Nieuw: E-mail naar leners bij niet-beschikbare en uitgeleende items

17/10/22

Vanaf nu kunnen gebruikers via e-mail op de hoogte blijven over de beschikbaarheid van uitgeleende items uit ‘Mijn Lijsten’, vermiste items en items in bestelling. Wie geïnteresseerd is in een item en graag op de hoogte wil blijven van de beschikbaarheid, ontvangt een eenmalig bericht via e-mail als een item (opnieuw) binnen is. Is het boek na 6 maanden nog niet beschikbaar, dan vervalt de aanvraag.

2. E-mailbericht voor items uit 'Mijn Lijsten'

Wie een boek plaatst op een lijst via Mijn Bibliotheek, kan ook daar via e-mail op de hoogte blijven van de beschikbaarheid. Komt een uitgeleend item opnieuw binnen, dan wordt de lener daarop geattendeerd via e-mail. Zo hoeven ze dit niet zelf op te volgen in ‘Mijn Lijsten’, maar ontvangen ze automatisch een herinnering in hun mailbox als een boek dat ze graag willen lezen beschikbaar is in de bib. Hebben ze nog steeds interesse, dan kunnen ze het item meteen halen in de bib of reserveren - indien de bib reserveren op aanwezige werken toelaat. 

Dit is ook handig voor gebruikers van Mijn Leestipper. Zijn de leestips uitgeleend, dan kan je je leestips in 1 beweging aan een lijst toevoegen en kiezen voor welke items je een bericht wil krijgen als het opnieuw binnen is. 

Schermafbeelding van de knop 'ontvang een e-mail' in de bibliotheekwebsite onder Mijn Lijsten.

Communicatie naar je publiek

  • Om dit te laten weten aan je publiek kan je onderstaande voorbeeldtekst gebruiken:


Zet jij wel eens boeken die je graag wil lezen op een lijstje via Mijn Bibliotheek? Dan kan je vanaf nu een e-mail ontvangen als een boek opnieuw beschikbaar is.

  1. Meld je aan met je Mijn Bibliotheek-profiel.
  2. Ga naar 'Mijn Lijsten' in het menu.
  3. Duid de boeken aan waarvoor je een herinnering wil krijgen.
  4. Geef je e-mailadres in.

Is een boek opnieuw binnen, dan kan je het reserveren of meteen komen ophalen in de bib. 

Vrouw loopt met mandje in de hand in bib en neemt een boek uit het rek.

Over het onderzoek

In de zomer en het najaar van 2020 liep een onderzoek naar ‘Geef me een seintje’, een deelproject van het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten. Daaruit bleek dat het weinig meerwaarde geeft om deze optie overal toe te voegen, omdat leners na het seintje een item ook opzij willen laten leggen. Om hieraan tegemoet te komen werd het proces om aanwezige werken te laten klaarleggen verder verbeterd. Het ‘Seintje geven’ bleek wél zinvol in 2 gevallen:

  • bij items met specifieke statussen (in bestelling, vermist).
  • bij uitgeleende items in ‘Mijn Lijsten’. 
Deel dit artikel:

Gerelateerde nieuwsberichten

  • 06/10/22
    Bibliotheken
    Digitale basisinfrastructuur

    5 relevante vragen waarop Wise Analytics het antwoord kent

    5 relevante cijfervragen over je bib waarop Wise Analytics het antwoord kent. 
  • 04/10/22
    Bibliotheken
    Digitale basisinfrastructuur

    3 belangrijke aanpassingen aan het nieuwe IBL

    Na 6 maanden vernieuwd interbibliothecair leenverkeer (IBL) worden 3 belangrijke aspecten bijgestuurd.
  • 21/09/22
    Man kiest boek met zijn dochters tussen de rekken van de bib.
    Bibliotheken
    Digitale basisinfrastructuur

    IBL in bib Bredene: Inger Vermeersch aan het woord

    Bibliothecaris Inger Vermeersch vertelt hoe ze in bib Bredene omgaan met IBL en geeft daarbij graag enkele tips aan collega-bibliotheken.

Gerelateerde diensten

  • Bibliotheken
    Basisinfrastructuur

    Open Vlacc Catalografie

    Databank met beschrijvingen van materialen voor openbare bibliotheekcollecties
  • Bibliotheekmedewerker aan de balie helpt een lener.
    Bibliotheken
    Basisinfrastructuur

    Bibliotheeksysteem Wise

    Een softwaresysteem voor stabiele werkprocessen in de bibliotheek 
  • Vrouw surft op bibliotheekwebsite.
    Bibliotheken
    Basisinfrastructuur

    Bibliotheekwebsites

    Collecties, activiteiten en diensten van de openbare bibliotheek online in de kijker