Klassen enthousiasmeren voor een schoolvoorstelling met dit digitale theaterspel

cc/gc
4
16/11/18
Deel dit artikel:
Thumbnail

We schrijven dit artikel als reactie op Amber Vansintjan en Stefaan Vandelacluze in Rekto:Verso: Kan een betere omkadering de oplossing zijn voor desinteresse in de theaterzaal? Wij geloven van wel. Leerlingen voorbereiden op het stuk en hen inleiden in de vorm en thematiek ervan is daar één deel van. Aandacht besteden aan de do’s and don’ts, noem het een gedragscode als je wil, is een ander deel.

Ook Cultuurconnect gelooft in een goede omkadering voor schoolvoorstellingen. In een R&D-experiment uit 2017 onderzochten we samen met CC Brasschaat hoe we die omkadering kunnen vormgeven, zodat het de leerkracht ondersteunt en ontzorgt bij de voorbereiding, maar ook zodat het aansluit bij de leefwereld van kinderen en jongeren.

Dit leidde tot een prototype van een interactief, digitaal theaterspel, dat we 'Voor de show' doopten. Leerlingen uit het lager onderwijs wandelen door een virtueel cultuurhuis. Ze voeren opdrachten uit rond podiumkunsten, theatercodes en ontdekken meer over de voorstelling die ze gaan bekijken. 

We focussen bewust op een omkadering vóór de voorstelling. Met het spel verklap je niet alles op voorhand, maar je maakt leerlingen nieuwsgierig en prikkelt hen. Zo gaan ze met volle goesting én een open blik naar de volgende schoolvoorstelling.

De verschillende educatieve spelopdrachten over podiumkunsten zijn opgedeeld in 4 modules. Een module bestaat uit een vaste spelopdracht (vooraf uitgewerkt in het spel) en een variabel deel (specifiek aan de voorstelling). 
1. Etiquette
Hier ontdekken leerlingen op een speelse manier hoe je je gedraagt als publiek en hoe het voelt als een acteur op het podium. 
2. Inspiratie
Hoe krijg je inspiratie en waar haalde de maker zijn inspiratie?
3. Vorm
Leerlingen maken kennis met verschillende vormen in podiumkunsten: theater, dans, muziektheater …
4. Verhaal
Hoe kom je tot een verhaal of een concept van een voorstelling?

De volgende stap

We peilden naar de interesse bij de Vlaamse en Brusselse cultuurhuizen en gezelschappen. Die bleek groot, dus gingen we over tot de volgende stap: samen met partner Curious Cats en andere experten werken we het spel inhoudelijk uit. De komende 3 maanden testen we de inhoudelijke spelopdrachten uit in verschillende klassen. Zitten ze goed, dan starten we met de (technische) ontwikkeling van de applicatie.

Lees het volledige artikel in Rekto:Verso

Auteur
Thumbnail

Evi Gillard

Projectmanager