[Trends] De ‘geboorte’ van een digitaal cultuuraanbod

beleid
bib
cc/gc
25/02/21
Deel dit artikel:


1. De ‘geboorte’ van een digitaal cultuuraanbod

Het was een moeilijk jaar met vele annulaties, maar ook met vele inventieve oplossingen in een sector die draait rond creativiteit. De kracht van verbeelding heeft gesproken: van klassieke livestreams en concertfilms tot lichtinstallaties, creatieve residenties, podcasts, cultuurwandelingen en -fietstochten, digitale festivals, meerdaagse voorstellingen via video, Instagram, Whatsapp, al dan niet met interactieve opdrachten voor kinderen of klassen. Cultuurcentrum De Factorij in Zaventem ging tijdens de Warmste Week zelfs voor een interactieve lichtinstallatie geprojecteerd op hun gebouw met hartverwarmende berichten van inwoners. Vanuit 30CC (Leuven) livestreamde Cultuurconnect samen met 12 cultuurcentra de voorstelling ‘Moenieworrienie’ naar jonge patiënten in 10 ziekenhuizen, een asielcentrum en een multifunctioneel centrum voor kinderen met een handicap.

Een hybride aanbod werd in sneltempo het nieuwe normaal in cultuurhuizen. Cinema, muziek, dans, theater, literatuur ... alles ging online. Gelukkig is het een misvatting te denken dat het digitale een zaalbezetting in de weg staat. Zo leerden we uit ons experiment met het digitale theaterplatform Podium Aan Huis dat mensen nadien net meer aan cultuur willen doen. Online proeven ze van kunstvormen om dit later in levenden lijve te ontdekken. Kunst- en cultuurhuizen blijven in essentie een plek voor collectieve verwondering. Vanaf nu dus met sterke digitale uitlopers. 

2. Elkaar ontmoeten in de zoektocht naar de waarheid

Er is een collectieve nood aan mediawijsheid en ontmoeting. De rol van cultuurhuizen en bibliotheken (samen met scholen en journalistiek) als betrouwbare partner en informatiebemiddelaar wordt steeds belangrijker. Als cultuursector worden we uitgedaagd om de waan van de dag te doorbreken, voor verbinding te zorgen en mensen te laten stilstaan bij belangrijke onderwerpen. In een wereld waar er niet langer één waarheid of ideologie heerst en iedereen voor zichzelf moet uitmaken waar hij voor staat en gaat, is er meer dan ooit nood aan ontmoeting. 

De cultuursector speelt hierop in met initiatieven zoals het Bibsterspel rond fake news in regio Noordrand, waarin kinderen een inzicht krijgen in de mechanismen van misleiding. Multidisciplinaire culturele samenwerkingen worden steeds zinvoller, waarin kennis uit verschillende communities, sectoren en wetenschap samenkomen zoals in de voorstellingen van Lucas De Man van theatercollectief Nieuwe Helden.

3. Een virtuele leesinfectie

Ook auteurs kleuren vaker buiten de lijnen van het papieren boek: in games, in webdocumentaires met kunstmatige intelligentie en op sociale media. Dear Reader van Eric Zimmerman is een game voor verstokte literatuurliefhebbers die houden van woordspelletjes. Apps zoals Lotus met verhalen, vergezeld van animaties en geluiden, schieten als paddenstoelen uit de grond. Uit experiment blijkt dat vooral jongeren nieuwsgierig zijn naar deze nieuwe kunstvormen. 
Een nieuwe lichting dichters brengt haar werk via sociale media onder de noemer #instapoëzie. Ga zeker eens kijken bij bijvoorbeeld @ruthvandesteene, @didalmi, @henryjgarrett, @Charliemackesy ... De insteek is vaak anders, moderner en persoonlijker. Geen lappen tekst, maar oneliners of woordspelingen. Teksten worden in een aansprekend lettertype gegoten, vergezeld van frisse illustraties of foto’s.