Zo zet jij straks een goeie social mediacampagne op

bib
cc/gc
10
09/05/2018
Deel dit artikel:
Zonnig beeld van een meisje met haar smartphone in haar hand.

Social media management, het is een vak apart. Yente Van den Abbeele (community manager van het jonge social media agentschap We Like You) heeft dat goed begrepen en kroop in haar pen om gouden raad mee te geven:

1. Laat (regelmatig) van je horen!

Je hebt een Facebookpagina of Instagramaccount, maar wat nu? Het is lang niet genoeg om alleen maar aanwezig te zijn op social media, je moet ook regelmatig posten op jouw kanalen om het algoritme van Facebook voor te zijn. Probeer zeker om 3 à 4 keer per week te posten op Facebook en 5 keer (of bijna elke dag) op Instagram.

2. KISS

Dit is niet wat het lijkt! ;) KISS staat voor “Keep It Short and Simple”. De meeste mensen gebruiken social media on-the-go en hebben meestal geen tijd om ellenlange Facebookposts te lezen. Daarom is kort en krachtig de boodschap en al zeker wanneer je schrijft voor Instragram. 

Beide platformen worden voor andere doeleinden gebruikt en werken ook anders. Zo speelt Instagram meer in op het visuele aspect. Maak op Instagram zeker gebruik van hashtags om gevonden te worden door potentieel geïnteresseerden in jouw onderwerp, maar doe dit niet op Facebook. Hier hebben hashtags namelijk weinig tot geen nut.

3. Wees consistent & herkenbaar

Het is heel belangrijk om overal dezelfde stijl toe te passen; zowel in de visuals als in de tone of voice die je hanteert op al je social media. Zo herkennen mensen meteen jouw organisatie en blijf je trouw aan waar je merk voor staat.

4. Vraag maar raak

Lok interactie uit met je (potentiële) fans door regelmatig vragen te stellen. Zo kom je heel “likeable” over als organisatie en het maakt dat mensen zich ook sneller gaan associëren met jouw merk. Engagement is queen!

5. Sla een praatje

Het fundament van een succesvolle pagina? Goed community management. Beantwoord elke reactie mét de juiste tone of voice. Dat geeft je fans het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt en daar gaan ze je daar enorm voor appreciëren. Zorg er ook voor dat je de privé-berichtjes op je pagina tijdig beantwoordt. Op die manier zal je response rate aanzienlijk stijgen.

6. Mix it up

Gebruik verschillende formats op je pagina. Plaats niet steeds een foto of een link-post, maar maak ook eens gebruik van een GIF of video. Dit zal heel gunstig zijn voor je bereik. Zo laat je ook je creativiteit zien én houd je jouw pagina interessant met gevarieerde content.

7. Adverteer

Facebook kondigde laatst plannen aan om het algoritme weer volledig om te gooien en de kraan stevig toe te draaien voor bedrijven op het platform.  Wat nu? Heel simpel, draai de kraan beetje bij beetje weer open door te adverteren.  Vanaf nu bereik je slechts 9% van jouw fans op organische wijze. De overige fans kan je bereiken dankzij advertenties. Dit geldt niet alleen voor merken en bedrijven, maar ook voor culturele organisaties.
 

Case: social media campagne Leestijd

Beeld van een man aan een tramspoor, die scrolt op zijn smartphone.

Voor het Leestijd project experimenteerden we (met behulp van We Like You) met een campagne op Facebook en WhatsApp over een periode van 3 maanden. Wat is Leestijd? Verhalen voor tramreizigers door tramreizigers. We stuurden 10 reporters uit om zich te laten inspireren door een toevallige ontmoeting op de tram.  Alle verhalen waren te lezen op leestijd.be. De digitale campagne onderzocht hoe Facebook en WhatsApp reizigers konden stimuleren om tramverhalen te lezen voor, tijdens en na hun tramrit.

Nieuwe Facebookfans

Eerst en vooral investeerden we in een verdubbeling van de fans op de pagina van Antwerpen Boekenstad (van 2066 naar 4136 Facebookfans). Dit was een zinvolle investering door de combinatie met goede targetting (hier: mensen uit Antwerpen die de tram nemen en van lezen houden). We betaalden één keer zodat de geïnteresseerden fan werden, maar vanaf dan konden we hen gratis bereiken met onze posts.

Grafiek van het aantal Facebooklikes voor de pagina, waarin we zien er een stijging is van 2000 likes in de laatste drie maanden.

Creatieve Facebookposts voor meer bereik

De nadruk in deze campagne lag op sterke content en een herkenbare visuele identiteit. We merkten dat deze soorten content het goed doen: woordspelingen, quotes, leuke weetjes, top topicals, boomerangs, GIFs en korte video’s.

Naast tramverhalen, vulden we de pagina af en toe met mooie posts over de liefde voor lezen, waar de Facebookfans zich in kunnen vinden. Deze herkenbare berichten blazen leven in de pagina en zorgen ervoor dat ook de andere, specifiekere posts meer bereik  krijgen. Hoe hoger de interactieratio, hoe hoger het bereik. Daarom zorgden we voor een gepast antwoord bij elke reactie. Dat is de kunst van goed community management. 

Drie beelden van Facebookposts: een over een nieuw tramverhaal, een met de grappige quote 'het weekend is volledig volgeboekt' en een over grote boeken in de stad, waarop je de tramverhalen kan lezen.

Doelgroepen in onze Facebookadvertenties

In samenwerking met Stad Antwerpen en StampMedia creëerden we op voorhand 3 persona’s die we zeker wilden bereiken. Op basis hiervan creëerden we 3 soorten content, die we gericht adverteerden naar de 3 verschillende groepen van Facebookgebruikers:

  • Theo (26-55j) komt uit de gegoede middenklasse en neemt dagelijks de tram voor woon-werkverkeer.

  • Willy (55+j) is gepensioneerd en neemt vaak de tram om zich naar het centrum te verplaatsen.

  • Halima (16-26j) neemt dagelijks de tram om naar school te gaan en af te spreken met vriendinnen in het weekend.

Resultaten van de campagne

Tijdens de Facebookcampagne betaalden we voor targetted advertenties om mensen warm te maken voor de tramverhalen van Leestijd. Dit leverde meer dan 2000 kliks naar de website (leestijd.be), bijna 12.000 likes en een hele boel shares en comments op.

Daarnaast creëerden we Facebookpostadvertenties die mensen aanzetten om zich in te schrijven op de Leestijd WhatsApp feed. We stuurden hen 2 keer per week een WhatsApp berichtje. Wat dit opleverde?

  • WhatsApp inschrijvingen: 87
  • Kliks naar tramverhalen op leestijd.be: 403

Zeker zelf eens uitproberen is de boodschap. 

Auteur

Sara Logghe

Projectmanager