De Bib vinden via Google

Bibliotheken
Digitale basisinfrastructuur

Hoe vindbaar zijn we via zoekmachines? Uit een SEO audit blijkt erg goed als de zoekopdracht het woord 'bibliotheek' bevat. Voor zoekopdrachten naar bijvoorbeeld auteurs zonder het woord 'bib' of 'bibliotheek' erbij scoren commerciële webshops echter vaak beter. We willen met dit project meer zichtbaar worden bij dergelijke zoekopdrachten en zo gebruikers een extra optie aanbieden.

Terug naar de innovatieagenda.

Foto van computerscherm met bibcatalogus

Technische en inhoudelijke SEO

We voeren de aanbevelingen van de SEO audit uit. Die bestaat uit twee luiken:

Technische SEO

  • Cataloguspagina's: de velden titel, auteur, medium, …  perfect machine leesbaar maken.
  • Uitgebreidere sitemaps.
  • Responstijd van de pagina's verbeteren.
  • Verbeterpunten wat betreft het mobiele gebruik van de website. 


Inhoudelijke SEO
We willen ook de online autoriteit van de bibwebsites en het domein bibliotheek.be verhogen. Op dit vlak is nog definiëringswerk nodig. Het idee is om op basis van uitgebreid trefwoordenonderzoek (waar zoeken mensen naar) en eigen marketingdoeleinden (bv. merkbeleving, digitale collecties promoten) inhoudelijke pagina's te bouwen die aantrekkelijk zijn voor zoekmachines.

Voor een stuk zou dit eventueel geautomatiseerd kunnen door bijvoorbeeld automatisch gegenereerde genre en auteurspagina's te maken, maar hiervoor is verder onderzoek nodig. Daarnaast leidt dit tot extra technische SEO ingrepen.

 

Het plan

  • Voorjaar 2024:
    • Reeds gedefinieerde technische SEO zaken opnemen.

    • Start van het onderzoekstraject met betrekking tot de inhoudelijke SEO.

  • Eind maart 2024: afronding van de technische SEO ingrepen.

  • Eind mei - december 2024: afronding van de inhoudelijke SEO ingrepen en overige zaken.