Detail van een houten doos waarp 'fragile' staat.

Vlaamse IBL-ondersteuning vanaf 2018

In het kader van de overheveling van de persoonsgebonden bevoegdheden van de provinciebesturen, zal Cultuurconnect vanaf 1 januari 2018 de ondersteuning van...

Coder event voor meisjes waarop meisjes bezig zijn met het bouwen van robots

Dossier | Lokale besturen en de digitale transformatie

De digitale transformatie is veel meer dan een technologische vernieuwing, ze is onze samenleving grondig aan het veranderen.

Gwendolien Sabbe van Cultuurcentrum De Spil met VR bril

Digitale kunsten dagen het cultuurcentrum uit

Interview met Gwendolien Sabbe, programmator humor, circus en digitale kunsten (CC De Spil)

Microscoop waar iets groens onder ligt.

Ruimte voor innovatie en experiment

Voor overheden op alle niveaus is het belangrijk om experts, bedrijven, organisaties, individuele burgers aan te zetten tot experiment om samen de duurzame...

Alleleden van het expertenteam EBS in een productdemonstratie.

Kom jij het expertenteam voor het eengemaakt bibliotheeksysteem versterken?

Tijdens de gunningsfase van het eengemaakt bibliotheeksysteem werd het projectteam geflankeerd door experten, een 30-tal bibliotheekmedewerkers die feedback...

Livestreaming

Voorstellingen streamen naar woonzorgcentra met interactie tussen verschillende publieken

Samen met cultuurhuis de Warande verkennen we de mogelijkheden van livestreaming voor cultuurcentra om hun publiek te verruimen en kennis te maken met een nieuw publiek dat ze anders moeilijk bereiken. We proberen een minder mobiel publiek - dat graag ook van cultuur wil genieten - deel te laten worden van het live publiek. Dit project geeft inzicht in noden en verwachtingen van deze nieuwe doelgroepen.

Experiment 1: ‘Slumberland’, Zonzo Compagnie

14 februari 2017 

voeten van oudere bewoners en jonge kinderen op een rijtje getrokken.Foto: Lien Wevers

Slumberland is een filmisch-muzikale tocht door de nacht. De live gebrachte songs van An Pierlé en Fulco Ottervanger en de filmbeelden van Nathalie Teirlinck verbeelden en verklanken een reeks wonderbaarlijke figuren die elkaar in een nachtelijke wereld ontmoeten.

Zo’n 100 leerlingen uit het eerste en tweede leerjaar zagen de voorstelling in de Warande. In woonzorgcentrum De Wending bekeek 1 klasje samen met 20 rusthuisbewoners de captatie van Slumberland. Zowel vóór als na de voorstelling gingen beide publieken (op beide locaties) in gesprek met elkaar via een live connectie. Ze maakten kennis, vertelden elkaar wat ze ervan vonden en de bewoners stelden vanuit de cafetaria vragen aan de muzikanten in de Warande.

Experiment 2: 'Gedeelde Smart. Levenslappen en smartliederen', Jan Desmet, Lien Van de Kelder en Pieter-Jan Desmet

21 april 2017 
 

Tekstversie video livestreaming​

Gedeelde Smart, smartlappen en levensliederen laat je proeven van wat er zich in de marge van het leven afspeelt. Niet enkel de klassiekers uit vervlogen tijden, ook enkele minder bekende pareltjes worden overtuigend gebracht.

In de cafetaria van het woonzorgcentrum werden de bewoners onthaald zoals in een cultuurcentrum: met een rode loper, gescheurde kaartjes en een publieksopwarmer. Op groot scherm zagen de bewoners het publiek in de Warande plaatsnemen in de zaal. Het Warandepubliek genoot van het optreden, de rusthuisbewoners volgden de livestream. Jan Desmet heette ook hen welkom en sprak hen enkele keren aan tussen de nummertjes door. Nadien gingen de bewoners - via Google Hangouts - in gesprek met Jan Desmet en Lien Van de Kelder.

Experiment 3: 'Les petites histoires des grandes dames', Eddy et les Vedettes

31 oktober 2017

Achterzicht van bewoners die naar de livestream kijken, een man heeft een pintje.Foto: Sien Verstraeten

Cultuurhuis de Warande livestreamde dit optreden naar 8 Kempische woonzorgcentra tegelijk. Deze keer stapten ook de andere cultuurcentra van ‘t Pact mee in het project: CC Zwaneberg (Heist o/d Berg), CC ‘t Getouw (Mol), CC De Werft (Geel), CC ‘t Schaliken (Herentals).

Zij gebruikten hun expertise op vlak van cultuurbeleving om bij te dragen aan de sfeercreatie en de totaalbeleving in ieder woonzorgcentrum. In de 8 woonzorgcentra volgden gemiddeld 60 bewoners de voorstelling - dat geeft een kleine 500 bewoners in totaal. Dat is een duidelijke verruiming van het publiek dat ze in de Warande bereiken.

We voerden vele gesprekken met de bewoners van woonzorgcentrum De Wending én met hun begeleiders. Zij zijn in eerste instantie heel dankbaar dat ze dankzij de techniek van het livestreamen (opnieuw) deel kunnen uitmaken van het Warandepubliek:

Het toegangsticket geeft echt de indruk: ik ga naar theater. Ze had ons gezegd; je komt er niet in zonder ticket. Dat vond ik wel ferm! Ge ging eigenlijk echt naar de Warande op die manier. - bewoner woonzorgcentrum De Wending

Ook de interactie die we telkens hebben opgezet tussen beide locaties, bleek een grote meerwaarde.

Experiment 4: 'Sunjata. De leeuwenkoning van Mali', hetpaleis & Pieter Embrechts

27 december 2017

2 kindjes op een zitzak, eentje draagt een mondmasker.Foto: Frank Toussaint

Nog een mogelijke nieuwe doelgroep zijn langdurig zieke patiënten in ziekenhuizen. Op 27 december konden de patiënten van de kinderafdeling oncologie van het UZA de voorstelling Sunjata volgen, die op dat moment in hetpaleis (Antwerpen) plaatsvond. Het was een echt familiegebeuren: ouders, broers en zussen waren welkom om via livestream mee te volgen. Ook hier zetten we in op interactie om een sterkere betrokkenheid te creëren.

Een geslaagd initiatief! Naar theater gaan of een show gaan kijken zit er voor mijn dochter Ghislaine lange tijd niet meer in omwille van infectiegevaar. Op deze manier krijgt ze de kans om kennis te maken met theater en dit stuk te bekijken, net als haar leeftijdsgenootjes die niet ziek zijn. Op voorhand met acteurs praten is een leuk privelege en zo voelen de kinderen zich extra speciaal.  - mama van Ghislaine

De uitdaging

We testen livestreaming uit en verkennen de meerwaarde voor zowel (het publiek van) het cultuurcentrum als (het publiek van) het woonzorgcentrum of ziekenhuis.

  • Hoe doe je dat, livestreamen? Wat komt er technisch bij kijken?

  • Via welke platformen stream je best?

  • Wat mag dat kosten?

  • Hoe zit het met auteurs- en uitvoerdersrechten?

  • Waarom livestreamen, welke meerwaarde kan je daarmee creëren?

  • Is live streaming bruikbaar voor publieksverbreding of voor interactie met publieken op diverse locaties? En welke doelgroepen zijn interessant?

  • Welke gevolgen heeft dit voor de makers en het ‘product’? Zijn nieuwe creatie-vormen of cocreatie aangewezen?

We onderzoeken ook welk business model ontwikkeld kan worden om livestreaming vanuit cultuur-en gemeenschapscentra naar minder mobiel publiek op te schalen voor heel Vlaanderen.

Ontdek ook ons inspiratiebord over livestreaming.

Het projectteam 

Gijs Van Doorn, Mieke Mermans, An Joseph,  Bert Heylen & Tom Landeloos (de Warande, Turnhout), Ann Gaukema (WZC De Wending), Evi Gillard, Carla Martens en An Vanlierde (Cultuurconnect).