Impact in beeld: e-boekencampagne in treinstations

Bibliotheken
14/06/23

Om de e-boekendienst van de bibliotheek te promoten bij een breed publiek, besliste de productgroep e-boeken om in 2022 een postercampagne op te zetten in strategisch gekozen treinstations. Wat was het effect, en welke nieuwe campagnes staan op de planning in 2023?

Zomercampagne 2022

Gedurende de maand juli pronkten speciaal ontworpen zomerse affiches in het station van Aalst, Brugge, Brussel-Centraal, Genk, Knokke, Mechelen, Oostende, Sint-Niklaas en Tongeren. We legden de focus op toeristische trekpleisters tijdens de zomermaanden, vooral in grotere steden. In totaal werd hier een budget van € 3.411 aan besteed.

Zomer-en winteraffiche e-boeken met als opschrift 'Lees altijd en overal de e-boeken van je bib. Kies uit duizenden titels voor een koffer vol leesplezier!"

Wintercampagne 2022

Aangepaste winterse affiches waren gedurende de maand november terug te vinden in het station van Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Leuven en Merelbeke. We kozen voor stations met veel passage van pendelaars en studenten. De totale kost voor de wintercampagne bedroeg € 5.480.

Impact van de campagnes

Uitleencijfers en aantal gebruikers stijgen

Zowel op vlak van het aantal unieke gebruikers als het aantal uitleningen is in 2022 een stijgende tendens merkbaar. Een deel van deze groei is te verklaren door het toenemend aantal bibliotheken dat intekende op de e-boekendienst. Toch stijgt het aantal gebruikers ook in periodes dat er geen extra bibliotheken aansluiten.

Tijdens de zomervakantie zijn e-boeken het populairst. Er zijn meer leners actief en ook het aantal uitleningen ligt hoger. Het is daarom zinvol om in die periode promotie te maken voor het e-boekenplatform.

Organisch zoekgedrag naar e-boeken stijgt

Uit de SEO- en websitedata blijkt dat er zowel in juli 2022 als in november 2022 opvallend veel bezoekers op zoek gaan naar informatie over de e-boeken van de bib via zoekmachines als Google, Bing of Ecosia. Hoewel er in november geen opvallende piek in gebruik is, verhoogden de campagnes dus wel de zichtbaarheid van het platform en hebben ze mensen ook effectief naar de dienst toegeleid.

Hoe vaak werd de QR-code op de affiches gescand?

Deze QR-code was terug te vinden op zowel de zomer-als winteraffiche en linkte naar bibliotheek.be/eboeken. Op deze pagina krijgen gebruikers meer informatie over hoe ze e-boeken kunnen uitlenen en lezen via de bibliotheek. In totaal werd de code 334 keer gescand, gemiddeld 22 keer per affiche. Ook in de periode tussen de twee campagnes is er activiteit merkbaar, omdat de affiches in sommige stations wat langer bleven hangen. In verhouding kwam 1 op de 100 bezoekers in 2022 op bovengenoemde webpagina terecht via de QR-code. 

De QR-codes hadden dus een bescheiden effect, al toont het hoge percentage bezoekers dat op een organische manier op deze pagina terecht kwam (79,13%) dat wellicht meer mensen zélf informatie opzochten over de e-boekendienst van de bib nadat ze de affiche gezien hadden.

Conclusie: voor herhaling vatbaar!


Omdat de e-boekencampagnes resultaat hebben opgeleverd, staat er ook in 2023 een zomer- en wintercampagne op de planning. De keuze van steden en gemeenten is deze keer diverser: we testen op die manier ook het effect van de campagne in kleinere steden en gemeenten die de e-boekendienst aanbieden. Daarnaast experimenteren we dit jaar ook met een dynamisch beeld op digitale infoschermen in grotere stations. Die schermen zijn strategisch gekozen op plaatsen met meer passage en zijn nog groter dan de papieren affiches, wat de zichtbaarheid van de campagne mogelijk verhoogt.

De zomercampagne zal gedurende de maand juli te zien zijn in het station van Antwerpen-Centraal, Blankenberge, Brugge, Brussel-Centraal,Genk, Gent-Dampoort, Herentals, Knokke-Heist, Kortrijk, Lier, Mol, Oostende, Oudenaarde en Zottegem. Tijdens de maand november, trouwens ook de Vlaamse boekenmaand, kan je de wintercampagne spotten in het station van Brussel-Zuid, Dendermonde, Eeklo, Gent-Sint-Pieters, Ieper, Leuven, Lichtervelde, Mechelen, Roeselare, Sint-Niklaas en Waregem.

Zet de zomercampagne voor e-boeken extra kracht bij: verspreid de affiche ook in je bib en in je gemeente/ stad en promoot de e-boekendienst via al je communicatiekanalen. Je kan de affiche hier kant-en-klaar downloaden, of het sjabloon bewerken en je eigen qr-code toevoegen via Canva.

Deel dit artikel:

Gerelateerde nieuwsberichten

  • 19/04/24
    Bibliotheken
    Digitale collecties

    Cinébib filmstreaming: game over of stream on?

    Na meer dan een jaar streamen, is er voldoende data beschikbaar om Cinébib te evalueren. De werkgroep is alvast enthousiast en wil graag verder streamen.
  • 15/04/24
    Bibliotheken
    Digitale collecties

    Communicatiemateriaal voor Dag van de Persvrijheid op 3 mei

    Woensdag 3 mei is het de Internationale Dag van de Persvrijheid. Communiceert jouw bibliotheek mee op deze belangrijke dag?
  • 05/03/24
    Bibliotheken
    Digitale basisinfrastructuur
    Digitale collecties
    Beleven & inspireren

    Jaaroverzicht: de digitale bibliotheekdiensten in 2023

    2023: opnieuw een jaar dat voorbijvloog. Ook voor 2023 maakten we een overzicht van de belangrijkste cijfers en gebeurtenissen van de verschillende digitale bibliotheekdiensten. Ontdek snel de terugblik!

Gerelateerde diensten

  • Bibliotheken
    Digitale collecties

    Digitale kranten & tijdschriften

    Digitale kranten en magazines voor bibleden, scholen en educatieve partners
  • Bibliotheken
    Digitale collecties

    Interactieve kinderboeken (Fundels)

    Interactieve prenten- en AVI-boeken met animatiefilmpjes en educatieve spelletjes
  • Bibliotheken
    Digitale collecties

    E-boekenplatform cloudLibrary

    Leners lenen en lezen digitaal boeken via de bib