback en maakten hun persoonlijke top 3.  
 

3 ideeën voor apps om jongeren (beter) te bereiken

1. Verrassing!

Via de app koop je een ticket voor een voorstelling, zonder dat je weet welke. Dit is een gelijkaardige toepassing als de Surprise Me-app, die hetzelfde doet voor reizigers. Dit is een toepassing die niet uitnodigt tot frequent gebruik. Een bedenking: Bouwt een cultuurhuis met zo’n app een echte band op met de jongeren of is het meer een eenmalige gimmick?

2. Culturele Matchmaker

Deze app zoekt een culturele match in het aanbod van het cultuurcentrum. Een soort culturele Tinder, zo je wil, die een jongere koppelt met de ideale voorstelling. Al swipend naar links of rechts geven ze aan welke voorstellingen hen aanspreken. Vindt de toepassing een "match made in heaven", dan kunnen ze hun vrienden hiervoor uitnodigen.

3. Vrij Podium

Deze app biedt een platform om je eigen talent in de kijker te zetten. Via online stemming beslist je publiek welke jongeren een toonmoment in het cultuurcentrum krijgen. Uit de feedback van de jongeren maken we op dat Vrij Podium vooral aantrekkelijk is voor een deel van de doelgroep, namelijk jongeren die zelf creatief bezig zijn. Door iedereen te laten stemmen, betrek je dan weer meer jongeren.

Uit de feedback van de testende jongeren blijkt dat de Culturele Matchmaker de meest interessante toepassing is voor een cultuurhuis om zoveel mogelijk jongeren zo goed mogelijk te bereiken. Als volgende stap ontwikkelen we hiervan een digitaal prototype, dat we tot in detail aftoetsen met de doelgroep jongeren en met jouw cultuur- en gemeenschapscentrum. Hoe moet de matchmaker eruitzien? Wat moet de toepassing precies weten en kunnen? Moet dit een app zijn of kan een andere vorm? 

Blijf op de hoogte hierover via onze nieuwsbrief Connected.

Auteur
Thumbnail

Sara Logghe

Projectmanager