Veelgestelde vragen over het e-boeken uitleenplatform

Hoe tekent mijn bib in voor de e-boekendienst?

In de loop van oktober 2020 ontvangen bibliotheken die nog niet intekenden een overeenkomst om in te stappen vanaf 2021. Wie die ondertekend terugstuurt, kan dan instappen voor 5 jaar. Je kunt het contract laten ingaan in gelijk welke maand van 2021, Cultuurconnect factureert a rato van het aantal maanden dat de dienst door je leden kon gebruikt worden. Het contract loopt in elk geval tot 15 september 2026. De prijs voor 5 jaar bedraagt jaarlijks € 790 vaste kost + € 155 per 1.000 inwoners (incl. btw). Deze prijs is voorwerp van indexaanpassingen.

Wil je nu al intekenen? Stuur dan een mailtje naar servicedesk@cultuurconnect.be.

Promotie

Wat kan ik communiceren naar mijn publiek?
Bekijk en download al het beschikbare promotiemateriaal.

Hoe ziet de collectie eruit?

De startcollectie bevat zo'n 4.500 titels van toegankelijke fictie en non-fictie voor volwassenen, met  spannende en romantische boeken, literaire en populaire romans. De collectievormers streven naar een goede mix van recente en minder recente titels. Het aantal licenties dat per titel wordt aangekocht is afhankelijk van het aantal bibliotheken dat intekent, het aantal inwoners waar ze samen voor staan, de vraag van het publiek en populariteit. 

Zitten er ook recente boeken in het aanbod?
We zijn daarin afhankelijk van de uitgevers. Eén uitgever geeft principieel geen boeken jonger dan 6 maand, de andere bieden ook recenter materiaal aan, sommige zelfs hun hele fonds inclusief nog te verschijnen boeken.

In de collectievorming vinden we in elk geval een goede mix belangrijk. Zowel actuele als wat oudere titels moeten erin, zodat de bibliotheek zijn leden leidt naar een interessante collectie met goede titels, los van de hype van het moment.

Zitten er ook audioboeken in de collectie?
Niet van bij de start. Ook voor audioboeken moeten er specifieke onderhandelingen gevoerd worden met elke uitgever afzonderlijk. De werkgroep neemt dit thema op, samen met de leverancier.

Kan een bib zijn reeds aangekochte e-boeken laten opnemen in de e-boekendienst?
Voorlopig niet, maar eenmaal de dienst vlot loopt nemen we dit op, samen met de leverancier. Dit vergt aparte onderhandelingen met de uitgevers. In de tussentijd is het zeker zinvol dat je bib de werking met e-boeken op e-readers verderzet, bijvoorbeeld als kennismaking met e-lezen.

Wie zijn de collectievormers?Collectievormers foto's(van links naar rechts)
Joris Gielen is collectievormer fictie in de Turnhoutse bibliotheek. Ook voor de e-boekencollectie ontfermt hij zich over de fictie voor volwassenen.
Catherine Vanheusden doet collectievorming Engelstalige fictie, smart thinking en muziek in Muntpunt (Brussel). Voor de e-boeken is ze collectievormer Engelstalige literatuur.
Tom Verhelst is in de bib van Brugge coördinator filialen en verantwoordelijk voor de collectievorming informatief volwassenen (Landen, Wetenschap-Techniek, Samenleving), strips en grote letter. Hij neemt de non-fictie in de e-boekencollectie voor zijn rekening.

Hoe werkt het e-boekenplatform cloudLibrary?

Hoe gebruik ik als bib deze dienst?
Bibliotheekprofessionals gebruiken net als de bibliotheekleden deze dienst via hun Mijn Bibliotheek-profiel. Op het boekenplankje ‘Kennismaken’ staan twee Nederlandse titels (‘Woesten’ en ‘De buitenkant van meneer Jules’) en vele Engelstalige titels waarmee je voluit kunt oefenen en die je kan gebruiken om de basisprincipes uit te leggen aan je publiek.

Kan de bibliotheek zijn e-readers ook inzetten voor deze dienst?
Ja, je kan als bibliotheek e-readers uitlenen waarop de leners zelf e-boeken kunnen plaatsen via hun Mijn Bibliotheek-profiel. Als bibliotheek kan je je leners ook bijstaan in het plaatsen van de e-boeken op de e-reader. 

Op welke toestellen kan je de e-boeken lezen?
De e-boeken zullen beschikbaar zijn op tablet, smartphone, computer en de meest courante e-readers zoals Kobo, Tolino en Vivlio.

Waar vind ik uitleg over hoe het werkt?
Check de handleidingen op het leerplatform. De ervaring leert dat cloudLibrary heel intuïtief werkt. Bied extra hulp aan publiek dat niet gewoon is softwareapplicaties te installeren op hun computer, vooral bij het plaatsen van e-boeken op een e-reader.

Waarom staan er Engelstalige termen in cloudLibrary?
De vertaling naar het Nederlands is nog niet afgewerkt. De leverancier werkt aan een verbetering van de software zodat cloudLibrary in de toekomst makkelijker een meertalige dienst kan zijn. Ondertussen blijven alle opmerkingen over de vertaling in het Nederlands welkom op servicedesk@cultuurconnect.be

Hoe ontdekt mijn publiek de dienst online?
Op het bibliotheekwebsiteplatform staat een kant-en-klare basispagina klaar met meer uitleg over het gebruik van cloudLibrary. Je kan deze pagina overnemen op je bibliotheekwebsite. Vanop die pagina leid je je leden naar cloudLibrary. Verder staan er voorbeeldteksten en materiaal klaar om ook elders op je website de e-boekendienst zichtbaar te maken. Je vindt alles op het leerplatform.

De titels in de e-boekendienst worden ook allemaal opgenomen in catalogus met een link naar het boek in de online versie van cloudLibrary door de vernieuwing aan de publiekscatalogus. Dit gebeurt maandelijks, waardoor er enige vertraging op het aanbod zal zitten.

Hoe blijf ik op de hoogte?
Via de nieuwsbrief E-boeken houden we je op de hoogte over alle laatste nieuws, tips en updates over het e-boekenplatform cloudLibrary.

Terug naar de pagina over het e-boekenplatform