Geautomatiseerde marketing

Bibliotheken

Cultuurconnect onderzoekt vanaf dit najaar en voor de komende 2 jaar hoe geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mailmarketing in te zetten voor alle bibliotheken. Wil je de band tussen jou en je publiek versterken? Wil je de bibliotheekbezoeker beter informeren over jouw aanbod? Dan biedt geautomatiseerde marketing mogelijk de oplossing.  

Terug naar de innovatieagenda.

Geautomatiseerde marketing - man op tablet in de bib

Wat is digitale marketing?

Digitale marketing verandert voortdurend en biedt unieke kansen voor bibliotheken om hun dienstverlening te optimaliseren en hun publiek nog beter te informeren over het rijke aanbod van de bib. Met gepersonaliseerde e-mails stuur je gericht communicatie naar specifieke doelgroepen. Vergelijk het met een vriendelijke bibliotheekmedewerker die precies weet wat je wil.

Mogelijke voorbeelden

  • Een nieuwe bibliotheekgebruiker schrijft zich in: de bib verwelkomt met een mail over de openingsuren en de mogelijkheden om bij verschillende vestigingen te ontlenen en terug te brengen. Na een week ontvangt de nieuwe gebruiker een mail met de nieuwe aanwinsten en de evenementen in de bib. Na drie weken ontvangt de gebruiker informatie over de digitale collecties en het bredere aanbod van de bib. Op deze manier leren nieuwe leners in stappen het aanbod kennen. 
  • Een bibliotheekgebruiker nam al een kijkje op het e-boekenplatform, maar leende nog niets uit: de bib stuurt een mail met uitleg over cloudLibrary en het aanbod van e-boeken. Als de gebruiker na twee weken nog geen e-boeken leende, stelt de bib het Digipunt voor om eventueel samen cloudLibrary in te stellen. 
  • Een bibliotheekgebruiker koppelde kleine kinderen aan zijn of haar Mijn Bibliotheek-profiel: de bib stuurt een mail om Fundels te promoten, maar ook de voorleesuurtjes en Bieblo worden geïntroduceerd.
  • Een bibliotheekgebruiker komt graag in de bib om te studeren: na de examenperiode stuurt de bib een mail om filmstreaming en e-boeken onder de aandacht te brengen. 
  • Een bibliotheekgebruiker kwam al een jaar niet meer naar de bib: er wordt een mail gestuurd met tips gebaseerd op leenhistoriek. De bib deelt ook de mogelijkheden voor lidmaatschap en informatie over het kansentarief. 

Waarom digitale marketing?

Het draait allemaal rond een goed inzicht in de individuele behoeften en interesses van je leden en jouw aanbod van relevante  en waardevolle informatie en diensten: het juiste aanbod op het juiste moment bij de juiste persoon. Op die manier:

  • versterk je de band tussen jou en je publiek.
  • is het publiek beter geïnformeerd over je aanbod.
  • geniet het publiek van een rijker bibliotheekbezoek.
  • zet je de data die je verzamelt over je leners op een waardevolle manier in.

Klinkt dit geweldig, maar ook als zeer veel werk? Geautomatiseerde marketing verlicht een deel van het werk: eens je weet wie je doelgroep is, hoe je die kan identificeren en welke boodschap je die doelgroep wil meegeven, stel je regels in in een mailingtool, die vervolgens automatisch op het juiste moment de juiste mails naar de juiste doelgroep uitstuurt. 

Maar daar stopt het niet. Met een goede mailingtool kan je ook verschillende soorten communicatiecampagnes uitvoeren zoals bijvoorbeeld:

  • een maandelijkse algemene nieuwsbrief.
  • een welkomstcampagne die verschillende stappen in een customer journey volgt.
  • een landelijke campagne voor bijvoorbeeld alle bibliotheken die e-boeken gebruiken.

Bij dit alles zetten we de eindgebruikers centraal: die krijgen zelf de touwtjes in handen om te bepalen welke communicatie ze ontvangen en waar hun data voor gebruikt wordt. 

Het draait allemaal rond een goed inzicht in de individuele behoeften en interesses van je leden en jouw aanbod van relevante  en waardevolle informatie en diensten: het juiste aanbod op het juiste moment bij de juiste persoon.

Het plan

We onderzoeken de komende 2 jaar hoe we geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mailmarketing kunnen inzetten voor alle bibliotheken. 

  • Najaar 2023:
    • Bibliotheekbevraging rond communicatie en marketing in de bib om de huidige situatie in kaart te brengen. 

    • Marktverkenning: welke leveranciers bieden tools aan voor mailings en marketing automation?
       
  • 2024 – piloot met 3-tal bibliotheken: we implementeren een mailingtool voor een klein aantal bibliotheken met verschillende behoeften.
    Tijdens de pilootfase hebben we aandacht voor:
    • Wat kan zo’n tool? Wat is de basisfunctionaliteit die elke bib zou moeten hebben en wat zijn extra's?
    • Op welke manier kunnen bibliotheken ondersteund worden op vlak van communicatie- en marketingexpertise om zo’n tool te gebruiken? Welke vormen van kennisdeling zijn er mogelijk, biedt de leverancier ondersteuning, zijn er andere partijen die opleidingen aanbieden …?
    • Welke klantdata is er nodig, waar zit de data en hoe brengen we die samen?
    • Hoe implementeren we dit voor 300 bibliotheken, welk business model past het best en welke vorm van betalingsbereidheid is er?
       
  • Vanaf 2025: eventuele opschaling op basis van de resultaten van het piloottraject.