Van mission statement tot permafrost: vier tips voor een digitaal beleid

Bibliotheken
Podiumhuizen
14/11/22

Veel (nieuwe) vragen, veel antwoorden, veel inzichten. Dat is waarmee we de eerste module visie en beleid van de opleiding Digitaal Leiderschap in de Cultuursector afsluiten. We tonen je graag vier belangrijke inzichten die wij onthouden hebben.

Terugblik door: Anne Ceulebrouck (Circuscentrum), Jan Dewispelaere (muziektheater Transparant), Céline Benamar (KBR), Kenneth Mottar (KMKG) & Lore Piers (Literatuur Vlaanderen) - Illustratie (c) Kenneth (KMKG). Vlog: Viviane Dirckx (Bibliotheek Genk), Tom Peeters (C-mine Genk), Geetha Slock (Iedereen Leest) en Bart Verschaeve (gemeente Zonnebeke).

1. Vergeet je klant niet

Als cultuurorganisatie vertrek je vanuit een inhoudelijke mission statement. Maar wanneer iemand naar die missie vraagt, blijkt het moeilijk om uit te leggen en geef je een emotioneel geladen antwoord. Wat als we vanuit onze klanten zouden vertrekken? Niet waarom we doen wat we doen, maar voor wie we het doen? Ook cultuurorganisaties hebben namelijk ‘klanten’. Wat zeggen ze, wat doen ze, wat denken ze en wat voelen ze? Allemaal relevante vragen die je je als cultuurorganisatie moet stellen wil je relevant blijven. Wil je zinnig innoveren? Zorg dan dat het waarde biedt aan je publiek.

Bron: presentatie Ken Veerman

3. Kleine veranderingen met een grote impact

Hoe zetten we theorie om in de praktijk? Vier organisaties deelden hun ervaringen met het beleidsmatige aspect achter verschillende soorten initiatieven in de brede cultuursector. Hun concrete voorbeelden gaven ons een interessante blik achter hun proces en uitwerking. Een helder beleidsplan, inspelen op veranderende behoeften en de input van het hele team vormen de basis van innovatie. Wat viel op? Kleine veranderingen hebben meestal de grootste impact. 

Bron: presentaties Oole Ryckoort (ORT), Wenke Mast (Ell Circo D’ell Fuego), Veronique Van Humskerke (Geheugencollectief), Evi Gillard (Podium)

4. Middenmanagers zijn geen permafrost

Je ziet ze vaak niet, maar teamcoördinatoren of middenmanagers vormen een onmisbare schakel in elke organisatie. Ze zorgen voor een goede loop van de dagelijkse werking, maar een ideale middelmanager kan en doet veel meer. Hij of zij is de schakel tussen het beleid en de praktische planning, maar moet ook een veilige ruimte kunnen creëren voor innovatie én weet die geslaagde experimenten op een politiek slimme manier op de radar van andere collega's te krijgen.
 
Bron: presentatie Daan Sorgeloos (Ginkgo)
 

Bekijk de vlog van enkele deelnemers

Enkele deelnemers blikken via hun vlog terug op de eerste module visie en beleid van de Opleiding Digitaal Leiderschap in de Cultuursector. Aan het woord: Viviane Dirckx (Bibliotheek Genk), Tom Peeters (C-mine Genk), Geetha Slock (Iedereen Leest) en Bart Verschaeve (gemeente Zonnebeke).

Deel dit artikel: